Hur mycket ska jag köpa ut min sambo med för att överta huset?

5k läst  24 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag och min sambo ska separera och jag ska bo kvar i huset är det tänkt. Vi ska kontakta en jurist för att det ska gå rätt till, men jag vill vara förberedd på ungefär hur mycket jag måste kompensera min sambo med.
    Läget ser ut som nedan:

Värdering (snitt från flera mäklare): 3 700 000
    Vi köpte huset för: 2 410 000
    Lagfartskostnad när vi köpte huset: 36 000
    Förbättringskostnader (fönsterbyte, spabad, fiberindragning, asfaltering): 150 000
    Befintligt lån: 1 700 000

Till ovan så räknar man väl även in mäklararvode?
    Kan någon kunnig räkna på ovanstående siffror?

Jag tycker det verkar konstigt detta med förbättringskostnader (om man nu brukar räkna med det när man ska köpa ut någon?). Blir det så att ju mer kvitton för förbättringskostnader vi har desto mer måste jag köpa ut henne för? I så fall så blir det ju dubbel smäll för mig eftersom huset har stigit med så mycket i värde på grund av förbättringarna.

2. E
    Medlem Nivå 2
    Förbättringskostnaderna har ju i ert fall lett till en värdeökning, och har väl i sig inget med utköpet att göra - såvida inte en av er betalat mer än den andra?

3. R
    Medlem Nivå 1
    Vi har betalat lika mycket. Jag har läst på några andra ställen att förbättringskostnaderna påverkar vinstskatten på nåt men vet inte hur man räknar. Det var därför jag tog med de kostnaderna. Men juristen kanske inte kommer räkna på dessa?

4. J
    Medlem Nivå 6
    Man får väl se det som så att din fd ska få hälften av vad ni hade fått kvar efter en försäljning. Eftersom man får dra av kostnaderna för förbättringar på deklarationen och därmed minskad skatt så är det ju rimligare än vad det först verkar. I princip kan du ju annars sälja huset själv dagen efter och få ut mer än hennes del. Från hennes sida sett så blir det ju istället orättvist om inte detta kommer henne till del. Alternativt säljer ni huset och delar på pengarna.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Förbättringskostnaderna kommer bara in i skatteberäkningen.

Det vanliga vid "utköp" i samband med separation är att man gör en bodelning där du får huset, ditt ex får en summa pengar i bodelningen.

Vid bodelning utgår ingen skatt, istället så får du betala skatt när du senare säljer, som om du varit ensam ägare hella tiden. Dessutom så blir det ( nästan) ingen lagfartsavgift vid bodelningen.

Men det innebär att du övertar en latent skatteskuld vid bodelningen, och det skall man ta hänsyn till vid beräkningen.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Ni får gärna räkna på mina siffror ovan såsom ni tror juristen kommer räkna. :)

7. E
    Medlem Nivå 2
    Om man ska vara riktigt snål då så borde man räkna in fler presumtiva kostnader i framtiden såsom flyttstädning och mäklararvode. Det senare kan ju vara svårt att bedöma.

8. J
    Medlem Nivå 6
    Precis som hempularen skriver blir det en latent skatteskuld, och denna drar ju ner sambons del, men samtidigt minskar skatteskulden med delar av förbättringskostnaden.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Det är väl inte så komplicerat egentligen, om snittvärderingen är 3 700 000 så ska du betala henne hälften, 1 850 000:-. Sen ska hon lösa hälften av lånen. Alternativt att du tar över hela det befintliga lånet och då ska du bara betala henne 1 000 000:-. Reavinstskatten ska ju bara hon betala på sin försäljning, inget du behöver bekymra dig om.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 15
    FEL!!!
    Eftersom det är bodelning betalar hon ingen reavinstskatt. Du betalar skatten när du säljer (inkl hennes del) så ni ska beräkna hennes del av reavinstskatten och dra av det från hennes del i bodelningen

11. R
    Medlem Nivå 1
    Det är ungefär vad jag också trott. Skatten är väl 22% på vinsten? (Vinst=3 700 000 - 2 410 000= 1 290 000). Skatt= 283 800.
    Frågan är om man brukar blanda in mäklararvode och/eller förbättringsutgifter och hur man räknar då?

12. harry73
    Allvetare · Nivå 15
    Husets värde är
    + 3 700 000

Ni betalade
    - 2 410 000
    - 36 000 (lagfart)
    - 150 000 (förbättring)
    - 40 000 (fiktiv mäklarkostnad)
    Vinsten är då
    = 1 064 000
    Och reavinstskatt
    = 234080
    Då blir hennes del 117 040
    Huset är värd
    3 700 000
    Vid försäljning får ni 3 700 000 minus mäklarkostnader (40tkr)
    Så hon får 1 830 000 minus hennes del av skatten som du betalar åt henne i framtiden
    1830000 -117040=1712960
    Det finns andra försäkjningskostnader du kan ta hänsyn till, men i stora drag ska nan räkna så

13. R
    Medlem Nivå 1
    Men lånet är ju på 1 700 000 som vi båda står på så jag antar att jag jag drar av halva lånet (850 000) från 1 712 960? Jag ska i så fall lösa ut henne med 862 960?

14. B
    Medlem Nivå 1
    Helt rätt tänkt men du kan ju vara lite bussig och betala henne 863 tkr ;)
    /B

15. R
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för ditt exempel. Det var ungefär vad jag trodde att jag skulle behöva betala henne.

Räknas spabad in i förbättringskostnader? Det är 2 år gammalt och inte värt lika mycket idag.
    Likaså fönsterbyte. De är 5 år gamla.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: