Byggahus.se

Kommunen vill ha en "riktigt bra anledning" för rivningslov.

1. D
    Medlem · 3 inlägg

dabbeimba

Medlem
    Hej

Hittat en bostad där insidan är i extremt dålig skick (obeboeligt). Byggd på 30-talet.
    Dock är den billig och ligger bra till så därför är jag intresserad utav att köpa den, riva den och bygga nytt.

Jag ringer kommunen och frågar om detta varpå hon svarar att man behöver göra en ansökan för att få ett riktigt svar, men utifrån vad hon kunde se från kartbilder på fasaden tyckte hon att det var väldigt osannolikt att jag skulle få lov att riva det med tanke på "att det ser bra ut från utsidan" och att man vill börja på ny kula genom att riva och bygga nytt inte är tillräckligt bra anledning för att riva ett hus.

Mitt uppfattning av det hon sa var i princip att det måste regna in på toaletten och vara attackerat av kackerlackor för att man ska få lov att riva.

Har någon här rivit och kan dela med sig av sina upplevelser? Är detta ett lost cause för mig?

• Laddar…
  2. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 190 inlägg

rolflidvall

Husägare
    Enligt PBL är det kommunen som ska motivera avslag, se 9 kap 34 §:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900#K9P34

"Förutsättningar för rivningslov
    34 § Rivningslov ska ges för en åtgärd som avser en byggnad eller byggnadsdel som inte
    1. omfattas av rivningsförbud i detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
    2. bör bevaras på grund av byggnadens eller bebyggelsens historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värde."

3. LaszloToth
    Nybyggare · Borås · 45 inlägg

LaszloToth

Nybyggare
    Ett tips är att kombinera rivningslov med byggnadslovet så slipper du onödiga avgifter. Ingen idé att riva före du ska bygga.

4. R

rolflidvall

Husägare
  5. B
    Husägare · Stockholms län · 137 inlägg

backstad

Husägare
    På granntomten stod tills för ett par veckor sedan en fullt fungerande villa där det bodde folk. Villan är nu riven och det ska byggas två parhus istället. Så inga problem att få rivningslov där, trots ett fullt fungerande hus såväl internt som externt.

Det här är detaljplanerat område i Stockholms södra delar. Inget generellt rivningsförbud eller kulturhistoriskt värde.

6. R

rolflidvall

Husägare
    Skicket i sig kan inte vara ett kriterium för rivningsförbud, utan det är det som anges i PBL som jag länkade till ovan (inlägg #2) som gäller. Huvudprincipen är som det står - "Rivningslov ska ges.." Hävdar kommunen rivningsförbud utan planstöd ska man begära en utredning som visar varför de anser att huset ska bevaras.

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 278 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Handläggaren måste varit full eller hög! Ansöka om bygg och rivningslov samtidigt så är saken klar.

8. B
    Medlem · Stockholm · 443 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Det är för mycket tyckande från handläggare på byggnadskontore är min erfarenhet. Det du kan göra är ju att söka förhandsbesked för att vara säker på att du får riva, men jag skulle som föregående förslag hänvisa handläggsren till pbl och fråga vilken av paragraferna en eventuell rivning strider mot.

9. L
    Medlem · Halland · 5 133 inlägg

lordi

Medlem
    Hugg upp hål i taket så det regnar in på toaletten. Ta bild när vattnet forsar in och bifoga rivningsansökan.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · Uppsala · 27 inlägg

Robzon

Medlem
    Och det är inte så att huset anses kulturhistoriskt värdefullt eller att detaljplanen anger att områdets karaktär ska bevaras? Om ni inte vill renovera gamla 30-talshus kanske ni ska låta någon som gillar sånt köpa huset i stället (jo jag tycker att det rivs onödigt mycket i de gamla villakvarteren).

11. Esam
    Husägare · Västra Götaland · 67 inlägg

Esam

Husägare
    Riv den och anmäl den som terrorattack!

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 684 inlägg

ToRy

Medlem
    Här ligger en hund begraven...
    Med tanke på hur reglerna för rivningslov ser ut (enligt tidigare inlägg) och att er kommuntjänsteman inte vill ge er rivningslov så verkar det sannolikt att kåken ni vill riva är skyddsvärd på något sätt. Har du mer information om kåken som kan vara intressant så vore det smart att ange den, annars ställer du frågan på fel sätt.
    Alternativet är såklart att tjänstemannen är ute och cyklar.

13. S
    Medlem · 267 inlägg

Skumpe

Medlem
    Är huset skyddat på något sätt kan det där bli dyrt. Kolla först noga varför det inte får rivas.

14. L
    Medlem · Halland · 5 133 inlägg

lordi

Medlem
    Det är sant, men det borde ju isf finnas info om eventuell k-märkning eller liknande. Jag skojade lite om det som bygglovshandläggaren nämnde som giltig orsak för att riva huset

15. K
    Medlem · 564 inlägg

kortis

Medlem
    Är det inte träsmak i huset, låt fukten o kylan komma in så kanske den kommer o myrorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.