Byggahus.se
Per72 skrev:
[bild]
Och för att göra det ännu lite mer tattigt, har ingen dragkrok på bilen :)
Det var nåt av det värsta jag sett på länge.Bilmisshandlare kallar jag sånna som dig. Rejält med stryk skulle du ha😉[/QUOTE]

Suck, tredje citerade kommentaren på detta. Nej, bilen har inte fått några bestående ben, inga skavningar, ingen smuts som inte kunnat dammsugas bort, inga repor, ej överlastat, köpte den fabriksny för 6 år sedan och den fungerar lika bra idag och planerarar att ha kvar den i 10 år till så oroa er inte om andrahandsvärde.

Lade upp bilden för att ge det lite mer humor och även visa på att man får hitta lösningar när man inte har pengar/tid eller dragkrok men ångrar såklart detta nu.

Jag förstår nu att detta var väldigt provocerande men snälla, lägg ner kommentarerna om detta - för inte tråden eller projektet vidare och blir bara ledsen i ögat!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar säga så här, med glimten i ögat, till min sambo när vi gör något som inte följer normen:

Alltid retar det någon.

Med det sagt hoppas jag du fortsätter köra på i din takt och stil, och uppdaterar hur det går här i tråden! =)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Christoffer Ehn skrev:
Suck, tredje citerade kommentaren på detta. Nej, bilen har inte fått några bestående ben, inga skavningar, ingen smuts som inte kunnat dammsugas bort, inga repor, ej överlastat, köpte den fabriksny för 6 år sedan och den fungerar lika bra idag och planerarar att ha kvar den i 10 år till så oroa er inte om andrahandsvärde
Jag gjorde något liknande när jag dränerade och hade en C30 utan drag. Men bagageutrymmet på den var löjligt så jag hyrde en skåpbil på Rent-a-wreck som jag fyllde till bristningsgränsen två turer 😳

Det var dock väldigt lättsamt att städa ur den innan jag lämnade tillbaka, och nej, inga skador. När jag grävde ur källaren hade jag turen att en granne behövde allt betongskräp för att stärka upp en väg så han parkerade sin traktorvagn vid källardörren 😊

Barn och fortsatta renoveringar tvingade dock fram ett bilbyte till en V50 med drag samt att jag fått låna en släpvagn av min morbror på obestämd tid. Slutsatsen drygt ett år efteråt är att bil med drag och släpvagn är ovärderligt för en husägare 👍
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Förlåt det var inte meningen att göra dig ledsen. Förövrigt tycker jag du har gjort ett imponerande snyggt jobb👍
 
Redigerat:
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Tog hem lite armeringsjärn i nätform under helgen. 6150 på byggmax och klippte till deras 5 x 2,3 - nät så stort jag kunde och ändå få med på släpkärran. Stämmer, körde dem inte inuti bilen utan fick hjälp av svärfar med släp den här gången :)

Armeringsjärn i nätform staplade i ett renoveringsrum, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att lägga ut dem på distanser och börja lägga ut golvvärmeslangen i helgen men har nu tänkt om lite. Då det verkar trögt att få någon vettig att gjuta har jag insett att det nog inte är värt att stå på mig med att ha golvvärmerören ovanpå armeringen. Därav stannar det av lite i väntan på att ta hem rörhållarskenor samt hullingar för att lägga ut golvvärmerören dikt an isoleringen och sedan armeringen på distanser. Blir 750 kr till "onödan" men kanske man får igen om man får någon vettig som gjuter samt och som inte behöver akta sig vart den går under arbetstiden?

