Byggahus.se
Vi ska snart börja bygga ett uterum, glaspartier av dubbelglas så det kommer förhoppningsvis vara lite varmare där än ute fastän det inte kommer vara uppvärmt, i taket ska vi ha 70mm pärlspont och på väggarna blir det 95mm dubbelfas med sågad yta.
Golvet blir ett såpat grangolv.

Huset ska vi samtidigt byta fasad/fönster på och fär blir det röd slamfärg på väggarna och linoljefärg på det övriga (fönsterbågar guldockra och det övriga blir vitt).

Inne i uterummet vill vi ha en vit matt färg och har funderat på äggoljetempera på väggar och tak, kommer det funka tror ni?
Hur gör man med tanke på kvist i träet, jag har både hört att shellack kommer att synas igenom äggoljetemperan men också att det blöder igenom om man inte kvistlackar.... så hur gör man för bästa resultat?
 
Äggoljetempera är perfekt för det. Om ni vill ha heltäckande vit så bör ni schellackera, för laserande vit behöver ni inte göra det. Kika på ovolin.se, där finns mycket bra information. Man kan beställa deras broschyr om äggoljetempera gratis också
 
Jag har precis schellackerat 2 ggr och ska börja måla vilken dag som helst.
Jag tror att jag ska gå över kvistarna en gång med färgen innan jag målar hela taket så att jag är säker på att inget lyser igenom. =)
 
Visst kan du göra det, men jag skulle bespara mig det extra arbetet. Tycker inte att det gör något om man ser att det är trä =) Men då tycker jag iofs inte att det gör så mycket om man får lite genomslag från kåda i kvistar heller
 
Kanske kan en lätt slipning (ruggning av ytan) av shellacken minska det blanka genomslaget i den färdiga färgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.