Jag sitter och klurar på hur jag ska arrangera ett system för mekanisk frånluft till vårt nya fritidshus. Vi har friskluftsventiler i alla fönster, räcker de inte kommer jag komplettera med fler senare genom vägg.
Jag hade velat bygga ett system som blåser ut frånluften på taket via teknikrummet. Har förberett för genomföring i taket där.
Planlösningen i den delen ser ut såhär:
Arkitektonisk planritning av ett rum med möbler, avsedd för design eller byggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte mig någon typ av fläkt vid taket i teknikrummet (lilla ytan mellan kök och badrum, bastu till vänster om det), sen en vanlig ventil i badrum och kök samt imkanal från köksfläkt. Vill inte ha köksfläkten igång konstant. Tänker mig att jag får bort en del av ljudet genom att placera fläkten i teknikutrymmet.
Vill inte ha nån paxfläkt genom väggen.
Bastun har jag tänkt ventilera ut i badrummet så att det blandas lite innan det ”åker ut”, kan öppna fönstret om jag behöver ventilera mer tillfälligt.


1. Går imkanal och ”vanlig” frånluft att kombinera eller bör jag tänka separata kanaler(har plats för det genom taket)?

2. Vilken typ av fläkt är lämpligast?

3. Ska ha bergvärme, finns tillsats att köpa för ventilationen till dessa numera, även med återvinning har jag för mig, är det något att ha eller bara onödigt dyrt?

Tacksam om någon vill hjälpa mig i rätt riktning🙏🏻
 
Köksfläkt med sin imkanal och vanlig frånluft från köket är två helt olika saker och ska inte blandas ihop. Bergvärme går bra om man är beredd att investera mycket pengar. En frånluftsmodul till bergvärmen motsvarar ca 25-30 m djupare borrhål. Bättre att ha ett djupare borrhål tycker jag. I framtiden när värmepumparna blivit ännu effektivare kanske man då kan skaffa en frånluftsmodul istället för att behöva borra ett nytt djupare hål.
 
J Josth skrev:
Köksfläkt med sin imkanal och vanlig frånluft från köket är två helt olika saker och ska inte blandas ihop. Bergvärme går bra om man är beredd att investera mycket pengar. En frånluftsmodul till bergvärmen motsvarar ca 25-30 m djupare borrhål. Bättre att ha ett djupare borrhål tycker jag. I framtiden när värmepumparna blivit ännu effektivare kanske man då kan skaffa en frånluftsmodul istället för att behöva borra ett nytt djupare hål.
Ok, tänkte om det finns något fiffigt aggregat så klarar att samla innan det skickar ut. Men lika bra att tänka helt separat då👍🏻
Investeringen är redan klar i bergvärmen.
Låter inte dumt om det ändå ger lite effekt, ska ta in en offert.
Tack för din input!
 
Lutar åt att köpa frånluftsmodulen till BV pumpen. Går på nånstans runt 13 000kr + moms, så det är överkomligt.
Finns det bättre eller sämre varianter på såna, någon som har erfarenhet?
Har en Bosch pump på ingång.
Andra bättre alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.