Byggahus.se
T
Nu tar sig vissa personer på forumet sig i pannan då dom inte gillar alulister i badrum men jag tycker det är snyggt.
 
  • Gilla
byggare.bob och 2 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Nu tar sig vissa personer på forumet sig i pannan då dom inte gillar alulister i badrum men jag tycker det är snyggt.
Hehe, ja det kanske en del inte gillar :)
Min tanke är stora "kakelrutor" på panelen och smala foder runt fönster och dörr. Jag har fått för mig att rummet upplevs som större då.
Och jag som du, gillar alulister. (y)
Jag stod i valet om vita, men det blev eloxerad.
 
Snyggt. Alulister funkar då väggarnas lister är samma. Jag gjorde tabben och gjorde ytorna i fel ordning. Först tak, sen väggar och sist snedtak. Så nu har jag synliga skruvskallar både på väggar och snedtak. Skulle velat lösa det lika diskret som du gjort med mjukfog i takskarven annars.

Är det två eller en bild i senaste inlägget med fönster? Ser bara en och får upp en "trasig länk"-ikon.
 
Saffady skrev:
Snyggt. Alulister funkar då väggarnas lister är samma. Jag gjorde tabben och gjorde ytorna i fel ordning. Först tak, sen väggar och sist snedtak. Så nu har jag synliga skruvskallar både på väggar och snedtak. Skulle velat lösa det lika diskret som du gjort med mjukfog i takskarven annars.

Är det två eller en bild i senaste inlägget med fönster? Ser bara en och får upp en "trasig länk"-ikon.
Tack Saffady!
Ja, listerna matchar rätt bra med hörnen.

Det är två bilder.
Prova att rensa cashen.
 
Äntligen den roligaste milstolpen i projektet, montera möblerna...
Men upp som en sol kommer ner som en pannkaka
1411829438034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För***nade DHL
1411829490344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De måste ju ha tappat paketet från relativt hög höjd...

Det är för mig obegripligt att den personen på DHL som gjorde detta inte gör någon notering, utan glatt jobbar vidare.

Hur som helst, Bygghemma är fantastiska, trots att man ska kontrollera/reklamera prylarna inom 7 dagar, vilket jag inte gjorde, så fixar de ett nytt spegelskåp åt mig.
Slarvigt av mig att inte kolla grejerna bättre, men emballaget såg helt ut, bara ett litet märke på kartongen. Och jag skar upp kartongen lokalt just där och såg ingen skada...
 
Redigerat:
Lampor och fläkt monterade.
1411837069648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkos belysningsram.
1411836891463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1411836908984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Total kostnad hittils:
62135:-
Det enda som tillkommer nu är sista vändan av vvs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
1411926800205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1411926815345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Oj, riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Tack så mycket! :)
 
tank77 skrev:
Nu tar sig vissa personer på forumet sig i pannan då dom inte gillar alulister i badrum men jag tycker det är snyggt.
Det där bara måste vara jag du tänker på :D
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Mycket fin renovering😊
Gillar detaljerna, som belysta strömbrytare👍även alulisterna.
Jag har ett liknande projekt framför mej.
Så tack för inspirationen.
 
  • Gilla
Marko Luukinen och 1 till
  • Laddar…
Tack, yxet! (y)
 
Nu så!
Ersättningsskåpet kom i tordsdags.
1412437881103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack Isabelle, Bygghemma.se helt suveränt snabbt jobbat och problemfritt handläggande trots att jag inte kolla grejerna bättre när de levererades.

Duschen på plats,
1412438022789.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Först tänkte vi bara ha en duschdörr, men det blev lite sisådär bra...
Måttmässigt och utrymmesmässig skulle det funka med en dörr till.
Sagt och beställt och några dagar senare:
1413124525960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
Nu när badrummet är klart tänkte jag summera mina upplevelser av att använda Fibo Trespo som tätskikt.

Konceptet

Om vi ser till konceptet i helhet gällande Fibo Trespo så tycker jag det är ett briljant koncept, det är även estetiskt snyggt och det är svårt att se skillnad på riktigt kakel och dessa skivor. (såvida man inte knackar på dem) Det enda som egentligen avslöjar är spalterna som ska motsvara fogen på riktigt kakel.

Monteringsvänligheten

Här kommer egentligen det enda som jag ser som en ”stopper” och som jag vill höja ett varningens finger om.
Om man ska tro på vad leverantören vill påvisa så är det så pass enkelt att sätta upp dessa skivor att i princip vem som helst kan göra det.

Det vill jag inte hålla med om.

För det första så är monteringsanvisningarna inkompletta, man får fylla i med sin egen kunskap och sunt förnuft på en del ställen i monteringsprocessen, detta ser jag som en katastrofal miss av Byggma Group som ligger bakom dessa skivor. Detta fäller rentav hela deras koncept med att vem som helst kan sätta upp dessa skivor. Jag kommer till fel och brister senare.

