Byggahus.se
Tack för bilderna! Jättebra att kunna se hela golvet och inte bara en provplanka i affären.
 
Furugolv är riktigt snygga, jag står i valet och kvalet vilket golv vi ska välja hemma. De jag har kollat på är baseco. www.baseco.se
 
Jag kan tänka mig att om man nu ska skapa en äldre stil på sitt boende och då särskillt om man bygger det från grunden in denna stil så kanske det inte gör så mycket om ett furugolv får lite märken, revor osv för det kan nog skapa lite extra charm till huset. För vad jag vet eller har sett så ärt de gamla golven man ser i hus inte precis blanka som ett klickgolv.

Jag kan tänka mig att det åldras vackert och ger liv!
 
tharnstrom77 skrev:
Jag kan tänka mig att om man nu ska skapa en äldre stil på sitt boende och då särskillt om man bygger det från grunden in denna stil så kanske det inte gör så mycket om ett furugolv får lite märken, revor osv för det kan nog skapa lite extra charm till huset. För vad jag vet eller har sett så ärt de gamla golven man ser i hus inte precis blanka som ett klickgolv.

Jag kan tänka mig att det åldras vackert och ger liv!
Håller helt med, men vilken behandling man väljer gör stor skillnad. Vi har själva ett gammalt hus med brädgolv i princip alla rum, inklusive köket där det ligger ett såpskurat furugolv (som dock är relativt nyinlagt pga tidigare vattenskada). Även massivt trägolv i barrträ i hallen. Det funkar väldigt bra tycker jag, dock får man ju inte ha kravet att det ska se perfekt ut som en nyslipad parkett. Vill man ha det utseendet ska man nog inte välja ett massivt gran eller furugolv. Det blir märken ibland men gör inte så särskilt mycket i en gammal miljö, nästan att det tvärtom hör till.

Däremot spelar behandlingen stor roll. På lackade golv blir märken och skador väldigt tydliga på den blanka ytan och det enda man kan göra för att fixa det är att slipa om alltihop. Lack är dessutom hårt, blankt och kallt att gå på. Oljar man eller fernissar golven blir det inte samma iögonfallande sår och man kan dessutom enkelt bättra på behandlingen själv utan slipning. Fast i en äldre miljö tycker jag engetligen att såpskurat är det enda rätta och visst blir det märken men de märks inte så mycket - de är snarare en del av ett lite rustikare golv. Vill man kan man också på ett sånt golv få mindre skador att "resa sig" hyfsat igen med hjälp av vatten och ånga. Skurytan är också överlägset trevligast att gå på, mjuk och varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.