Byggahus.se
Hej!
Jag ska isolera om hela huset både tilläggsisolering och
invändigt.
Huset är 12x12 m och 2,5 vån.
Har hört talas om ekofiber.
Har någon erfarenhet av denna produkt?
Prisjämförelser?
Tillkommer det extramaterial?
Kan man göra det själv?
Garantier?
::)
 
Hej,
har samma funderingar som du. Har ett 50-talshus med diffusionsöppen konstruktion (d.v.s. ingen plast i väggar och tak). Har tittat på termoträ, en jobbarkompis granne hade provat med gott resultat (svårt att jämföra bara...), det är lite dyrare men tydligen skall isolervärdena vara bra.

Kolla jämförelser med priser och isolervärden på http://www.radron.se/templates/common____3275.asp

Termoträ sprutar man in med maskin, vet inte om man kan kratta ut det själv med gott resultat. Hör efter med termoträ http://www.termotra.se

Hur det är med andra cellulosaprodukter vet jag inte, men "hon med sverige-stugan... (vonSassen)" kanske vet...

Jag kommer att begära in offerter från några olika firmor, hör av mig då jag fått "tummen ur"
 
Använd sökfunktionen här på forumet.
MASSOR har sagts om bl.a. Ekofiber.
 
Jag har cellulosafibrer i bjälklaget till garagets övervåning, det sjunker ihop något fruktansvärt !
Det blåstes på med 10-20% "råge" men efter att ha spikat halva golvet så har den andra halvan som jag ser sjunkit betydligt under bjälkarna >:(

Det "garanterades" vara en bra lösning, jag är väldigt missnöjd, jag har bara 250 mm utrymme för isolering, vill ha 250 mm nu och i framtiden också !

Skulle aldrig våga ha det i väggarna, även om men i nyproduktion använder stående hammarband så måste det ju sjunka under fönster t.ex eller kanske bli att fattas isolering längst ute vid väggen på vinden !

Om man däremot att blåser upp 400 mm på en vind så spelar det ju inte så stor roll om det efter några år visar sig vara ~300 mm !
 
När man blåser ekofiber i väggarna så blåser man betydligt hårdare/kompaktare så att det blir lite övertryck. Då man får lite sämre lambdatal men fibern sjunker inte alls ihop. Om ma ska lägga golv över fibern så ska man blåsa med mer råge och trycka ihop den lite när man lägger golvet.
 
Nej du, Ekofiber sjunker minsann INTE ihop....
Vi blåste både i snedtak, väggar, botten- och mellanbjälklag och det har inte sjunkit en millimeter.

Det kan vara en miss vid installationen. Man måste blåsa till en viss specifik vikt åstadkommits per m3 - i praktiken blåser man en stund efter utrymmet fyllts.
Specifikationer finns hos tillverkaren.

I själva verket är det bäst att blåsa när alla sidor av utrymmet är på plats. Jag kan tänka mig att det är svårt att få det bra t.ex. i ett öppet bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.