Jag funderade på hur man skulle förklara vilken nivå man måste ligga på kunskapsmässigt i hempul för att kunna montera dessa skivor, och jag kom fram till att om man dela in kunskap om snickeri/målning på en skala om 1-10 om 10 är en välrenommerad snickare och 1 är tummen mitt i handen vill jag påstå att det krävs en 6:a i kunskaps/erfarenhetsnivå.
Inte helt rätt att beskriva på detta sätt men med resten av min summering nedan kan man få en bättre bild om vad en 6:a betyder. (Jag ligger nog på gränsen i detta, med facit i handen)

Bristande instruktion

Instruktionen täcker förvisso hela monteringsprocessen men den beskriver ingeting ner till detaljnivå som kan vara avgörande för slutresultatet.

Sockellisten:

Sockellisten är den man börjar montera och den är superviktig att den kommer så nära helt i våg som det är möjligt. Minsta avvikelse här slår direkt, mer eller mindre, på hur fogarna kommer i liv med varandra från skiva till skiva. Nu hade jag förhållandevis korta väggar och då blir detta fel inte så påtagligt, men vid längre väggar kan det få katastrofala följder estetiskt.

De rekommenderar att man använder laserpass till detta men jag tycker vattenpass är mycket bättre att arbeta med för att sätta denna sockellist. Mitt laserpass har relativt tjock anvisningslinje och det var svårt att få en perfekt våg. Men med långpasset blev det mycket bättre. Jag började med en skruv och fäste sockeln i ena änden, sen långpass, för att sedan fästa sista skruven på sockeln. Sedan skruvade jag resterande skruv. (givetvis tätmassa bakom golvsockeln, enl. instruktionen)
Ett problem till med sockellisten, som inte var beskrivet i instruktionen, var i hörnen.
Jag använde mig av plastmatta på golv och då får man ju, ofrånkomligen, en radie i hörnen.
För att gira i hörnen innebar ju att man måste såga av en bit i spetsen precis i hörnet om det skulle fungera. Då kommer ju frågan med tätmassan, hur täta det hålet som blir precis i hörn. Man vill ju helst att tätmassan inte ska ”hänga fritt” utan att ha något materiellt stöd.
Den frågan skickade jag till Byggma Group men fick aldrig något svar…
Det slutade med att jag tätade hålet så gott jag kunde när jag satte sockellisten samt i princip fyllde detta utrymme med tätmassan efter att jag satte skivorna, dock precis innan jag satte hörnlisten, så att det inte skulle bli problem att trycka dit den när tätmassan härdat.

20140906_115241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140906_135234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnlist

Jag använde mig av den tvådelade listen, den kan man skruva upp innan man sätter skivorna eftersom den har en aluminiumprofil som man snäpper i efter att man satt skivorna .
Denna var enkel att montera, numera är den t.o.m. försågad i ena änden för att passa mot sockellisten.
Med denna finns inget att tilläga förutom profilen man snäpper i sist av allt, men detta kommer jag att beskriva längre ner i summeringen.

Skivorna

Här tycker jag de har mycket att förbättra designmässigt och instruktionsmässigt.
För det första:
Provmontera ALLTID skivorna innan du applicerar någon som helst tätmassa!
VIKTIGT!
Det står förvisso beskrivet, men jag tycker det ska understrykas till absurdum…
Alla sågade ytor ska applicera tätmassa men, för allt i världen, vänta en halvtimma efter att du applicerat så att tätmassan får en hinna, annars har man tätmassa på ALLT. Detta står inte beskrivet…
När du väntat en halvtimma så fogar du med tätmassan i utrymmet där den ska snäppas i till nästa skiva.
(här får det absolut inte bli hinna, därav att du ska applicera precis innan montering)
När jag satt första skivan (vid dörrpost) och skulle sätta andra skivan fick jag stora problem att få snäpp/klickfunktionen att fungera som tänkt, den vägrade att snäppa i hur jag än gjorde!
Jag kämpade länge och väl men till slut gav jag upp och plockade ner skivan.

Efter en frustrerande halvtimma med en kopp kaffe och en halv dosa snus funderade jag på om det kanske var något produktionsfel på skivan i snäpp/klick spåret. Mycket riktigt så såg jag att profilen i spåret inte riktigt var som det var tänkt, det såg ut som verktyget de fräser spåret med var slött alternativt att verktyget hade flisat precis i profilen, detta resulterade en rilla i profilen på skivan som absolut inte skulle vara där. Detta löste jag med att, försiktigt, jämna till med en finmekanikfil (drygt arbete) hela vägen i profilspåret. Efter detta gick det mycket bättre.

Följaktligen, kontrollera även de frästa spåren, inte bara att skivorna är hela!
Här tog faktiskt Byggma Group sitt ansvar och en säljare på Byggma besökte mig för att utreda detta fel.

