Byggahus.se
Hej

Har fått komplettering på vår bygglovsansökan i Lunds kommun. Jag har skickat in det som de på hemsidan skrev att de krävde men nu vill de se Konstruktionsritning och konstruktionsberäkning på vårt uterum som ska vila på ett trallgolv. Jösses och suck.

Varför de ville ha detta var för att de har sett en ökning av byggen som är underdimensionerade.

Jag frågade om det räckte att jag skickade in uterumstillverkarens mått och hans intyg på att uterummet följer Boverkets konstruktionsregler men nej de var tvungna att ha en ritning - en enkel räckte...

Jag håller nu på att ordna denna ritning men min vän som ska hjälpa mig undrar vad man brukar ha för cc avstånd mellan takreglarna och mellan golvreglarna? Det är alltså ett uterum med kanalplasttak och en kortsida med glas-skjutdörrar, en med vägg och en långsida med glas-skjutdörrar och mittstolpe som ska stå på trallgolv som kommer att vila på plintar. Måtten är 5200x3700.

Mycket tacksam för svar.
Med vänlig hälsning M
 
SegerM SegerM skrev:
Jag håller nu på att ordna denna ritning men min vän som ska hjälpa mig undrar vad man brukar ha för cc avstånd mellan takreglarna och mellan golvreglarna?
600 mm är väl nästan Svensk Standard enligt SIS.
 
  • Gilla
SegerM och 1 till
  • Laddar…
Beror på tjockleken på takskivorna, kolla med tillverkaren!
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
CC för takstolarna bestäms av kanalplasten. Sen kan du använda dig av svenskt träs kalkylator för att få fram lämplig dimension på virket utifrån spännvidd och lutning. Där kan du även få fram beräkningar på trallgolvet. Vi använde oss av deras beräkningar i vårt uterums bygge.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Där kan du även få fram beräkningar på trallgolvet. Vi använde oss av deras beräkningar i vårt uterums bygge.
Och vilka cc mått kom ni fram till?
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
Illustration av monteringsanvisning för tak med avstånd och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt tillverkarens monteringsanvisning för taket. Golvet hos oss blev en gjuten platta. Så inget CC på det.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Enligt tillverkarens monteringsanvisning för taket. Golvet hos oss blev en gjuten platta. Så inget CC på det.
Hej, vilken tillverkare var detta? Vi ska ha 32 mm kanalplast. Tusen tack!
 
Detta var från skånska byggvaror. Samma som vi valde. Jag gillade att det var skruvade aluminum profiler.
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.