Byggahus.se
När man ska renovera kök, byter man golvet före stommarna är på plats eller efter?
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Eftersom det är svårt att byta golv när underskåpen står och stödjer på golvet så brukar man nog göra det när det inte finns några underskåp på plats. Undantaget kan vara om det är flytande trägolv, som inte ska läggas in under underskåpen eftersom de hindrar golvet från att röra sig, i så fall är det bra att kolla golvtillverkarens läggningsinstruktioner.
 
Det golvet jag tänkt mig står att det ska läggas flytande så då borde skåpstommarna ställas på plats först, eller hur?
 
BirgitS
Då vill tillverkarna ofta att man bara lägger golvet knappt fram till underskåpens ben, borde stå i läggningsinstruktionen.

T.ex. Tarkett skriver
Golvet skall kunna röra sig fritt med förändringar i inomhusklimatet. Det får inte låsas fast av tyngre föremål t.ex. köksinred-ning, kaminer eller tunga skåp.
 
S
Jag la ett Pergogolv nyligen i huset, laminat. Jag ringde till Pergos kundtjänst som sa att det gick bra att lägga golvet under stommarna om underskåpen var skruvad i väggen baktill. Att de stod på ben framtill gjorde inget.

Däremot var det inte lämpligt under köksöar och liknande.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är i dag, men Ikeas gamla Faktum-kök ska ju stå på en list i bakkant och skruvas i väggen. Dom där plastbenen under är bara till för att sätta fast sockeln i .
 
Tack för alla bra svar
 
BirgitS
S Stadsfiskalen skrev:
Jag la ett Pergogolv nyligen i huset, laminat. Jag ringde till Pergos kundtjänst som sa att det gick bra att lägga golvet under stommarna om underskåpen var skruvad i väggen baktill. Att de stod på ben framtill gjorde inget.

Däremot var det inte lämpligt under köksöar och liknande.
Ja, man måste ju kolla vad som gäller just det golv och de köksskåp man valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.