Byggahus.se
harry73
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Är det inte @KnockOnWood :s hus? ;)
Hur visste du det :crysmile:
 
Nej, det måste rivas annars kommer nytt och utökat vite. Skillnad på böter och vite.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, viten är inte böter (som är ett straff man får för att man gjort något), utan det är ett straff som faller ut om man inte gör något. Efter att första vitet fallit ut kan man sen besluta om ett nytt vite om man inte rättat sig efter ytterligare en tid, och sen igen och igen och igen. I det här fallet tror jag dock att kommunen begärde att få riva på fastighetsägarens bekostnad om han inte rättade sig (rev själv alltså).

En annan variant som finns är löpande viten. Då kan man exempelvis bli tvingad att betala ett nytt vite varje månad eller kvartal om man inte rättar sig.
 
OK, ska bli intressant att följa detta // tack för snabba svar
 
harry73
Enkelt, bygger man ut med 160kvm hänger man på Byggahus och du kommer ur trakten. Desutom behövs det en träskalle att trotsa kommunen så mycket som svartbyggaren gjorde:rofl::p
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Hallandsposten har en längre artikel om det. Han verkar dock kunna komma undan med ett vite på 300kkr.
 
En bild på objektet vore intressant. ;)
 
Precis. Vitet är om han inte gör det innom ett halvår. Betalar han det kommer det sannolik en ny tidsfrist med ett nytt vite. De brukar dessutom växa för var gång.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju bara steg ett. Skrev lite i en annan tråd om det. [länk]
Sant, jag läste för snabbt och det var en väldigt rörig artikel
 
harry73
Immobil Immobil skrev:
En bild på objektet vore intressant. ;)
Jag är långt ifrån säker, men kan det vara detta huset?
Renoveringsbehovigt hus med vit fasad, skadad konstruktion och bråte utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.