Hej!

Jag ska lägga furugolv på betonggolv och undrar om man genom att lägga spånskivor över golvet som är ca 20 mm tjocka slippa förborra i betongen för att sedan fästa med skruv? Eller kan man lägga en smalare strip/regel av plywood över spånskivan där det ska skruvas för att skruven ska fästa? Golvet som ska läggas är 15 mm tjockt. https://www.kopagolv.se/stigma/stigma-massivt-tragolv-prima-furu-15x112-hardvaxoljad-vit

Skulle verkligen vilja slippa förborra i betong innan läggning om det går att undvika. Helst skulle vi vilja lägga det flytande med det verkar inte vara att rekommendera, även om jag inte riktigt förstår varför det inte går förutom att man kan få glipor mellan plankorna... ?

Tack på förhand...
 
Jag skulle lägga furu flytande om jag vore er. Det finns både fjädrar och kork som du kan ha mellan vägg och golv för att hålla spänn på golvet.
 
J J Vos skrev:
Jag skulle lägga furu flytande om jag vore er. Det finns både fjädrar och kork som du kan ha mellan vägg och golv för att hålla spänn på golvet.
Aha, detta är nytt för mig. vad är det för fjädrar och kork som kan användas? Har du nån länk till produkt/instruktion?
 
N NybyggareMaria skrev:
Aha, detta är nytt för mig. vad är det för fjädrar och kork som kan användas? Har du nån länk till produkt/instruktion?
Hornbach har fjäder Metalliskt skäggkam, silverfärgad, raka tänder, kamhuvud med hål för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kork kan du använda vilket som helst. Kanske ni känner folk som drycker mycket vin?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Hornbach har fjäder [bild]
Kork kan du använda vilket som helst. Kanske ni känner folk som drycker mycket vin?
Ah, aldrig sett.

Men hur ska de användas, finns ingen instruktion. Hur tätt måste de sitta på väggen? är det här istället för rörelsefog på ca 10mm?
 
Att lägga ett massivt furugolv flytande, skulle jag inte ge mig på om inte golvet specifikt var gjort för det.

Enklast är väl att lägga ut ett skivmaterial (flytande) som du sedan skruvar golvet i. Spånskiva är ju inte det mest trevliga att skruva i, så jag hade lagt osb.
 
nimhed nimhed skrev:
Att lägga ett massivt furugolv flytande, skulle jag inte ge mig på om inte golvet specifikt var gjort för det.

Enklast är väl att lägga ut ett skivmaterial (flytande) som du sedan skruvar golvet i. Spånskiva är ju inte det mest trevliga att skruva i, så jag hade lagt osb.
Ok! Men då till min fråga - kommer det vara så pass tjockt så man slipper förborra i betongen innan?
 
N NybyggareMaria skrev:
Ok! Men då till min fråga - kommer det vara så pass tjockt så man slipper förborra i betongen innan?
Du sätter ju golvskruven så pass snett att du slipper möta betongen. Skivorna finns där för att golvet ska hålla ihop och inte gå isär. I övrigt är det flytande mot betongen
 
nimhed nimhed skrev:
Du sätter ju golvskruven så pass snett att du slipper möta betongen. Skivorna finns där för att golvet ska hålla ihop och inte gå isär. I övrigt är det flytande mot betongen
Tack!
Och hur petigt är det att betonggolvet är helt jämt om man sedan lägger på osb och lumppapp? Ligger nu plastmatta på betongen som måste bort.
 
Som sagt, glöm att försöka lägga ett massivt trägolv flytande. Ett massivt trägolv är vanliga brädor, med frästa noter och spontar. Bräder är aldrig helt raka, utan sneda åt alla håll samt ibland skruvade.
Att däremot limma golvsån mot betonggolvet skruva golvet i går fint. Skulle även kunna gå med remsor av plywood.
 
N NybyggareMaria skrev:
Ligger nu plastmatta på betongen som måste bort.
Vi la Pergogolv i vår förra villa för drygt 10 år sen. Direkt på linoleum/plastmatta som var fastlimmad på golvet. Mattan ger extra dämpning, så det är nödvändigtvis inget som du måste ta bort.
 
A AG A skrev:
Som sagt, glöm att försöka lägga ett massivt trägolv flytande. Ett massivt trägolv är vanliga brädor, med frästa noter och spontar. Bräder är aldrig helt raka, utan sneda åt alla håll samt ibland skruvade.
Att däremot limma golvsån mot betonggolvet skruva golvet i går fint. Skulle även kunna gå med remsor av plywood.
Och hur tjocka måste golvspån/plywood remsorna vara för att man ska slippa borra ner i betongen? endast köra ner med en skruv med skruvdragare?
 
N NybyggareMaria skrev:
Och hur tjocka måste golvspån/plywood remsorna vara för att man ska slippa borra ner i betongen? endast köra ner med en skruv med skruvdragare?
Det är bra om golvspånet är 22mm, men det går med 16-18mm också. Plywood runt 15mm.
 
  • Gilla
NybyggareMaria
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är bra om golvspånet är 22mm, men det går med 16-18mm också. Plywood runt 15mm.
Tack snälla för dina snabba svar!

Sista frågan: hur viktigt är det att betongen är helt jämn om man sedan lägger på osbskiva + lumppapp? Måste man ändå slipa ner och fixa med betongen, eller tar mellanlagren "hand om" ev ojämheter som en limrest? Om vi ska ha ca 2 cm mellangolv måste plastgolv ryka,annars kommer höjden på golvet bli ett problem.
 
Och vilken längd på spånskruv ska jag ha om jag har osbskiva 18 mm och golv 15 mm utan att skruven ska gå ner i betongen? Vill ej förborra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.