Byggahus.se
Humlo
Hej det är jag igen. :)

Jag undrar om någon här anlitat hemverket för att sälja sin bostad? De tar 15.000 kr i arvode.
Då får man hjälp med alla papper av mäklare för att slutföra försäljning, annons på hemnet/blocket men visningarna får man sköta själv. Utan att kollat jättenoga på villkoren så låter det bra, men hur är det i praktiken?
Är det säkrare att sälja eller köpa via en stor mäklarfirma likt fastighetsbyrån?
 
L
Det är upp till var och en , vad man gör med själva visningen som kan ta lite tid , och framför allt tala om vad som kan vara en brist som är känd , är viktigt i tal och skrift , annars är det köparen som har undersökningsplikten , kan vara så att köparen vill besikta och det har dom full rätt till , sen får ni se vad som kommer av det , ta ingen egen besiktningsman
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
S
Om du är inne på Hemverket så kanske du ändå ska testa någon av förmedlings- jämförelsetjänsterna som finns. Ex Mäklarbud, Hittamäklare, Jämförmäklare etc. På vissa av dessa kan du säkert jämföra mäklararvoden och hitta någon mäklare som ligger nära Hemverkets pris. Och få en riktig mäklare som säljer din bostad.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Jag skulle inte välja en mäklare som faktiskt arbetar som mäklare, men tar betalt i närheten av hemverket i pris.

Det är en sak att "välja bort" mäklartjänsten och göra en del själv, men om en mäklare skall göra jobbet, bra. Så behöver de ta en högre taxa än hemverket.

OM man väljer att använda sig av en vanlig mäklartjänst, då tror jag inte att priset för tjänsten skall avgöra valet. Utan välj en mäklare som verkar trovärdig, och titta på hur andra bostäder markandsförs. Titta på prisstatistik för området osv.
 
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.