Byggahus.se
Har alldeles £? nyligen köpt hus och där renoverat värmen.
Bytt till radiatortermostater från gamla vred.
Bytt acktank då gamla beredardelen i tanken läckte.
Monterat laddomat vid pannan för att få bort nedkallningsfas o uppvärmningsfas.
Sen bytt automatik då gamla danfoss typ 5000 inte fungerat överhuvudtaget då shunt var ny o inte passade längre.
Den ny styrs av tillop o rumsgivare trådlöst.
Nu till problem.
1. Acktank lika varm i toppen som botten och det gör att när shunten står på noll är returen så varm att systemet inte fungerar.
2. Har rumsgivare och termostater samtidigt och är osäker om det fungerar.
3. Pumpen sitter på tillop efter chunt vilket kanske bidrar till att acktanken blir lika varm.
Chunten sitter nu o reglerar retur o tillop från acktank med rad tillop alltid är öppet.
Om det behövs så kan jag rita flödesschema över systemet.
Känns nu som man eldar för kråkorna och regleringen inte funkar.
Så tacksam för hjälp.
2013-09-19-12-21-55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130918_000435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rita ett schema, men shunten skall blanda tillopp ack med retur rad inget annat. Antagligen där det felar. Står shunten på "0" går allt flöde rakt igenom utan att blanda in acken.
 
Schema som denna. Sk standardkoppling 2013-10-28-21-26-52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas bilden går att avläsa..
 
Har du en 4-vägs eller 3-vägs ventil?
Många av dessa ventiler kan va lite luriga då man kan snurra runt ventilen och få käglan/sliden på fel håll.
 
I schemat en trevägsshunt men på bild en fyrvägs. Jag tror som föregående talare att käglan är felvriden om det inte är så att det är fel shuntventil.
 
Håller med om att nåt verkar fel.
Ts verkar ha en 4-vägsshunt men jag gillar inte beskrivningen på portarna.
Jag skulle vilja ha framledningen till radiatorerna alltid öppen (nu skriver han att returen alltid är öppen vilket jag tycker är fel)

Jag vill ha det så här:
Framledning till pump och radiatorer alltid öppen.
När shunt står på 0 ska returen vara helt öppen. De andra två stängda.
När shunt börjar öppna ska porten till pannan börja öppnas först. Öppnas shunten mer ska porten till tank också så småningom börja öppnas. Port till retur ska stänga i samma takt som shunten öppnas. När shunt är helt öppen ska returporten vara helt stängd. När shunt är helt öppen ska bara framledning och tankporten vara öppna, de andra portarna ska vara stängda.


Rätta mig om jag har fel.
 
Redigerat:
Hm. Rättar mig själv..:|

Tankport och pannport kanske ska byta plats i mitt resonemang ovan?

Jag menar. När allt är genomkallt så står ju shunten på fullt (=10)
Då borde kanske pannan vara öppen mot framledningen?
Sen börjar man elda och då blir pannan varm och värme rusar till radiatorer= shunt börjar stänga.
Man eldar vidare och tanken börjar så såsmångingom också bli varm= shunt stänger ännu mer och har nu bara öppet mot tank. Ts slutar elda och så småningom är tanken kall och då har shunten öppnat fullt igen och allt börjar om.
Det är nog så det ska kopplas.

Jag förutsätter att ts eldar med ved.
 
Redigerat:
Skrivit fel förrut så förtydligar nu.. sorry
Systemet är tänkt att fungera på följande vis.
1. Pelletspannan tänder och laddomaten ser till att när 70gr uppnåtts släpps vatten på i tillop till acktank.
2.70 gr vatten i acktank värmer kallt till varmtvatten för tappvatten
3. 3 vägsshunten är alltid tillop radiator öppen o acktank tillop samt retur radiator växlar det mellan hela tiden.
Så va det ivartfall tänkt.
Känns som det är krock mellan rumstermostat o rumsgivarstyrningen till shunt.
På ritning är det 3vägs ventil inritad.
 
kulle
Men på bilden ser det ut som 4 vägs ?
 
Röret till vänster går bakom shumten o in på trör till höger som både går in i acktank o till vänster in i shunt.
2013-09-19-12-27-43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas det syns bättre nu .
Kan vara så kanske att jag genom att dra om rören ska prova separera systemen bättre.
Eller flytta laddomaten.
Men kört litet fast i tänket just nu..
 
Strunta i texten på bilden o kolla rören..
 
Är det returen från radiatorerna som kommer ner till höger om röret "Ret Chunt"?
Är det det så blandas "returvatten radiatorer" och cirkulationen till pannan och du får hett vatten ut till radiatorerna.
Om du istället ansluter returen från radiatorerna en bit upp på det vertikala röret "Ret Chunt" försvinner blandningen och det borde funka om ventilen fungerar rätt.

Vad menar du med "Retur alltid öppen", din 3-vägsventil skall alltid ha öppet utlopp (2) och sedan reglera mellan "returvatten" (1) och "hett vatten toppen ack-tank" (1b)
 
Strunta i texten bara.
Helt rätt att retur radiator blandas med retur acktank.
Du menar koppla på enbart retur radiator till returen in i chunt .
Menar du ta bort returen helt från retur acktank o enbart leda in den returen från radiator till chunten.
Det låter som problemet blev löst där tror jag.
Tack för tipset..
 
Du skall fortfarande har kvar kopplingen till botten på ack-tanken, detta för att när schunten kallar på värmen skall den kalla returen från radiatorerna in i botten på tanken.
Gjorde en bild så gott jag kunde, inkopplingen kan du göra var du vill bara principen blir rätt.
revritn112.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar..
Provar vid tillfälle o återkommer med resultat vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.