Byggahus.se
H
Nybyggda trätrappor och uteplats under konstruktion vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Nybyggda trätrappsteg utomhus med en intilliggande träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MBhus och 1 till
  • Laddar…
H
Rött trädgårdsskjul med vita dörrar och nybyggd trätrappa i ljusare trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Nybyggd träaltan vid rödfärgat hus med vita fönster och en grill på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Trätrappa under konstruktion vid sidan av ett hus, med synliga virkesstycken och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Träkonstruktion med synliga träplankor utan skruvhuvuden på snöig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt dold skruvning.
 
Jag ska bygga en rund / sexkantig trappa som i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/rund-fyr-sexkantig-traetrapp-till-altan.7975/
Har ett par frågor kring trappstegens höjd och planstegens djup.

Förutsättningar
Av estestiska och platsskäl vill vi inte ha första steget/plattformen i samma nivå som altanen, utan den hamnar ett steg ner. Höjden ner till gräsmatta är vid altanen 57 cm men ökar sakta till ytterkanten av trappan där den kanske är 65-70 cm. Dock kan jag tänka mig att plana ut och fylla på med mer jord så att vi får en enhetlig höjd på gräsmattan runt hela trappan.
Totala bredden på trappan blir 2200 mm.

Höjd
För att få ihop 57 cm och två trappsteg (tre sättsteg) skulle det göra sig fint med 195 mm-reglar så att höjden därmed blir 195 mm på varje trappsteg. I ytterkant av trappan blir det då ett rejält kliv upp från gräsmattan om vi inte fyller på med jord.

Djup
Altanen byggs med 120 mm breda trallbräder och vi vill använda samma till trappan. Då altan och hus är ganska stort vill jag absolut inte att trappan känns för ynklig varför jag tänker mig 3 x 120 = 360 mm djupa plansteg.

Så sammanfattningsvis, kommer det funka med 19,5 cm höga steg tillsammans med 36 cm djupa ? Som sitttrappa blir det åtminstone ganska najs tror jag men man vill ju även kunna gå hyfsat enkelt i den även om det bara är ett fåtal steg.
 
M martinradbo skrev:
Jag ska bygga en rund / sexkantig trappa som i denna tråden: [länk]
Kompletterande fråga blir hur djup man bör göra plattformen i mitt fall? Med bara två steg varav ett är plattform så funderar jag på om plattformen borde vara 36 cm djup som stegen, men det riskerarar att se väldigt pluttigt ut d den är bred. Men hur går det att gå i detta om man gör den mycket djupare?

Känner själv att jag funderar lite för mycket och att det nog blir bra oavsett. Men kan någon vänligen tala om det för mig... :)
 
2 steghöjder och ett stegdjup ska ligga på 60-65 cm, så i ditt fall blir det då ett stegdjup på ca 25 cm som motsvarar ca två trallbrädor. Om du använder 3 brädor blir trappen inte skön att gå i. Sen vad som ser snyggt ut och vad som är skönt att gå i funkar inte alltid ihop.
 
Med inspiration från denna forumtråd är vi nu med trappa igen efter ett år med trapplös altan. Tackar!
 
  • Nybyggd trätrappa som leder upp till en altan med träspaljé vid en gul husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag önskar en sådan trapp, problemet jag fastnar på är hur jag fäster trappen. Jag har en betongavsatts så inget trä att fästa något i. Tips någon? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.