Byggahus.se
En rolig tanke även om de stannar just där:) men för att grusa några tidigare ideer så kan vi skippa tunnelsprängning och även snigamiten, sprängningen kommer lyfta taket, så de blir sprickor o ramlar in, behövs rätt många meter tunneltak för att de ska klara hålla emot trycket från dynamiten.

Snigeldynamiten är för dyr och vill säga omöjlig att få i horisontella hål, även måste det vara ett jävligt stort hål i mitten av tunneln för att de skall kunna expandera och få ut materialet.

Men d2 finns ett sätt som skulle kunna funka och det är att borra av hela konturen såkallad slitsborrning, då borrar man så tätt att varje borrhål överlappar, kostar ca 1500-2000kr/m2 sen kan man börja med kilar :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Kaboff skrev:
En rolig tanke även om de stannar just där:) men för att grusa några tidigare ideer så kan vi skippa tunnelsprängning och även snigamiten, sprängningen kommer lyfta taket, så de blir sprickor o ramlar in, behövs rätt många meter tunneltak för att de ska klara hålla emot trycket från dynamiten.

Snigeldynamiten är för dyr och vill säga omöjlig att få i horisontella hål, även måste det vara ett jävligt stort hål i mitten av tunneln för att de skall kunna expandera och få ut materialet.

Men d2 finns ett sätt som skulle kunna funka och det är att borra av hela konturen såkallad slitsborrning, då borrar man så tätt att varje borrhål överlappar, kostar ca 1500-2000kr/m2 sen kan man börja med kilar :)
med slitsborrning så måste fortfarande valvet förstärkas stämpas dåtaket kan störta in
 
Det är som Kaboff säger.
Med bara 4 meters höjd på berget blir taket på ditt bergrum bara cirka 1,5 meter tjockt. Det är för tunt.

Det går att bygga tunnlar i granit utan dyrare verktyg än handborr och borrslägga och spett och spade och dynamit. Sedan förtimrar man med rundvirke varefter tunneln går fram.
Så byggde de hela turbinhallen och alla vattentunlarna vid kraftverket i Porjus. Problemet är att det är ett rent helvetiskt slitsamt arbete med stor olycksrisk och en enorm tidsåtgång. De som höll på med sådant lär ofta ha varit utslitna i hela kroppen redan i 40-årsåldern och så fick de ju minarsjuka av stendammet från borrningen. Först hostar man blod något år och sedan dör man. Huvadå.....
 
heimlaga skrev:
Det är som Kaboff säger.
Med bara 4 meters höjd på berget blir taket på ditt bergrum bara cirka 1,5 meter tjockt. Det är för tunt.

Det går att bygga tunnlar i granit utan dyrare verktyg än handborr och borrslägga och spett och spade och dynamit. Sedan förtimrar man med rundvirke varefter tunneln går fram.
Så byggde de hela turbinhallen och alla vattentunlarna vid kraftverket i Porjus. Problemet är att det är ett rent helvetiskt slitsamt arbete med stor olycksrisk och en enorm tidsåtgång. De som höll på med sådant lär ofta ha varit utslitna i hela kroppen redan i 40-årsåldern och så fick de ju minarsjuka av stendammet från borrningen. Först hostar man blod något år och sedan dör man. Huvadå.....
1,5 meter är för tunt alltså? för mig känns 1,5 meter berg ganska gediget men det är klart, är det några meter brett så är det klart att det blir tungt i mitten. Och stötta i mitten innebär olustiga designförändringar på bilen. Hmm. Kanske skulle fungera som jordkällare då? då kan man ju också ha en halvmeter högre i tak, om det skulle hjälpa...? :)

Utsliten vid 40, hosta blod och dö låter rätt standard så va f*n... E la bara att ösa på. ;)

Edit: eller är "taket" för tunt för själva sprängningen tänker du? För såga/skära är väl det jag känner mig mest trygg i, även om det ju lär vara hutlöst dyrt och avancerat.
 
