Har ett uterum på ca 50kvm, där glaspartierna är vår/sommar/höst men inte vinter. Taket är råspont, med underlagspapp och takpapp. Under trallen finns cellplast 70mm. Uterummet är anslutet till huset mot befintliga takets takstolar och jag har skapat en snygg luftspalt på ca 8cm från tak in till uterummet ifall man någon dag vill isolera taket i uterummet så kan flödet fortsätta upp till befintliga taket och ut genom ventilationen.
Nu till min fråga. Jag har valt att inte isolera taket ÄN, men nu när det börjat bli kallt ser jag redan att det har bildats frost på råsponten i uterummet. Vad gör man? Är detta normalt och kan jag låta det vara eller behöver man isolsera taket för att råsponten inte ska bli skadat? Råsponten är målad ska tilläggas.
Nu till min fråga. Jag har valt att inte isolera taket ÄN, men nu när det börjat bli kallt ser jag redan att det har bildats frost på råsponten i uterummet. Vad gör man? Är detta normalt och kan jag låta det vara eller behöver man isolsera taket för att råsponten inte ska bli skadat? Råsponten är målad ska tilläggas.