Byggahus.se
harry73
Det spelar bara roll för skatteberäkningen. Så ring skatteverket och fråga dom.
Restvärdet av spabadet har mäklaren tagit hänsyn till i värderingen. Så ni delar kostnader för badet och du betalar henne för restvärdet genom att ni utgår från mäklarens värdering, men det stämmer redan med min tidigare beräkning.

Om du tar över hennes del av lånet ska hon såklart betala den till dig
 
Fönsterbyte är inte en förbättring. Det är en renovering. Det beräknas inte på samma sätt.
 
BirgitS
När det gäller vilka kostnader som räknas som avdragsgilla vid en försäljning så finns det mycket information på Skatteverkets webbplats och det bör också gå bra att göra en låtsasdeklaration av försäljningen för att se vad skatten skulle ha blivit om ni sålt nu.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Fönsterbyte är inte en förbättring. Det är en renovering. Det beräknas inte på samma sätt.
Om bytet betyder att huset får en bättre standard är det en förbättring. Från kopplad 2-glas till 3-glas borde vara en förbättring
 
harry73 harry73 skrev:
FEL!!!
Eftersom det är bodelning betalar hon ingen reavinstskatt. Du betalar skatten när du säljer (inkl hennes del) så ni ska beräkna hennes del av reavinstskatten och dra av det från hennes del i bodelningen
OK så är det nog. Då kan man ju på ett vis säga att hon betalar sin reavinstskatt nu men hon betalar den till kvarvarande ägare.
 
Klokt att ha en jurist inblandad! Av personlig erfarenhet kan jag säga att det var väldigt bra att jag lät ex-fruns jurist sköta detta. Jag betalade själv för en separat granskning och kontroll av siffrorna, kostade inte mycket och har gett mig massor av frid efteråt. Skönt att kunna säga att det var din jurist som gjorde bodelningen.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Staffans2000
Jag tror att gubbarna räknat rätt åt dig.
Värdeminskning på er stora badbalja. Är du go, eller? Dags att sansa sig. Med den mentaliteten kommer era mellanhavanden att bli ett litet småborgerligt helvete. Vad kommer härnäst. Har din stora kärlek (tidigare) haft fräckheten att ha slitit mer på spisen? Fönsterbrädorna kanske visar tecken på ett visst slitage? Om så, är det läge att kräva värdeavdrag!
Nåväl! Dessa moralfloskler vill få dig att vakna upp från något som ser ut som början på en bitter strid! Undvik den, för där finns det bara förlorare!
 
  • Gilla
Annika Björnson
  • Laddar…
Värdeminskning på badbaljan spelar inte in. Du får dra av hela kostnaden för den vid skatteberäkningen.
 
Utan att ha läst hela konversationen tänker jag såhär.

Ni verkar ha betalat hälften var av alla investeringar och renoveringar.
Ni ska alltså dela allt lika mellan er. Den vinstskatt som din partner nu slipper betala, ska minska den andel du ska betala din partner. Detta eftersom hen i framtiden slipper vinstskatten och du i framtiden kommer få betala den (latent skatt). Vinstskatt=
2410+150=2 560 tkr. Nuvärde 3 700 tkr. Värdeökning 1 160. 1 160*22%= 296 tkr

Huset Du Partner
3 700 000 1 850 000 1 850 000
296 000 148 000 148 000
beräknat eg värde
1 702 000 1 702 000

I detta enkla beräkningsexempel kan man säga att hen ska lösas ut med 1702 tkr. Renoveringarna ni har gjort tar man hänsyn till i mäklarnas värderingar. Den latenta skatt ni har ska ni självklart räkna med och du kommer ju "överta" den. Kostnader för att ta lån etc ingår också i värderingen. Om du behöver öka lånen så är det din egna kostnad. Ev skulle jag kunna tänka mig fundera över ytterligare avdrag för ett tänkt mäklararvode, men det är inte helt självklart. Skulle huset ut till marknaden kanske det kommer till budgivning och då ökar värdet, vilket skulle kunna kvittas mot mäklarens arvode.

R RockyB skrev:
Jag och min sambo ska separera och jag ska bo kvar i huset är det tänkt. Vi ska kontakta en jurist för att det ska gå rätt till, men jag vill vara förberedd på ungefär hur mycket jag måste kompensera min sambo med.
Läget ser ut som nedan:

Värdering (snitt från flera mäklare): 3 700 000
Vi köpte huset för: 2 410 000
Lagfartskostnad när vi köpte huset: 36 000
Förbättringskostnader (fönsterbyte, spabad, fiberindragning, asfaltering): 150 000
Befintligt lån: 1 700 000

Till ovan så räknar man väl även in mäklararvode?
Kan någon kunnig räkna på ovanstående siffror?

Jag tycker det verkar konstigt detta med förbättringskostnader (om man nu brukar räkna med det när man ska köpa ut någon?). Blir det så att ju mer kvitton för förbättringskostnader vi har desto mer måste jag köpa ut henne för? I så fall så blir det ju dubbel smäll för mig eftersom huset har stigit med så mycket i värde på grund av förbättringarna.
 
K Karriärmamman skrev:
Ev skulle jag kunna tänka mig fundera över ytterligare avdrag för ett tänkt mäklararvode, men det är inte helt självklart. Skulle huset ut till marknaden kanske det kommer till budgivning och då ökar värdet, vilket skulle kunna kvittas mot mäklarens arvode.
Eller så minskar värdet när det kommer till budgivning. Vad kvittar man det mot?
Det beräknade marknadsvärdet är ju ett uppskattat slutpris, inte ett budstartpris.
 
  • Gilla
Annika Björnson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.