Byggahus.se
docboy skrev:
Vad jag har sett som är vvs montör till yrket så skiljer det VÄLDIGT MYCKET i kvalité på avloppsdelar och rör om man jämför de som du köper på tex byggmax/biltema. Om en montör skulle använda dessa delar så är det väldigt oseriöst. Skrämmande tanke om man hade dessa ingjutna i eget våtrum.

Nästa renovering du gör gå och köp på byggmax du men du lär ju inte hitta någon som lär utföra det jobbet.

Många gånger när jag jämfört våra inköpspriser från grossist ligger de många gånger liknande i pris med rinkabyrör. Varför?
Det beror på att rinkabyrör köper in 8000 kopplingar av en sort på samma gång varvid vi hämtar hos grossist det man ska ha till jobbet man utför.
Vem tror du har bättre rabatt vid inköp? Tänk efter...
Rutten branch? Förklara Tack. ..
Nu blev det en tankevurpa! Rinkabyrör måste ju ses som en grossist son säljer till kund för ett bra pris.
På samma sätt som Dahls, Ahlsell och alla andra grossister säljer ut till kund. (VVS-firmor)

Därför blir det i många fall billigare att som privatperson köpa ifrån nätet istället för att rörisen ska plocka ut grejor, för glöm inte påslaget som man tydligen måste göra i vissa branscher..
 
Gynteri
Dave13 skrev:
Nu blev det en tankevurpa! Rinkabyrör måste ju ses som en grossist son säljer till kund för ett bra pris.
På samma sätt som Dahls, Ahlsell och alla andra grossister säljer ut till kund. (VVS-firmor)

Därför blir det i många fall billigare att som privatperson köpa ifrån nätet istället för att rörisen ska plocka ut grejor, för glöm inte påslaget som man tydligen måste göra i vissa branscher..
Spelar roll! Förväntar man sig en materialkostnad på 15 papp och det blir 58 papp så föreligger något som kan betecknas MAJOR FAULT.
 
  • Gilla
Avarage
  • Laddar…
Gynteri
Vad är det för slang som skulle dragits i krypgrunden? Har så skett? Och i så fall, på vilket sätt?
 
peternicklas
docboy skrev:
Vad jag har sett som är vvs montör till yrket så skiljer det VÄLDIGT MYCKET i kvalité på avloppsdelar och rör om man jämför de som du köper på tex byggmax/biltema. Om en montör skulle använda dessa delar så är det väldigt oseriöst. Skrämmande tanke om man hade dessa ingjutna i eget våtrum.

Nästa renovering du gör gå och köp på byggmax du men du lär ju inte hitta någon som lär utföra det jobbet.

Många gånger när jag jämfört våra inköpspriser från grossist ligger de många gånger liknande i pris med rinkabyrör. Varför?
Det beror på att rinkabyrör köper in 8000 kopplingar av en sort på samma gång varvid vi hämtar hos grossist det man ska ha till jobbet man utför.
Vem tror du har bättre rabatt vid inköp? Tänk efter...
Rutten branch? Förklara Tack. ..
Jo VVS branschen är verkligen rutten. Jag var inne på Ahlsells och handladelite saker, får man ju inte som privatperson. OK, kan ni använda jobbet som köpare, inga problem bara du betalar kontant. Köpte lite rörsaker, inget som mitt arbete handlar normalt. Lägsta rabatten jag fick var 45% och den högsta var 85%. Förstår varför VVS branschen försvarar detta, finns mycket pengar att tjäna.

Till TS, om du har skriftligt, bestrid allt som ligger 15% över offererat pris.
 
  • Gilla
geekling och 1 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan .
Begär in specificerad arbetskostnad med tider .Syna tider noggrant.
Begär in specificerad materialkostnad .Syna. Ta sedan in ny kostnad från annan lev helst 2 st på denna spec..
Meddela att du håller inne betalningen i avvaktan på specarna. Hänvisa till Konsumenttjänstlagen .
Begär in egenkontroll . Om ingen egenkontroll levereras ingen seriös hantverkare , nedsättning av timpris.
Begär in bevis på företagsförsäkring , om ingen , ingen seriös , nedsättning av timpris.
Hantverkaren har upplysningsplikt och avrådandeplikt vid fördyring.. Påslaget på materialet skall vara skäligt , hantverkaren måste kunna visa detta .Han måste till slut visa sina inköpsfakturor .
Ta in besiktningsman(3000kr) för teknisk besiktning om allt är riktigt utfört . Om han godkänner går ev. fel på hans försäkring. Du kan inte räkna med att hantverkaren är seriös och finns till längre tid.
Hantverkaren har försökt att blåsa dig . SYNA ALLT NOGGRANT och BESTRID , BESTRID . Ingen hantverkare
vill gå till rätten.Vid bestridande har fakturan ingen laglig grund och måste bli avgjord i rätten.Ange vad du bestrider och vad du vill . Det blir alltid förlikning före .De har alltid skit i sin påse som du kan hitta .Kolla hantverkarens ekonomi , kolla deklaration om lån ( kapitalutgifter )kolla hos KFM, kolla om firman/ reg, nr finns hos Tingsrätten ,Begär in
domar , kolla hos KO om anmälan , Normalt kan du pruta 30-50 %
när du vet vem hantverkaren är. Ha allt skriftligt . Var inte rädd , stå på dig . Lycka till.
 
