Byggahus.se
Hej!

Jag funderar på att hyra ett hus men känner mig lite osäker på om personen ifråga är ärlig eller inte gällande elkostnad på vintern.

Huset är ett fritidshus utan element eller radiatorer på väggarna som ligger i Stockholmstrakten. Det är på 55 m2 med 2,5 rum och kök. Det enda som finns tillgängligt för uppvärmning av huset är fria-rullande element som man kopplar direkt i elkontakten (3 st). Det finns en A/C på väggen också i vardagsrummet som man kan sätta till gradantal (han kallade det för värmepump, den ser precis ut som en A/C, är det samma sak?).

Personen säger att detta räcker för att värma upp ett hus på 55 m2 under vintern och till en elkostnad på ca 1000 kr per månad. Stämmer detta? Det känns orimligt för mig. Vad anser ni?

Tilläggas ska att han bor inte där själv, utan åker till afrika på vintrarna...
 
Vid vilken inomhustemp, det skiljer mellan 18 respektive 24 grader vad det kostar.
Så fråga vilken temp som avses.
 
Det är en luft-luft värmepump. De är i princip dubbelt så effektiva som elradiatorer (dubbel värmeeffekt per kWh), men de funkar sämre då det är riktigt kallt. Många använder dem i sommarstugor för att hålla plusgrader under vintern, vår står på 5 grader då vi inte är där.

Skulle gissa att det är just 5-8 grader han menar kostar 1000kr/månad.....
 
Tack för svaren! Jag hade tänkt hålla runt 15-18 C under vinterhalvåret. Vilken kostnad kan detta innebära för mig?
 
A/C är väl mer en funktion. Grejen på väggen är en värmepump.

Om det är rimligt är svårt att säga. En sommarstuga kan ju ha enkelglqs och oisolerade väggar.
Men om vi utgår från att det är lite isolerat och minst 2-glas kan det vara rimligt, iaf en varmare vintermånad. Tänk också på att varmvattnet (el beredare?) Och hh el kommer kosta några hundra, och att uppvärmningen kan fördubblas en kall vintermånad.
 
Det verkar stämma tycker jag. Vi har en elförbrukning på knappt 11000 kWh / år, inklusive hushållsel, i ett dubbelt så stort hus. Isoleringsstandarden ligger nånstans mellan fritidshus och vanligt hus och vi har väl 21-22 grader inomhus.

Vi värmer med luft-luft-pump, dvs en sån som sitter i huset du vill hyra.
 
Redigerat:
Har 16 grader när vi inte är i vår stuga (luft-luft pump) och på helåret går det 12 000 kWh. Vi är där väldigt mycket, hela sommaren och i övrigt var annan helg. Även c:a 10 dagar runt jul-nyår då det är riktigt kallt men då vi är där eldar vi förståss om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.