Byggahus.se
Waxinator skrev:
Har du haft nätdelen utbytt ? Jag har för mig att det ser så där ut efter strömavbrott i slingan.


På din övre bild ser det ut som att trådarna ovanför busken ligger brett isär. Om det är så i verkligheten så lägg dem samman med max 2cm avstånd..
Om det egentligen var min bild du syftade på så är trådarna ovanför busken (som egentligen är en trädstam) medvetet ca 30 cm ifrån varandra. Maskinen klarade inte att gå mellan trädstammen och ytterdelen av trädgårdsdragningen så jag fick dra in slingan runt trädet för att allt skulle flyta.
Problemet ligger snarare på andra sidan trädet eller egentligen alla passager som är ca 50-100cm där maskinen lätt fastnar i en loop och inte lyckas ta sig igenom.

Jag karterade om igår och lät maskinen köra en runda som verkade klaras av bra. Jag har nu också ställt in att den ska köra kantklipp inför varje omgång, jag tänker att den då verifierar kanttrådsdragningen och kanske blir mer och mer exakt i sin karta.

Känns lite uppgivet just nu. Jag har aldrig lagt så mycket tid på gräsklippning sen jag skaffade robot...
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Det verkar inte som att supporten är så alert nu.
Jag har mailat två gånger utan att ha fått något svar.
Klipparen tvärstannar ibland mitt i en klippning mitt på mattan och meddelar att den inte har något aktivt tidsfönster.
jag trycker på Starta Klipp så går den några kvadratmeter och nitar igen med samma meddelande.
Factory Reset och ny kartering ger ingen som helst skillnad. Nätdel har jag extra men det är ingen blink alls på den gröna dioden, och inget meddelande att den saknar signal som alltid kommer om det regnar rejält.
Klipparen är relativt ny efter byte förra hösten och även i höstas hittade jag den ofta stående mitt på mattan - utan aktivt tidsfönster.
Timelapse som visar någon eller ett par gånger när den stoppat : https://www.youtube.com/watch?v=lEDsaQx-Z8I

Problemet är kanske inte att man måste starta om den utan att den efter en vecka med något dussin omstarter inte lyckats klippa hela mattan komplett. Det hänger säkert samman med att den tappar minnet om vad den klippt och inte när den plötsligt stoppar.
 
Redigerat:
Jag fick mjukvaran uppdaterad till 5.9 00406 i vintras, och Schrödinger har uppfört sig betydligt bättre efter det. Den lindansar betydligt mindre, står inte och tänker speciellt mycket heller. Klagar inte längre på att den blivit upplyft i tid och otid.
Men den har å andra sidan blivit slarvigare. Lämnar partier oklippta ibland.

Nu till frågan:
Jag har fram till nu bara kört manuell körning, och då verkar den klippa gräsmattan flera gånger innan den känner sig nöjd. Jag har ca 1000-1100 kvadrat, och den behöver numera ett par dygn på sig för
att bli färdig.
Har det alltid varit så att den kör flera gånger vid manuell körning ?

Nu har den fått gå två körningar på timer 03:00 - 23:55 och igår såg jag vid 22-tiden att den var nöjd.
Den var parkerad och färdigladdad. Men hade lämnat en del partier i mitten av gräsmattan oklippta.
Men några minuter senare vaknade den och gjorde en kantklippning !
Sen satte den igång att klippa (på det som redan var klippt).
Idag ser jag att den även klippt en del av det som den missat i går. Men den hann väl inte med allt till klockan 23:55

Hur fungerar det hos andra. Kör den flera gånger innan den är nöjd ?
Jag har en konspirationsteori att eftersom den är slarvigare numera, så kör den flera gånger för att förhoppningsvis täcka hela ytan.
 
Redigerat:
pgerts

Jag hade något liknande förra året,men jag råkade vara nära den när den stannade och
upptäckte att den larmade först för "fatalt kommunikationsfel" och sedan för "saknar tidsfönster"
Det var bara till att skicka in den och fick sedan en ny maskin.
 
Någon som haft problem med den röda nyckel. Klipparen startar upp i displayen när jag sätter den i laddaren men släcks efter 5sec. Tar man ur nyckeln uppstår samma sak. Måste vara fel på brytaren i maskinen. Någon som haft liknande problem?
 
Jag har haft samma problem, tyvärr var det inte brytaren utan moderkortet, jag fick skicka in maskinen och fick en ny
 
Tackar, misstänkte det.
 