Designmissarna

1. Eftersom sockellisten bygger ut ~2 mm så blir ju skivan lite ”bananformad” när man skruvat den på plats.
Detta ger flera nackdelar, dels i snäppfunktionen som blir ännu trögare i zonen nära sockellisten där man sätter sista skruven i skivan, eftersom där viks skivan ut till sockellisten. Det blir även problem, som i mitt fall med de tvådelade hörnlisterna, som jag beskriver nedan.

Skivorna borde vara frästa i nedkant 2mm djupt och 40-50mm brett som tar upp spelet som sockellisten ger. Detta skulle göra att skivan blir lika plan som väggen samt att det inte skulle påverka snäppfunktionen negativt.

2. Att skruva skivorna i överkant tvingar att ha taklist som sedan döljer skruvarna

Varför inte utveckla en stark dubbelhäftande tejp alternativt en profil som man snäpper dit skivorna i överkant samt en profil som snäpper i föregående profil som låser skivan i överkant ytterligare. Den skulle ju kunna vara vit för att smälta in bättre.
Nu löste jag detta med att sätta taket efteråt så att jag dolde skruven.

Foga mellan sockellist och skivorna

Här vill jag understryka att man ska släta/stryka av fogen snabbt.
Foga en vägg i taget och släta av fogen ASAP. (viktigt)
Det bildas hinna väldigt snabbt och när hinnan väl är där ser det ut som kattskit efter att man strukit fogen.
I anvisningen står det att man ska använda transparant maskeringstape, men jag kunde för allt i världen inte förstå varför och det var heller inte beskrivet varför.
Nu vet jag…
Vanlig maskeringstape är ju lite raspig i ytan, detta gör att när man stryker fogen går det trögt i och med friktionen på maskeringstapen och fulare fog som följd.
Kör på transparant tape!

Tvådelade hörnlisterna, montera låsningsprofilen

Här beskrivs det att man ska applicera tätmassa på skivorna, men jag tycker att man även ska dra två strängar tätmassa på den profilen man snäpper i.
Att snäppa i denna profil är enkelt, men resultatet känns tvivelaktigt då profilen inte blir dikt an beroende på designmiss 1. beskrivet ovan.

Tillbehören

De tar hutlöst betalt för skruven, köp inte dessa då de inte har någon speciell rostskyddsklass.
Den featuren den har är en slits i änden som underlättar skruvningen.

Jag köpte SPAX-skruv med identiska dimensioner som fibo trespo-skruven, SPAX har ett bättre rostskydd samt att de har en mycket bra lösning på spetsen som gör att skruven går i suveränt lätt utan att flisa skivan.

- SPAX-Skruvarna kostar 35SEK för 100st mot fibo trespo-skruven som kostar 249SEK för 200st

- Fibo-Rengöringssprayen är ett måste, köp minst två burkar, det går åt…

- Fibo Wipes är helt onödigt och dyrt, det fungerar precis lika bra med hushållspapper eller papper man har i garaget.
- Fogklossarna är svindyra, köp standardklossar för några tior på jula de funkar lika bra.

Använd mask med filter för organiska ångor när du arbetar med sprayen.

Jag gjorde misstaget att inte göra det en gång och jag mådde skit i två dagar.

Jag ställde även frågan till Byggma om sprayen innehåller Trikloretylen, men det fick jag aldrig svar på.
Av lukten att döma så misstänker jag detta. (starkt cancerogent) De har heller inget datablad att tillgå (?)
Lukten av sprayen spred sig i hela huset.


Slutord och sammanfattning

Hoppas att mina reflektioner kan vara till hjälp om du som läsare funderar på att använda dessa skivor.
Men tänk på att de inte är helt lätt att sätta samt att det är dyra skivor att göra fel på.

Bara detta att man måste köpa dessa skivor om 2st, det är helgalet tycker jag, gör du fel på en måste du köpa två…

Devisen ”mät tre gånger, såga/borra en gång” är mycket bra att göra som ett mantra när man jobbar med dessa skivor.

Även instruktionen är undermålig så gör ordentliga förberedelser innan och gå genom hela monteringsförloppet i huvudet innan du startar. Beakta gärna mina punkter ovan så kommer du lyckas.

Använd mask med filter för organiska ångor när du använder sprayen för att ta bort tätmassan

Gå inte på deras dyra tillbehör, det enda du måste köpa är sprayen och tätmassan.

Använd en riktigt bra sänksåg (Fest Tool eller dyl.) Eller hyr om du inte har någon.

Beräkna minst en timma per skiva att sätta, då man måste låta tätmassan på de sågade kanterna att torka lite innan man sätter skivorna. Och provmontera ALLTID skivorna innan du applicerar tätmassa.

Och för allt i världen, täck golvet innan du börjar!

Tack för mig och hoppas ni gillade tråden.

Ps Materialkostnader mm. kommer att specificeras när jag fått sista fakturan från rörmokaren. Ds
 
Redigerat:
  • Gilla
SofiaKarlson och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.