Byggahus.se
tack så mycket för hjälpen.
Det är en skruvkoppling i golvet, så det blir nog att göra en ny skarv i källaren, och riva bort den gamla.
Men tänkte ju dra pex rör, men kanske skulle ta mjuka koppar rör istället då. Men hur grova behöver jag i så fall? röret är ju 22mm.

MVH Anders
 
  • Gilla
Roookie
  • Laddar…
Utan att veta hur det ser ut hos dej så skulle jag gå tillväga ungefär så här:
Ta bort elementet enligt ovan, stäng av cirk.-pump och stäng alla kranar som går ut till radiatorer.
Öppna och tappa ur vatten vid temostaten o returledningen som du nyss demonterat. Prova att lossa muttrarna som du hade gulmarkerat, Är det OK så fortsätt att ta bort skruvkopplingen i golvet. Har du kommit så långt så är det bara att såga av rören i källaren. Ha gärna 2 färdiga skruvkopplingar med ändpropp tillhands.
Eftersom det finns olika typer av förminskningsringar när du går från 22 till 12, undersök vad du har eller köp 2 nya kopplingar med ändpropp
På detta vis får du några deciliter vatten som spills ut, var försiktig med det skitiga vattnet.
Fördelen är att du inte behöver tappa ur mer än nödvändigt, nytt syresatt vatten gör att det kan rosta.
Detta fungerar om du har 2-kretssystem som är det vanligaste, märker du att andra element inte får någon värme när du kör igång, så måste du mha en bit prisolrör 12mm sammanbinda de båda kopplingarna.

När du talar om pex-slang så hoppas jag inte att du bara tänkt koppla in slangen på rören och låta gå i golvet. För i så fall måste du veta vad du gör.
Hur ska du reglera, vad har du för temp, nötningsskador, 1- eller 2-kretssystem
Du kan få ordentliga vattenskador om det inte görs rätt.
Någon annan på forumet är nog bättre än mej på att svara om hur man förlägger golvvärme rätt.

För övrigt så är jag allergisk mot skruvkopplingar annat än till apparatanslutningar, och är du det minsta osäker bör du rådfråga nån lokal röris som får titta på din anläggning.

 
Tack igen för ditt svar.
Hur vet jag om jag har 2-kretssystem?
22mm röret verkar vara av stål, då går det väll inte med vanlig klämkoppling eller?
Tänkte åxå att jag skulle sätta på kulventil på rören i källaren, för då kan jag ju ha stängt tills jag kopplar in värmen sen. För pluggar jag bara de nya rören så måste jag väll tömma igen när det blir dags att koppla in golvvärmen? Funkar det med kulventil?
Jag har tänkt att de två rören ska gå upp igenom golvet, där ska jag sedan koppla in termostat och skarva ihop med golvvärme slangen. Skarvarna blir alltså över golvet. Jag vet att man ska egenteligen ha en extra pump och en blandnings ventil, men jag vet många som bara har en termostat och det funkar bra, så länge man inte shuntar ut för varmt vatten från pannan.

MVH Anders
 
ingen som vet om det funkar med kulventil ?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
ingen som vet om det funkar med kulventil ?
8) Det funkar klockrent. ;)
 
ok tackar för svar.
Vilken dimension av prisorör rekomenderas? är det bättre med grövre rör?
Och jag tyker att 22mm röret verkar vara av stål, inte koppar. vad brukar det vara?
Om det är stål så kan jag inte ha klämringskoppling väll?

MVH Anders
 
upp
 
abel48 skrev:
Vilken dimension av prisorör rekomenderas? är det bättre med grövre rör?
Beror väl på hur långt bort du ska leda vattnet. Går du ner för mycket i dimension så blir det en form av strypning av flödet. Skulle tro att du kan använda 15, 18 eller 22 mm.
Och jag tyker att 22mm röret verkar vara av stål, inte koppar. vad brukar det vara?
Brukar vara blåa järnrör, förr kallades dom gröna. ;)
Om det är stål så kan jag inte ha klämringskoppling väll?
Nä, du måste du gänga och sätta en övergång i stället. ;)



 
Tackar för dina svar.
Det är ett grönt rör, 21mm utvändigt.
Men jag har ännu några frågor, måste jag gänga nya gängor eller går det att svetsa på en koppling?
Gängsnitt satsar är ju inte billiga tyvärr.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Men jag har ännu en fråga, måste jag gänga nya gängor eller går det att svetsa på en koppling?
Jag skulle satsa på att låna en gängklubba isf att svetsa i huset. ;)
 
Om man gängar i stålröret, kan jag då sedan koppla på en koppar koppling på det? eller måste det vara stålgänga på stålgänga?
Det funkar inte med en gummi skarv med slangklämmor? eller blir det för dåligt?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Om man gängar i stålröret, kan jag då sedan koppla på en koppar koppling på det?
Javisst, sätt en klämringskoppling typ: rak inv. övergång som denna:

3575.jpg

Å du, glöm den andra varianten. ;D
 
Tackar så mycket för hjälpen. Blir att få tag på en gängkubba.
Anade att en gummiskarv inte var någon bra ide...

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Om det är stål så kan jag inte ha klämringskoppling väll?

MVH Anders
Jag har anlitat proffs för att plugga igen stålrör vid två tillfällen. Första gången blev det gänga på röret och en lämplig avstängningskran. Andra gången använde rörkrökaren en speciell klämring, till en vanlig klämskarv, som fungerade på stålrör. Hade jag vetat detta hade jag fixat det hela själv.

På sigro har de något liknande

http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/koppar/metallrorskoppling.html

-- Arne
 
oj synd att man inte visste att den fanns kläm koppling för stölrör. Hade ju varit enklare än att gänga.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.