779 läst · 6 svar
779 läst
6 svar
Byta element eller golvvärme?
Vi har under alla år haft problem att få behaglig värme i sovrummet som är ca 25 kvm. Problemet ligger i elementet.
Dessutom är det gammal ventil/termostat som pyser och lever vilket gör att vi ofta stänger av elementet pga detta och det blir superkallt i rummet.
Vi har fjärrvärme
Så nu funderar vi på att byta till ett C22 element med ny termostat för att försöka få effektivare värme i sovrummet och tystnad.
Jag har även tittat på att lägga in golvvärme. Vi har vattenburen golvvärme på undervåningen som regleras av rumstermostat. Fungerar klockrent. Men att dra detta på övervåningen betyder att jag måste ju byta shunt och lite annat vilket drar med sig större kostnader för 1 st rum.
Så jag har kikat på elektrisk golvvärme istället som är ett billigare alternativ och känns mer effektivt för ett sovrum.
Men om man gissar mellan tummen och pekfingret. Vilket blir bäst rent kostnadsmässigt och värmemässigt mellan nytt element och golvvärme?
Dessutom är det gammal ventil/termostat som pyser och lever vilket gör att vi ofta stänger av elementet pga detta och det blir superkallt i rummet.
Vi har fjärrvärme
Så nu funderar vi på att byta till ett C22 element med ny termostat för att försöka få effektivare värme i sovrummet och tystnad.
Jag har även tittat på att lägga in golvvärme. Vi har vattenburen golvvärme på undervåningen som regleras av rumstermostat. Fungerar klockrent. Men att dra detta på övervåningen betyder att jag måste ju byta shunt och lite annat vilket drar med sig större kostnader för 1 st rum.
Så jag har kikat på elektrisk golvvärme istället som är ett billigare alternativ och känns mer effektivt för ett sovrum.
Men om man gissar mellan tummen och pekfingret. Vilket blir bäst rent kostnadsmässigt och värmemässigt mellan nytt element och golvvärme?
Rent spontant känns det väldigt dumt att investera i elektrisk värme om man redan har vattenburen? Elen lär ju inte bli billigare i framtiden...
Vad är det för element i dag? Det kanske räcker att byta ventil och termostat?
Vad är det för element i dag? Det kanske räcker att byta ventil och termostat?
En radiatorventil/termostatventil kan låta en del om den stryper mycket samtidigt som det är högt vattenflöde, detta pga att ventilkäglan kan vibrera vid stort tryckfall.
Hur är reglercentralen på fjv-centralen inställd?
Vilken framledningstemperatur är det?
Vilken difftemperatur är det över radiatorerna?
Det kan räcka med att justera förinställningen på alla termostatventiler i hela värmesystemet.
Samt justera i reglercentralen.
Hur är reglercentralen på fjv-centralen inställd?
Vilken framledningstemperatur är det?
Vilken difftemperatur är det över radiatorerna?
Det kan räcka med att justera förinställningen på alla termostatventiler i hela värmesystemet.
Samt justera i reglercentralen.
Klicka här för att svara