Byggahus.se
Vi har en AEG 80860 som är 4år gammal och den har börjat larma "i30" nu i helgen och via nätet har jag listat ut att det betyder att översvämningsskyddet löst ut (en frigolitbit som flutit upp och slagit till en brytare) alltså det har runnit ut vatten i botten på maskinen i sådan mängd att den slår ifrån och börjar köra tömningspumpen.

Jag har öppnat luckan där nere på baksidan maskinen och torkat bort vattnet och då kan jag nästan köra ett helt program innan det slår ifrån igen.

Nu har jag lossat vänstra sidan på maskinen en aning (får inte bort den helt) och där, längst ner på den stora, men tunna, vita vattendunken(?) sitter det en smal vit slang som hänger ner i baljan under maskinen och ur den rinner det emellanåt, när maskinen tar in vatten tror jag, en tunn stråle med vatten.

Så, då är frågan, varför kommer det vatten där och vad gör jag för att fixa det?

OBS! Jag lånar en bild från en annan tråd här på forumet för att visa vad det är som läcker vatten, det är alltså längst ner, typ i mitten, på den vita grejen som den tunna slangen sitter som det sipprar vatten ur.

 
Jag kan skriva att det varr AVHÄRDAREN som gått sönder och nu ganska exakt 5år senare har den FJÄRDE avhärdaren gått sönder!!!!!!! Den senaste gick sönder för mindre än ett år sedan.....hoppas garantin på delen täcker...
 
Vad händer?
Spricker den på något sätt?
Det vanligaste är att den kleggar igen och behöver rengöras på grund av för låg temperatur under disk bla.
 
Det som händer är att den antagligen kläggar igen så det börjar rinna vatten ur skvallerröret som är kopplat till den.
Diskar alltid på 65 eller 70 grader och använder tabletter.

Har som sagt bytt 4stycken såna plastgallerier och de är dessutom dyra.
Denna gång var det dock inte den som gick sönder utan tömningsslangen som spruckit i anslutningen, alltså silikonbiten längst ut på slangen som sitter i pumpen.

Helt galet att slangen kostar 400:- när den finns på Biltema för 49.
(Den andra slangen byttes för ett par år sedan).
 
Om den från feltema passar så ta den!

Att plastgallerer kleggar igen är inte helt ovanligt men det är bara att rengöra. SOP.
Att silikon anslutningen ger upp efter ett antal år oxå standard. Nästan normalt slitage.
 
Vet inte om den från Biltema passar, den hade iaf rak anslutning där original har 90 graders böj så jag bet i det sura äpplet och köpte original.

Förklara gärna HUR man rengör galleriet?
 
Ta bort och spola i rören ned till med tex trädgårdsslangen tills det blir rent gärna varmvatten glöm inte dengrova slangen som går in nedtill i tråget
 
Provade att försöka spola ur den men det är typ hårt det som kläggat igen kanalerna....

Suck......nu har den femte avhärdaren blivit tät så det rinner vatten under maskinen och felkoden I30 tänds i maskinen......

Det är något mer än ett år sedan jag bytte den förra.
Är det någon som vet om 3 års reklamationsrätt även täcker reservdelar?
 
Nä reservelar brukar vara max 1 år
Jag aldrig varit med om att inte kanalerna går att spola rena med varmvatten.
Inte kliniskt rena men funktionsmässigt
 
Jahopp....då var det dags för diskmaskinen att gå sönder IGEN....
Denna gång är det åter igen silikonslangen längst ner på stigröret som spruckit.....denna också bytt tidigare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.