Redigerat:
Sprängkraften verkar i den riktning där berget rör sig först när trycket i spränghålet stiger. Även om man plogkilsborrar själva tunneln så krävs det mycket tryck i hålen det vill säga stora laddningar för att slå loss berg som är inspänt i alla riktningar utom en riktning som dessutom närapå sammanfaller med borrhålens riktning.

Med så stora laddningar blir taket ohjälpligt den svagaste punkten som rör sig först när det är sådär tunt. Taket lyfts och spricker. Det är minst motstånd i den utslagsriktningen.

Jag har inte sysslat med sprängning för jag hade aldrig råd att skaffa mig den obligatoriska praktiken men jag minns principerna för laddningsberäkningar från laddarkursen och så kan jag hållfasthetsläran någotsånär.
Tillämpar jag dem blir resultatet såhär.
 
Jag är helt med på att kraften såklart går åt det lättaste hållet, i detta fall uppåt då det ju är minst massa hitåt. Detta då om man försöker göra grottan i en laddning. Jag tänker väl mer att om en erfaren sprängare gör detta så kanske denne börjar långt ner och med inte så mycket laddning, mest för att få upp ett större hål på något vis. T.ex. genom att borra som en femma på en tärning och spränga i mittenhålet ungefär. så att man har något som "avlastar" smällen i synnerhet uppåt. När man då sedan har ett hål och forsätter ovanför detta så kommer kraften främst riktas nedåt då det är tunnast hitåt. Osv.

Edit; Och, kontentan är fortfarande 1,5 meter är för tunt att spränga, men om man lyckats såga ur denna grotta så tycker jag det känns som om att 1,5 meter berg ändå är stabilt nog för att inte rasa in...?
 
Tokiga idéer :) men de går ju att förstärka tunneltaket innan man spränger, om ni bara visste hur tunnt de är i södra länken Sthlm :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter som ett näst intill omöjligt projekt att spränga sig in berget och göra en grotta.
Är inte det enklaste att borra och spränga uppifrån och ned.
Och helt enkelt bygga grottan med armerade betongväggar och tak.
Blir ju liksom inspräng i berget ändå...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vid tunnelsprängning gäller fulla hål, så de går princip inte göra det försiktigt, (tunnelsprängare och gotlänningar är livsfarliga ovanjord som sprängare ;)) om 1,5m räcker som tak är fullt möjligt beroende på spännvidd och bergets geologi men en rundad form upptill skulle ja nog satsat på :)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Inte för att jag vill "grusa" dina goda ideér, men fundera även på en rejäl luftavfuktare, om du inte avser att odla svamp ;-)
 
Köp en begagnad garageport och montera den mot bergväggen. Sen kommer alla att tro att du har ett garage i berget. Det räcker väl.
 
  • Gilla
fubar och 5 till
  • Laddar…
Du kan elda så som man gjorde förr i tiden vid gruvdrift, du kommer säkert ett par cm varje gång och får en slät yta :) Såg för länge sedan ett reportage om en gammal blind farbror som sprängde tunnlar på sin tomt som hobby...
 
gbgustaf skrev:
Köp en begagnad garageport och montera den mot bergväggen. Sen kommer alla att tro att du har ett garage i berget. Det räcker väl.
Alla har ju så mycket bråte i sina garage så bilen får ju ändå stå ute o frågar någon vad du har i garaget svarar du sten fattar du väll;-)
 
buspojken skrev:
Tokiga idéer :) men de går ju att förstärka tunneltaket innan man spränger, om ni bara visste hur tunnt de är i södra länken Sthlm :)
Nej, berätta! :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
De är så tunt på vissa ställen att de är förstärkt med vajer, bult utsättningen såg ut som en hagelsvärm, flertalet gånger är de genomborrat mellan tunnlarna. Vi pratar bergtäckning nu, de är sprutat enorma mängder armerad betong sen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.