F
Fick en ny indego idag då den gamla lagt av (som jag berättat om innan i tråden).

Står på laddning inomhus nu och skall sättas ut "på grönbete" imorgon efter jobbet.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Vill bara uppdatera er om min nya indego med 6.0 har varit ute sedan den 6/5 nu och har inte gjort ett stopp eller fastnat någonstans, klipptiden för att klippa hela gräsmattan på 1200m2 har gått från 15 timmar till ca 11 timmar nu för hela gräsmattan. Klockrent Bosch !! supernöjd med min indego 2015 ! :wow: :wow: :wow:
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Betyder det att de fått ordning på det vanliga felet att den anser sig ha blivit lyft?
 
Ja, det tycker jag, har inte haft ett enda problem med det under dessa tre veckor, men på min gamla hände det lite då och då på olika ställen i trädgården.
 
Är det någon förbättring i hur mycket den följer slingan då?
 
Martinbj skrev:
Ja, det tycker jag, har inte haft ett enda problem med det under dessa tre veckor, men på min gamla hände det lite då och då på olika ställen i trädgården.
Hur mycket lindansar den mot tidigare modeller du haft?
 
Procentaren skrev:
Jag fick mjukvaran uppdaterad till 5.9 00406 i vintras, och Schrödinger har uppfört sig betydligt bättre efter det. Den lindansar betydligt mindre, står inte och tänker speciellt mycket heller. Klagar inte längre på att den blivit upplyft i tid och otid.
Men den har å andra sidan blivit slarvigare. Lämnar partier oklippta ibland.

Nu till frågan:
Jag har fram till nu bara kört manuell körning, och då verkar den klippa gräsmattan flera gånger innan den känner sig nöjd. Jag har ca 1000-1100 kvadrat, och den behöver numera ett par dygn på sig för
att bli färdig.
Har det alltid varit så att den kör flera gånger vid manuell körning ?

Nu har den fått gå två körningar på timer 03:00 - 23:55 och igår såg jag vid 22-tiden att den var nöjd.
Den var parkerad och färdigladdad. Men hade lämnat en del partier i mitten av gräsmattan oklippta.
Men några minuter senare vaknade den och gjorde en kantklippning !
Sen satte den igång att klippa (på det som redan var klippt).
Idag ser jag att den även klippt en del av det som den missat i går. Men den hann väl inte med allt till klockan 23:55

Hur fungerar det hos andra. Kör den flera gånger innan den är nöjd ?
Jag har en konspirationsteori att eftersom den är slarvigare numera, så kör den flera gånger för att förhoppningsvis täcka hela ytan.
Hej, jag lämnade indego på vintersevice och han kom tillbaka som 5.9.
Det som blivit bättre är att den går tillbaka i ekonomiläge efter någon minut om det varit behov av att köra "turbo" i partier med tjockare gräs. Stannar inte och klagar på att ha blivit upplyft bara för att det guppar litet. Tar mycket kortare tankepauser. Kör mycket längre och rakare sträckor än tidigare och lappar över bättre. Lämnar nästan inga strängar. Det tar dock längre tid att klippa och kan lämna små hörnor oklippta.
Har varit hemma ett par dagar och har kunnat sitta i uterummet och spionera. Har då upptäckt att det finns en bugg. När den kommer till ett hinder. T ex en buske som är trådad, så gör han en snygg böj och kör förbi hindret för att klippa på andra sidan.
Man blir imponerad tills man upptäcker att han nu vänder åt fel håll och klipper samma yta som nyss var klar. Jag har observerat att samma yta kan klippas upp till fyra gånger innan det rättar till sig. Men ytan som missades pga felvändningen förblir oklippt. I och med att han växlar mellan att köra +45 grader -45 grader och 180 grader så händer inte exakt samma sak efterföljande klippning, men då lämnas i stället ett annat litet område oklippt. Nu spelar det här inte någon jättebetydelse så det får gå denna säsong och det blir väl vintersevice nästa vinter igen.
I övrigt fungerar det väldigt bra. Behöver inte assistera något alls. Det bara rullar på helt automatiskt.
I dag var det nog idealiska temperaturförhållanden ca 21 grader och gräset var varken tjockt eller långt. Då körde han 2 tim och 4 min på en laddning.
 
Min indego snurrar fortfarande på utan driftstörningar. Jag är också nöjd sen jag fick en ny maskin förra året.

Dock får jag kanske se om Bosch har någon lösning på den slitna klippskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.