Byggahus.se
Hej hej.

Har bytt till ftx ventilation i mitt självdrags hus. Funderar nu på hur jag ska göra med gamla självdrags kanaler i skorstenen. Vilket sätt är det bästa och riktiga sättet att "täppa" till dom på?
 
Är ftx-ventilation elberoende? I så fall skulle jag bara täppa till de gamla kanalerna med luckor och lite sådan där list man har till dörrar, utifall att elen går (då kan man ju öppna dom igen). Kompisen bor i ett sådant där tätt hus med eldriven ventilation och de hade strömavbrott ett par dagar, varpå det rann kondens längs väggarna. :confused:
 
Några fler som har tipps?
 
Sitter öppningarna synligt eller bakom skåp mm? Förklara bättre eller bilder. Själv hade jag en som hamnade ej synligt bakom ett skafferiskåp, skruvade fast en brädbit över hålet och tätade med fog runt kanterna för säkerhets skull.
 
Har kanaler som kommer fram i taket i vardagsrum, toalett och källare. Att bara ha ventilerna igenskruvade känns inte som en hållbar lösning för resten av husets framtid. Någon som tex fyllt igen ventilations hål i skorstenen med leca kulor? Betong? Sand? Isolering? Måste vara fler som funderat/gjort något för att ta bort självdrag då ventilations systemet bytts.
 
Oj, synd att installatörerna inte kunde använda gamla hålen :( Om du har en hatt på skorstenen ser jag inget problem att bara stänga ventilerna, och kanske dra en fog runt kanterna. Möjligtvis kan lite luft passera i dessa ventilers springor men bör inte påverka systemet märkbart.
 
Installerade själv, och att annvända gamla kanaler i skorsten skulle ha blivit väldigt mycket besvärligare, såg ingen anledning då det var enklast och bäst att dra egna rör. Tog in hjälp med hål tagning i valv och väggar i källare, och ritning på systemet.
 
Menade att använda gamla hålen i taket, om det ens fanns eller gick är historia nu. Har du hört med firman du köpte utrustningen av vad dom rek?
 
Enda hålet i taket är skorsten, köksfläkt och avluftning avlopp. Har 1,5 plan med vind och källare. När dom var här för att rita/planera var mitt krav att aggregatet skulle vara i källare och inte på vind. Vill liksom se den varje dag, och underhåll/rengöring blir så mycket enklare då den står i källaren.
 
Jag menade innertaket men jag förstår hur du menar, trodde att du hade agget på vinden :(
 
Sen hade jag garderober som var perfekt att gå med huvudstammen i på huvudplan, och kattvind på övervåning för två sovrum och en toa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.