Byggahus.se
Ja då var det dags att tilläggsisolera vårt nya hus inifrån. Huset som vi vid köp trodde hade trästomme men i själva verket har en lättbetongstomme. (tjatat om detta i annan tråd) :)

Vi har påbörjat renovering och det är kallt som satan i huset. Elementen glödheta. När vi tagit ur eldosor ur väggen så strömmar det in kalluft genom hålet i tretexen. Vi känner oss därför mer eller mindre tvugna att tilläggsisolera inifrån.
Så här ser vägg-konstruktionen ut idag enligt ritning.

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade tänkt oss ny gips på innerväggar.

Ytterväggar, ångspärr och sen regla upp med 95-reglar och sätta 95 isolering samt dra all el nytt i dessa. Tar gärna emot kommentarer om det kan bli något problem med detta fuktmässigt?? Eller annat?

Sen har vi ju elementproblemet oxå. Elementen sitter som i en nisch under fönstren och ytterväggen ser ut att vara extremt tunn. Eventuellt bara tegel och en tunn isolering, samt masonit? Det känns som ett helt företag att flytta ut elementen och regla upp o isolera bakom. Hur stor vinning tror ni man har av det?

Hoppas på kommentarer/ A-K
 
Är långt ifrån nån expert i ämnet, men har praktisk erfarenhet.

Först ska du väl ha ångspärren längst in, bakom gipsen.

Jag inredde en vind efter konstens alla regler, var mycket noga med ångspärren, överlappade, tejpade, drog ut den på fönsterkarmar, gjorde inga hål för elrör och dosor mm. Men, min far gick händelserna i förväg och reste en mellanvägg innan plasten var på plats. Plasten drogs fram till och en bit ut på den väggen.
När huset skulle säljas 10 år senare tog vi upp en inspektionslucka i taket, och till vår förvåning var det påväxt/mögel på yttertaket där väggen stod.

Det blir ju lite samma i ditt fall om du förstår.

En bekant till mig kom med ett påstående som jag inte hört tidigare, och inte vet om det finns nån som helst sanning i.

"Skit i plasten, foga alla hörn och takspringor med latexfog, måla sen minst 3 lager latexfärg noga, färgen i sig blir som ett lager plast, och hamnar på rätt ställe"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.