Blir dessa:
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorhallarlist-16-l-2-m/
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorhallarbygel-65-mm-100st-fp/

Sedan undrar jag om någon av er har några tankar på om jag ändå kan lägga ut 1 slinga av golvvärmen, känns enklare på något vis? 17 kvm, har 75 meter rör 16 mm. Kanske borde maila LK och rådfråga men ni har ju koll på rummets förutsättningar nu och kanske vet?
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Jag tror även att värmespridningen blir lite bättre om har den under armeringen. Det har väl ingen jättebetydelse men det blir inte sämre i allafall. Vad säger anvisningen om Max kvm yta på 16 slangen? Spontant tror jag det går bra med 17kvm en slinga . Själv har 21kvm på 20 slang. Är slingan kopplad till Pusher?
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Jo du har nog rätt i det, är ju ett argument som alla andra har också utöver att man inte vill kliva på slangen. Får väl tro på det då :) Fast tycker bara intuitivt att det borde vara tillräckligt med betong över slangen ändå även om den ligger på armeringsnätet. Men nu är prylarna inhandlade och golvvärmerören får ligga längst ner på isoleringen!

Fick svar ifrån LK som fick info om förutsättningarna av rummet och tyckte att en slinga gick bra på 17 kvm, däremot rekommenderade de två slingor om jag hade tänkt dela av rummet så jag kunde styra värmen på respektive rum. Men det kommer jag skippa, tänkt att ha manuell styrning i pannrummet ändå på shunten och inte termostater i rummen.

Vad menar du med pusher? Tänkt att slingan ska kopplas på minishunt + elheater (för sommardriften) sedan, sådana här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minishunt-m-60/
http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-heater-350-1x12/

Har du några tips och tankar kring detta? Jag kommer inte ha golvvärme i några fler rum i källaren (eller huset för den delen).
 
Christoffer Ehn skrev:
Jo du har nog rätt i det, är ju ett argument som alla andra har också utöver att man inte vill kliva på slangen. Får väl tro på det då :) Fast tycker bara intuitivt att det borde vara tillräckligt med betong över slangen ändå även om den ligger på armeringsnätet. Men nu är prylarna inhandlade och golvvärmerören får ligga längst ner på isoleringen!

Fick svar ifrån LK som fick info om förutsättningarna av rummet och tyckte att en slinga gick bra på 17 kvm, däremot rekommenderade de två slingor om jag hade tänkt dela av rummet så jag kunde styra värmen på respektive rum. Men det kommer jag skippa, tänkt att ha manuell styrning i pannrummet ändå på shunten och inte termostater i rummen.

Vad menar du med pusher? Tänkt att slingan ska kopplas på minishunt + elheater (för sommardriften) sedan, sådana här:
[länk]
[länk]

Har du några tips och tankar kring detta? Jag kommer inte ha golvvärme i några fler rum i källaren (eller huset för den delen).
En pusher är en sådan här http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fluvia-t-push-12-ch-x/
Jag vet inte riktigt hur man gör bedömningen när en sådan ska sättas in . Själv har jag ingen på mina totala 120kvm golv värme plus att jag har cirka 100 kvm där jag har väggradiatorer. I systemet finns bara en cirkulationspump vid värmepumpen . Detta funkar utmärkt. Med pusher får man ju ett helt separat reglersystem som man kan köra om huvudsystemet är avstängt på sommaren exempelvis . Visar det sig att man får dåligt flöde i nån del av golvvärme systemet så borde man kunna montera en pusher i efterhand kan jag tycka. Eller kanske till och med bara komplettera med endast en cirkulationspump till. Men har man redan en modern cirkulationspump vid pannan eller i värmepumpen lär det förmodligen inte behövas för de är grymt effektiva de lite modernare varianterna
 
De artiklarna du länkar till har inte pusher . Det ska ingå en pump i såfall . Kolla min länk så ser du
 
Per72 skrev:
De artiklarna du länkar till har inte pusher . Det ska ingå en pump i såfall . Kolla min länk så ser du
Bra där, tog faktiskt för givet att minishunten också hade egen pump för att driva runt. På sommaren kommer ju min vp vara avstängd (beroende på temp då) och jag vill ändå ha eldriften på värmegolvet då i tvättstuga och badrum även om resten av husets radiatorer vilar. Tänkte bara på värmetillförseln ifrån elen och inte på att jag såklart behöver ha något som driver också, bra att du uppmärksammade mig på det, tack!

