4 090 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Liten varmvattenberedare som komplement pga långa väg från ordinarie tank.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Hej
Jag bygger nu en dusch i källaren och det är lång väg från varmvattenberedaren.
Ska jag skaffa en liten varmvattenberedare eller gå med långa ledningar och vänta på värmen i duschen.
Å andra sidan så vill man ju duscha länge i en relax.
Jag önskar svar på följande:
Har någon erfarenhet av en liten beredare på 10 liter?
Hur fungerar en genomströmmare rent praktiskt?
Ska jag koppla varmvattnet från den stora beredaren (16meter) till den lilla, då räcker det!?
Andra förslag (Extrarör och cirkpump är inte aktuellt.)?
https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/
Jag bygger nu en dusch i källaren och det är lång väg från varmvattenberedaren.
Ska jag skaffa en liten varmvattenberedare eller gå med långa ledningar och vänta på värmen i duschen.
Å andra sidan så vill man ju duscha länge i en relax.
Jag önskar svar på följande:
Har någon erfarenhet av en liten beredare på 10 liter?
Hur fungerar en genomströmmare rent praktiskt?
Ska jag koppla varmvattnet från den stora beredaren (16meter) till den lilla, då räcker det!?
Andra förslag (Extrarör och cirkpump är inte aktuellt.)?
https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/
En beredare på 10 liter räcker till 3-5 minuters dusch. Därefter får du inget mer varmvatten från den under det duschtillfället. Om du kopplar den på ordinarie varmvattenledning kommer du efter 3-5 minuter duscha i det kalla vattnet som stått still i varmvattenledningen och när det är slut i ordinarie varmvatten.
Det enda beredaren gör är alltså att förskjuta kallvattenchocken från duschandets start till några minuter in i duschandet.
En genomströmningsberedare skulle vara bättre, men som sagts ovan kräver den mycket hög effekt.
Det enda beredaren gör är alltså att förskjuta kallvattenchocken från duschandets start till några minuter in i duschandet.
En genomströmningsberedare skulle vara bättre, men som sagts ovan kräver den mycket hög effekt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
10liter är mycket vatten att spola, går väl att räkna ut hur mycket vatten röret rymmer..
Bästa svaret
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Nja, jag skulle vilja påstå att det kalla vattnet från rören späds med det varma i den lilla beredaren, så någon chock vet jag inte om det blir. Sen beror det på avståndet om 10 liter räcker eller om en större behövs. Vår VVS:are rekommenderade en sådan lösning men vi orkade inte bygga om just då så vi väntar på varmvattnet. Det tar lite tid men man vänjer sig...P peroande skrev:En beredare på 10 liter räcker till 3-5 minuters dusch. Därefter får du inget mer varmvatten från den under det duschtillfället. Om du kopplar den på ordinarie varmvattenledning kommer du efter 3-5 minuter duscha i det kalla vattnet som stått still i varmvattenledningen och när det är slut i ordinarie varmvatten.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Vi hade problem med flödet till övervåningen förut och då kunde det ta 1-2min innan det kom varmt vatten. Man lär sig att sätta på duschen först.
Nu tar det kanske 10-15sek, ca 8m rör.
Du borde alltså få varmt vatten inom 20-30sek. Det är inte så mycket
Nu tar det kanske 10-15sek, ca 8m rör.
Du borde alltså få varmt vatten inom 20-30sek. Det är inte så mycket
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Det heter ju faktiskt relax 
Vänta är ju billigast och funkis.
Jag funderar även på om det behövs värmeslinga då det kommer gå stor del i en torpargrund, där det blir minus när det är som kallast ute.
Inte många minus och endast om det är typ -20 ute en längre tid.
Kanske ska dra plastslang som inte fryser sönder......
Vänta är ju billigast och funkis.
Jag funderar även på om det behövs värmeslinga då det kommer gå stor del i en torpargrund, där det blir minus när det är som kallast ute.
Inte många minus och endast om det är typ -20 ute en längre tid.
Kanske ska dra plastslang som inte fryser sönder......
Är nog ingen bra ide med vattnet under huset med minusgrader , du får problem , skulle det frysa till så kan ta flera dagar innan det tinar upp , enda möjligheten för att ha vatten är värmeslinga . den ska då vara inuti ( slang röret ) för att vara effektiv , helst med en termostat som håller frostfritt + 5 C( då får du ekonomi på v-kabeln )
Skulle det till äventyrs frysa utan värme , så tar det ca 1,5 tim att tina upp så vattnet börjar rinna och ha en beredare ca 50 eller 80 liters i källaren
Skulle det till äventyrs frysa utan värme , så tar det ca 1,5 tim att tina upp så vattnet börjar rinna och ha en beredare ca 50 eller 80 liters i källaren
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Inget kul när vattnet fryser!Workingclasshero skrev:
Vi bodde ett kvarts sekel i en gammal fiskarstuga i Gbg's skärgård.
Det var en otät torpargrund, där det blåste in friskt mellan stenarna.
Så när vi fick kommunalt vatten och avlopp kom svärfar och drog nya rör till den nya WCn, genom krypgrunden. (Svärfar var yrkeslärare i VVS-teknik)
När det sedan blev vinter och kuling från öster frös naturligtvis vattnet.
Samt avloppet frös, så det var is i toans vattenlås, "kröken".
Inte kul att behöva hälla tevattnet i muggen för att tina.
Och i vattenrören frös det upp till en meter över golvet.
Vi sågade ju av kopparrören för att kunna koppla om och "gå förbi" isproppen.
Jag kan tänka mig att det kan bli lika kallt i Stockholm som i Göteborg
PS
Du skall väl inte dra vattenrören där det är frysrisk i alla fall.
Men för att få fram varmvattnet snabbt är det nog bra med rör/slangar med liten diameter.
Så inte mycket vatten måste ersättas, utan strömningshastigheten blir hög.
I vårt förra hus i Gbg (byggt 1969) hade de dragit 22 mm kopparrör.
Bara att få varmvatten till handfatet vägg i vägg med tvättstugan tog nästan en minut.
Mycket vatten som skulle spolas bort, och mycket koppar som skulle värmas upp på vägen
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Dusch har jag redan, detta blir en dusch till.
Men jag tar förstås plastslang med värmeslinga i.
Kopplar den med jordfelsbrytare.
Isolerar med såndäringa 100mm rörisolering.
Då slipper jag värma kopparrör, (bra synpunkter KnockOnWood), och det är billigare.
Struntar i varmvattenberedare, då jag har tid att vänta
Men jag tar förstås plastslang med värmeslinga i.
Kopplar den med jordfelsbrytare.
Isolerar med såndäringa 100mm rörisolering.
Då slipper jag värma kopparrör, (bra synpunkter KnockOnWood), och det är billigare.
Struntar i varmvattenberedare, då jag har tid att vänta
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tömma varmvattenberedare? Liten 50l
Vatten & Avlopp -
Liten varmvattenberedare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilken liten a ca 50-80 l varmvattenberedare till jättehärligt vatten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Komplement till bef solcellsanläggning, förslag på elverkslösning? För torp med liten elförbrukning
El -
Placera liten varmvattenberedare ovanför kylskåp?
Kök