Byggahus.se
mg765 skrev:
I England är det vanligt att man injicerar stammarna med ca 5ml koncentrerad roundup mellan den andra och tredje noden under hösten för maximal verkan. Det är då all energi och herbicid dras ner i roten.

Minns inte exakt när under hösten som rekommenderades, men jag tror det var efter den första natten under noll grader.

Mellan höstinjiceringarna låter de den växa på plats för att inte sprida sig.
Innan första nattfrosten. Jag provade det efter första nattfrosten och det gav ytterst lite effekt då tyvärr, då var det redan försent. Som vanligt klarade sig rötterna 1 meter ner utmärkt.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Storbritanniens nattfrost lär ju inte vara lika kall som våran. Där utlyser de ju typ nationellt nödläge om sjöarna får en millimeter is på sig eller det kommer ett par centimeter snö. Inga fördomar, utan det jag ser på ett brittiskt forum jag är medlem på. (gud vad jag har skrattat åt dom och kunnat ge dom tips om att hantera "snömängderna"). :D
 
TreeView skrev:
Vad skiljer parkslide och landslide i utseendet? Ser hos flera grannar stora bestånd av det som ser ut som parkslide, men samtidigt är det ganska välstrukturerade bestånd som inte utökar sig i kvantitet?
Det är inte alltid Parksliden tycks vilja sprida sig, utan ibland verkar den nöja sig med att växa i ett hörn vid en vägkorsning t.ex. Det man dock inte ser med blotta ögat är vad som sker under mark. Den kan sprida sina jädrans sytrådar till rötter en bra bit under marken. Finns exempel där man asfalterat en ny motorväg och några år senare har den poppat upp på andra sidan vägen, men det kan ta flera år för den att vandra och sprida sig så obemärkt. Den kan också nöja sig med att växa på sin plats och inte sprida skott, men hur vet man att den inte gör det när man inte ser vad som sker under jordytan?

Min slide växte ner i en slänt, men stoppade ca 1 meter ifrån dikeskanten. Inget vattenfyllt dike, men lite fuktigare mark, vilket avslöjades med lite annan vegitation där. Lite mer sumpaktigt typ. Det rör sig bara om en meter och jag har inte sett en tillstymmelse till att Parksliden har vandrat förbi diket och inåt skogen. Däremot har den vandrat mest in på min gräsmatta. Inte fullt lika mycket in på grannarnas. Exakt vad som gör att den ville in mot mitt boningshus vet jag inte, men antar att det var något i marken som kändes mer gynnsamt och som gjorde att den fokuserade sig på att sprida sig in dit.

Observera att jag märkte inte att den spred sig för gräsklipparen köttade av alla skott som kom upp innan jag ens upptäckte eller tänkte på det. Det var inte förrän jag fick se en enorm planta spränga upp inne i växthuset som jag anade oråd. Då hade den redan vandrat ett par meter. När jag slutade klippa gräsmattan helt och bara lät allt stå, så fick jag se var skotten kom upp och exakt hur mycket den brett ut sig.

Denna bild var en av de första bilderna jag tog när jag lät Parksliden få skjuta en säsongs nya skott i lugn och ro. Jag ringade in hela det området och markerade upp 2 meter utanför de synligaste skotten och förklarade zonen kontaminerad.

Efter att denna bilden togs så fortsatte den vandra ytterligare ca 1 meter in på gräsmattan till året därpå.

P1020469.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
shadowfire skrev:
Min slide växte ner i en slänt, men stoppade ca 1 meter ifrån dikeskanten. Inget vattenfyllt dike, men lite fuktigare mark, vilket avslöjades med lite annan vegitation där. Lite mer sumpaktigt typ. Det rör sig bara om en meter och jag har inte sett en tillstymmelse till att Parksliden har vandrat förbi diket och inåt skogen. Däremot har den vandrat mest in på min gräsmatta. Inte fullt lika mycket in på grannarnas. Exakt vad som gör att den ville in mot mitt boningshus vet jag inte, men antar att det var något i marken som kändes mer gynnsamt och som gjorde att den fokuserade sig på att sprida sig in dit.