Kommer låta VVS:are ordna den biten sedan men är ju bra att veta vad det är man beställer och vill ha :)
 
Det där med slangen över eller under armeringen har väldigt liten betydelse . Jag har både och här hemma och man märker ingen större skillnad . Den är egentligen så liten att det är svårt att märka överhuvudtaget
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Du borde komplettera med en BMW 3-serie kombi, där kan du bara öppna glasrutan på bakluckan. Perfekt att köra virke i, testade med min bil när den var 8 månader gammal.

Kul projekt att följa, kommer nog bli riktigt bra det där.
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Andreas Blomkvist skrev:
Du borde komplettera med en BMW 3-serie kombi, där kan du bara öppna glasrutan på bakluckan. Perfekt att köra virke i, testade med min bil när den var 8 månader gammal.

.
Usch .. jag mår dåligt 😝
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Christoffer Ehn skrev:
Bra där, tog faktiskt för givet att minishunten också hade egen pump för att driva runt. På sommaren kommer ju min vp vara avstängd (beroende på temp då) och jag vill ändå ha eldriften på värmegolvet då i tvättstuga och badrum även om resten av husets radiatorer vilar. Tänkte bara på värmetillförseln ifrån elen och inte på att jag såklart behöver ha något som driver också, bra att du uppmärksammade mig på det, tack!

Kommer låta VVS:are ordna den biten sedan men är ju bra att veta vad det är man beställer och vill ha :)
Min sommardrift ser ut så här.
Jag stänger ner alla slingor och element jag inte vill köra.Endast badrum och tvättstuga är öppna. Sedan ställer jag upp värmepumpens börvärde tills jag får lite lagom värme på golven i rummen . Normalt sett startar inte thermia pumpen om det är över 17 i utetemp . Den har jag ställt upp ordentligt för att få önskad temp i sommar driftläge. På detta vis sparade jag 6000kr på vad en pusher kostar plus att det är dyrt att köra elpatronen som sitter i den . Detta funkar utmärkt och kan vara tänkvärt för dig också
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Nu har jag fått ut rörhållarlisterna på isoleringen och har börjat lägga ut golvvärmeslangen (börjar längs med längsta ytterväggen). Däremot insåg jag efter en vändning att detta blir bökigt att göra ensam utan någon vinda så det här momentet behöver involvera makan som rör-utredar-sträckar-och-matare vid läggningen :)

Installation av golvvärmeslang och isoleringspaneler på ett grovt betonggolv med rörstickningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utlagd golvvärmeslang och rörhållarlist på isolering i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmeslangar utlagda längs med ett rum under renovering, med delvis isolerat betonggolv och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fått in en offert på betonggjutning av en gubbe som jag fick förtroende för och enligt honom skall han klara av att göra fall till alla tre brunnarna med betongen (samt ta hänsyn till blivande innervägg som delar av rummet). 20.000 kr innan ROT fram till stålglättning inklusive betong, transport och hans arbete för gjutningen. Svårt att värdera priset men det är ungefär i spannet som jag hade anat (12-16 tusen efter ROT) och om han nu klarar av vad han lovar med fallen så slipper jag då kostnad och eget arbete för flytspackling. Ja, vad tror ni? (ca 17 kvm, 13 cm tjock betongkaka i medel).

Misstaget här då var att jag inte pratade med betonggjutare innan jag monterade brunnarna. Nu lade jag dem på höjd 100 mm för att komma i höjd med betonggolvet (hade tidigare fått info om att betongen skall gjutas platt för att sedan flytspackla fallen på en tidigare offert då jag hade tänkt lägga ut allt jobb efter utgrävning. Tänkte sedan om efter offert på ca 100.000 kr för avloppsgroda, isolering och gjutning). Så nu behövs det gjutas mer betong på högsta punkterna för att få rätt fall ner mot brunnarna på höjd 100 mm ovan isolering. Ca 0,5 kubik i onödan - svider i snåltarmen :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.