Man brukar konvertera med fast pris för några år sen var det 5000 kr per element inklusive material, idag ligger det på 7000 kr per element, beror väl lite på vart man bor också
 
Spikin's inlägg här slår ju allt. Hälften av tipsen du ger är ju direkt korkade. Jag är med på att om TS har fått en offert på jobbet så är det de priset som gäller. Men det är ju inte upp till TS att avgöra timpriset utan det är upp till företaget. Och har man inte fått ett skriftligt kostnadsförslag på materialet så kan man inte göra nått åt det (iaf inte de 25% mot rinkaby). Vill man veta exakt vad det kostar så tar man in offert med fastpris.

Och du bör inte hålla inne hela betalningen, bara det du bestrider.

"De har alltid skit i sin påse"...... :x
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nån skrev om varför jag inte kröp under huset och kikade jag svarar på det. Varför ska jag göra det? Ska jag ta reda på allt för den som skall göra en offet kan jag ju lika gärna göra det själv. Om jag tar mig an ett jobb nogfan kollar jag allt innan jag ger en offert. Och det är ju hans jobb att göra offerter så han borde ju kunna detta bättre än jag?

Vi har allt skrivet i mail ust för om det skulle bli nått strul någonstanns.

Jag jämför inte biltemas priser med ahlsells. Rinkaby rör har lks rördelar och det är ju exakt samma som rör firman använt sig av bla. Och där skiljer 50% til rinkabys fördel.
Och ja om det skiljer på 15 000 till 58 000 i mateial så är det ju nått allvarlut fel. Varför skall man då begära i offerte om den ändå kan överskridas med 200%.

Vi är medlemar i villa ägarna och mailat lite med dem samt så studerar frugan juridik så känns som vi har stenkoll.
Vi ska träffa säljaren (dvs han som gav oss offeten) och de som gjorde jobbet nästa fredag ska bli skoj åmse vad som händer då.

Och nej det har inte tillkommit nån ändring från vår sida som skuzlle fördyra för installationen.

Har också konto på ahlsells men tror de köpte via dahls så deras priser kommer jag inte åt.
Kan man knata dit med mateial specen å få priser tro?
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
På krogen får du veta priset i förväg Förstår du inte skillnaden så ska du nog inte kommentera på denna sida Den är för vuxna
 
Skriftligt skriftligt skriftlig...
 
Men du fick inte offert på materialet utan bara ett "det blir billigare med rörligt" vad jag förstod. Då överskrids ingenting. Och ingår inte jobbet under huset i offerten så får man betala och se glad ut. Men har du fått ett kostnadsförslag skriftligt så borde de 15% gälla. Vad ingick specifikt i offerten du fick från företaget?
 
Lugn, ansvaret för att ta reda på vilka byggtekniska åtgärder som behövs för att kunna lämna en offert kan väl ALDRIG åligga kunden. Det är ju ett jobb för de som kan jobbet. Så krävdes att man kryper i krypgrund för att kunna länmna en korrekt offert låg ansvaret hos offertlämnaren inte hos kunden.

Om man nu var för lat/stressad för att göra det borde man tagit höjd för det i offerten och ev. meddelat kunden att det är ett jobb som kanske måste göras.
 
har inte läst allt men principen är enkel.den går igen i alla sammanhang.sätt ett pris för jobbet ,när du sen fått jobbet är det bara att köra på för att få så stor vinst som möjligt.jag bor i en kommun som vill vara i framkant i utvecklingen.dom ville ha en ny simhall.steg ett döma ut den gamla (taket) steg 2 få en offert som kan klubbas igenom,sen bara att köra slutsumman hamnar tvåsiffrigt miljonbelopp över budget,men man måste ju bygga klart så bara att betala,så är det varje gång.jag har lärt mej att som privatperson måste man vara på sin vakt ,lag litar inte på någon längre.allt skall vara glasklart innan start.
 
Men här är ju två delar.

1. En fastpris offert på arbetskostnaden (är den tydlig på just att det skall vara fastpris, dvs. står ordet "fastpris" i offerten?). Det priset får inte överskridas.

2. Material på löpande räkning. Här finns tydligen en lös prisuppskattning på 15 000. I så fall får inte materilkostnaden överskridas med mer än 15%. MEN den prisuppskattningen verkar lite luddig, muntlig (?), är den given av någon med befogenhet osv.

Att materialpriser överstiger Rinkabyrör med 25% får betraktas som direkt billigt. Lgger de 100% över så är det ganska normalt, tom fortfarande billigt. Inte ovanligt med 300 - 1000% över Rinkabyrör.

Vad gäller extraarbete så har en entrprenör rätt att överskrida ett fastpris om det uppstår förhållanden utanför hans kontroll, eller som inte gick att förutse, och givetvis för sådant som explict är friskrivet i offerten. MEN då är entreprenören skyldig att meddela beställaren innan extraarbetet påbörjas, eller om så inte kan ske, så skall det meddelas omgående efteråt, att bara sätta upp det på fakturan duger inte. Du borde kunna bestrida kostnader för extraarbeten.

Vad gäller materialpriserna tror jag möjligheterna är små, förutsatt att materialet faktiskt har använts.
 
Gynteri
Om man ponerar att det huvudsakliga arbetet med konvertering till vattenburen värme består av att pula lite slang genom krypgrunden, då synes en materialkostnad på i runda slängar 15 papp vara skäligen rimlig. Allra helst som beställaren själv bekostar radiatorena. Frågan är därmed, vad exakt är det som tillkommit utöver detta slangpuleri genom krypgrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.