[bild]
Nu spånar jag bara, men parkslide växer på vulkansidor i det vilda. Kanske betongen i grunden har liknande pH som det pyroklastiska materialet och samtidigt så är det lika torrt samt dränerat där som i den naturliga miljön? Kanske just långvarig dränkning är en väg att gå?
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Jag hittade det här beståndet av Jätteslide (antar jag, 20cm blad) när jag var ute och cyklade. Bra att det är flera kilometer från min tomt... Tror att det växer på en allmänning. Ska nog ta och upplysa kommunen om det.
Normalstor cykel vid lyktstolpen på första bilden som storleksreferens.
WP_20160604_15_04_04_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20160604_15_04_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Igen
  • Laddar…
Spoz skrev:
Jag hittade det här beståndet av Jätteslide (antar jag, 20cm blad) när jag var ute och cyklade. Bra att det är flera kilometer från min tomt... Tror att det växer på en allmänning. Ska nog ta och upplysa kommunen om det.
Normalstor cykel vid lyktstolpen på första bilden som storleksreferens.
haha, humor med cykeln som referens. Det var en riktigt fet pjäs till parkslide! Bladen ser större ut än de min har haft, så inte omöjligt att det är jätten.

Jag såg en liten parkslideklunga intill en bilväg idag, mitt i ingenstans. Undrar just hur den hamnade där. Ingen tomt eller så och precis intill en landsväg. Funderar på om de har använt fyllmassor någonstans ifrån och fått med sig uppgrävda parksliderötter eller om någon bara dumpat en stackars planta i diket. Kanske tappat ett skott på väg till återvinningscentralen.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
shadowfire skrev:
Jag såg en liten parkslideklunga intill en bilväg idag, mitt i ingenstans. Undrar just hur den hamnade där. Ingen tomt eller så och precis intill en landsväg. Funderar på om de har använt fyllmassor någonstans ifrån och fått med sig uppgrävda parksliderötter eller om någon bara dumpat en stackars planta i diket. Kanske tappat ett skott på väg till återvinningscentralen.
Det där har jag också funderat på. Det finns redan kolonier av slide utmed sträckor av E6 som byggdes för bara ett par år sedan. De allra flesta bestånd jag ser är just utmed vägar.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
T
Kalle B skrev:
Det där har jag också funderat på. Det finns redan kolonier av slide utmed sträckor av E6 som byggdes för bara ett par år sedan. De allra flesta bestånd jag ser är just utmed vägar.
Nu när man vet vad man ska titta efter så ser även jag väldigt mycket parkslide vid vägarna, senast idag där skotten kommer upp precis bredvid asfalten.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Är det någon som kontaktat sin kommun, länsstyrelse eller liknande och rapporterat att det finns parkslidebestånd på kommunal mark i tätbebyggt område, och vad fick ni för respons?

Är det lönt?
 
mg765 skrev:
Är det någon som kontaktat sin kommun, länsstyrelse eller liknande och rapporterat att det finns parkslidebestånd på kommunal mark i tätbebyggt område, och vad fick ni för respons?

Är det lönt?
Lönt är det väl alltid att fråga för att därmed påtala problemet!

Jag kontaktade Simrishamns kommun för att fråga om det finns någon handlingsplan för parkslide. Det finns det inte. Just nu prioriterar kommunen bekämpning av Björnlokan. Fick veta att huvudansvaret för bekämpning av invasiva växter ligger hos respektive markägare Länsstyrelsen har informationsansvar. För Skåne läns del finns denna information:
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...ter/Pages/default.aspx?keyword=invasiva arter

Jag mailade också en följdfråga om hur återvinningsstationerna hanterar parkslidebesmittade massor men har än så länge inte fått något svar.
 
  • Gilla
bygghagberg och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Jag mailade också en följdfråga om hur återvinningsstationerna hanterar parkslidebesmittade massor men har än så länge inte fått något svar.
Jag har också frågat på ÅVC, svaret var "park, vaddå? Nä, dumpa i jordcontainer bara..."
 
Räknenisse skrev:
Om invasiva arter och parkslide i P1
[länk]
Jag hörde det också, det var intressant. Det första som slog mig efter att ha läst denna tråden är att det tydligen inte heter Paaarkslajd... :)
 
anders07 skrev:
Jag har också frågat på ÅVC, svaret var "park, vaddå? Nä, dumpa i jordcontainer bara..."
Skrämmande! Kontakta din kommun och ge dom länken till denna tråd!
 
anders07 skrev:
Jag har också frågat på ÅVC, svaret var "park, vaddå? Nä, dumpa i jordcontainer bara..."
Jag pratade med Renova i Göteborg, där jag köper min jord. De återvinner jordmassor och elimininerar hårfina rotogrästrådar under 1cm och är inte särskilt oroliga för parkslide (som de visste vad det var ;) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.