Byggahus.se
M
Hej :)

Nu börjar jag komma en bit på väg. Innan jag kommer vidare måste jag dock klura ut hur jag ska kunna klä in underdelen på altanen på bästa sätt, dvs hur gör jag det rent konstruktionsmässigt? Fäster jag lodräta reglar i bjälkarna och använder som fäste för horisontella brädor, och kan dom vara hängande eller måste de fästas i marken på något sätt? Eller finns det någon smart standard? Avstånd från underkant bärlina till mark är ungefär 80 cm som mest. Mycket tacksam för tips och förslag. Skickar med en bild för att det ska vara lättare att se vad jag behöver hjälp med, ursäkta dimmigheten, kameran har fått dammsjuka under bygget tror jag.

Mvh / Magnus
 
  • IMAG0341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Kan ju vara bra å göra någon lucka någonstans eftersom det verkar vara kryphöjd därunder. Kommer säkert tappa ner någon kniv eller ring i framtiden.

Det är väl enkelt å fästa i bjälkarna, skall kjolen användas som bollplank så behövs väl en markinfästning oxå.
 
Jag hade skruvat lodräta reglar längst ut på golvbjälkarna, och sedan klätt in med horisontella trallbrädor. Markinfästning känns overkill, men en lucka för inspektion och räddning av nedtappade förlovningsringar etc. kan ju vara bra.
 
  • Gilla
Mats Nygårds
  • Laddar…
Om du vill ha det lite stadigare kan du fästa en stående distanskloss (t.ex. 45x95) på plintarna. Borra och använd plugg.
Distansklossen sätter du i liv med bärlinan som du skruvar den vertikala stödregeln för den liggande panelen på.
 
M
DSC_0635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här blev det till slut. Nu inklädnad av innertak, takfot, runt stolpar kvar. Kanske 22x145 på två sidor av stolparna för att få de se lite grövre ut.
 
  • Gilla
Förkyld och 14 till
  • Laddar…
Snyggt bygge :)
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Mycket snyggt!
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Lite sydstatskänsla över det.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
M
Fred vom Jupiter skrev:
Lite sydstatskänsla över det.
Tack! Vad roligt att höra. Jag hade en amerikansk veranda som utgångspunkt och är glad av att lite av den känslan blev verklighet.
 
Vilken skillnad! Riktigt snyggt
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Väldigt fint, det där är något att vara stolt över :)
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Otroligt snyggt!
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Snyggt bygge! Vad har du använt för dimensioner på virket till ditt räcke? Avstånd mellan ribborna? Letar inspiration till vårat eget räcke:)
 
M
Tack!

Till spjälorna använde jag 34*69 och överliggaren är 45*95. Jag valde så pass grovt som 34mm för att jag skulle kunna dra i två st skruv upptill och nedtill när jag byggde själva spjälsektionen för att det inte skulle vrida sig med tiden. Sen monterade jag spjälsektionen i överliggaren med skruv underifrån och i stolparna. Det blev stadigt. Stolparna som jag behövde komplettera med mellan takstolparna är två st hopslagna 45*70. Mellanrum mellan spjälorna är 90 och likaså avståndet till golvet.

Lycka till!
 
Gillar verkligen ditt staket!
Nu har det ju gått ett par år, har du fått problem med staketet, att det vridit sig t ex?
Vad hade du för längd på skruvarna du drog genom ribborna? förborrade du? Är de liggande brädorna uppe och nere som ribborna är skruvade i också 69 breda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.