Byggahus.se
Vår golvvärme firma uppger att eftersom jag ska lägga laminatgolv ovanpå golvvärmen så behöver jag lägga ett skivmaterial ovanpå. Jag kan alltså inte lägga laminatgolvet direkt på.

Så då blir det antingen golvspån eller golvgips. Är det någon av dessa som är mer lämplig att lägga på vattenburen golvvärme?
 
Hur ser din golvkonstruktion ut?
 
D09
Anna1984 skrev:
Vår golvvärme firma uppger att eftersom jag ska lägga laminatgolv ovanpå golvvärmen så behöver jag lägga ett skivmaterial ovanpå. Jag kan alltså inte lägga laminatgolvet direkt på.

Så då blir det antingen golvspån eller golvgips. Är det någon av dessa som är mer lämplig att lägga på vattenburen golvvärme?
Jag tror på gips, har det hemma och funkar fint.

Dött material och isolerar inte bort värmen lika mycket ( tror jag )

Tänk på att inte använda foam under golvet ( isolerar värmen ) utan istället papp. Sen är nog så tunt laminatgolv som möjligt att föredra
 
cecar33 skrev:
Hur ser din golvkonstruktion ut?
Skivmaterialet kommer att ligga på EPS spårskivar med rören i.
 
D09 skrev:
Jag tror på gips, har det hemma och funkar fint.

Dött material och isolerar inte bort värmen lika mycket ( tror jag )

Tänk på att inte använda foam under golvet ( isolerar värmen ) utan istället papp. Sen är nog så tunt laminatgolv som möjligt att föredra
Jag kommer att lägga Allocs Commercial laminat på golvet. Det har någon sorts foam eller liknande som redan sitter på golvet, något silent system av något slag. Hoppas inte att det strular. Men det borde väl Alloc ha tänkt på antar jag?

http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...golv-berry-alloc-commercial-sommarek/p-342343
 
Då borde det inte vara några problem att lägga laminatgolvet direkt på skivorna men använd stegljudsdämpning avsett för golvvärme och lägg laminatgolvet tvärs slingorna.

Om nu EPS golvet räknas som självbärande.
 
  • Gilla
Italienleo
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Då borde det inte vara några problem att lägga laminatgolvet direkt på skivorna men använd stegljudsdämpning avsett för golvvärme och lägg laminatgolvet tvärs slingorna.

Om nu skivorna räknas som självbärande.
Nej som sagt, firman sa att jag var tvungen att lägga någon sorts skivmaterial över. Alltså inte laminat direkt på EPS skivorna.
 
Be om en förklaring, genom att dom presenterar en monteringsanvisning som styrker det dom säger. Det kan givetvis vara så att det laminatgolvet du valt är för klent eller att du kommer att punktbelasta golvet på mycket små punkter.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det golvet är 11 mm tjockt och normala lamellgolv (parkett) är 14-15 mm så det har knappast med bärigheten på laminatgolvet att göra, så be dem redogöra varför. Det är ju så att man vill få värmeslingorna så nära ytan och inte isolera bort värmen.
 
Vad är det för EPS skiva och hur är den förlagd LK har en skiva som skall läggas på befintligt golv, hur är dina lagda?
 
Här är info om att lägga EPS 30 på bärande golv och val av ytskikt:

http://www.lksystems.se/Documents/L...ärande golv med LK Spårskiva EPS 30,50,70.pdf

Mitt golv är redan bärande då det ligger limmade spånskivar på golvet. På detta ska jag alltså lägga EPS 30. Sen rekommenderar LK systems att man ska lägga ytterligare ett skivmaterial om man lägger något annat golv än minst 14 mm parkett. Så frågan är om jag vågar lägga mitt 11 mm laminatgolv på EPS 30 spårskivorna eller om jag måste lägga ett lager golvgips emellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.