Byggahus.se
J
Halloj
Ny här men har följt ganska många trådar ganska länge och tycker att det e dax att dela med mig av mina erfarenheter. Har noterat att en ständigt återkommande fråga är vad ett byte kostar.

Jag var i kontakt med ett antal olika firmor angående ett byte i en normalstor villa och nästan alla sa samma sak, bl.a: Njae, vi har inte tid/tar inte privatkunder bla bla bla :) Dom två som ville jobba sa: Lämnar aldrig fast pris pga risken för jobbiga jordfel eller kablar som fastnar. Båda räknade med runt 8 h jobb om inget oförutsett inträffade.

Största skillnaden var att den ena firman alltid skickade två pers medan den andra skickade en samtidigt som jag fick frågan om det var någon hemma som ev kunde hjälpa till att mata kabel (det var endast var ett byte av central och kabel fram till första dosan och inte resten av huset). Det andra var att jag fick fråga vilka prylar dom jobbade med och där blev det 50/50 mellan Malmbergs och Hager. När jag frågade Malmbergsmannen om att få Hagerprylar istället så knorrade han och sa att det blev så himla mycket dyrare men om jag var tvungen så visst...

Själva bytet gick snabbt och sen fixades det lite andra saker som oplanerade omdragningar, nya kontakter, lite Kulo som spikades. Det tog 7 h allt som allt men då ska tilläggas att jag höll nog på i fem av dessa samtidigt som honom enligt hans instruktioner och vi hade inga jordfel eller andra elakheter som sinkade oss.

Det kostade 8740:- efter rotavdrag och själva centralen (Hager) och innehållet gick på ca 3500:-

Jag fick som jag ville dessutom :)
 
En elektriker som förespråkar Malmbergs dvärgbrytare och jordfelsbrytare skulle jag nog akta mig för!

Om man ska får någon rättvis statistik så ange fabrikat, om det är inkl ROT-avdrag osv.. Vad gjorde elektrikern för mätningar/provningar och hur dokumenterades detta? Fick ni detta "testprotokoll"?
 
Han kanske förespråkade Malmbergs eftersom andra kunder klagat på att det blivit dyrt? Det man vinner i tid på kvalitetsfabrikat kanske inte alltid framgår av fakturan. Låter annars som en bra elektriker som samarbetar med kunden.
 
J
Tyckte jag var tydlig när jag skrev: Det kostade 8740:- efter rotavdrag och själva centralen (Hager) och innehållet gick på ca 3500:- Men det skulle varit lite moms på dessa 3500:- också så:

Totalt 8740:- varav central 4425:- arbete 2000:- (e rot) och lite övriga poster på resten

Min man (hagermannen) var ensam, föredömlig, trevlig och pragmatisk. Har anlitat honom ytterligare gånger efter det.

Tycker inte att man ska rata en elektriker bara för att han/hon väljer just det fabrikatet. Har svårt att tänka mig att de (Malmbergs) överlever som de, som de flesta verkar tycka, gör så dåliga saker....

Ingen aning vad han mätte/provade och nej jag fick inget protokoll. Känns inte som att jag behöver det när jag har anlitat en behörig elektriker. Eller menar du att det finns de elektriker som slarvar med de mätningar/provningar som åligger dem? Fattar inte, antingen är det gjort av en behörig elektriker på det sättet som det skall göras eller så är det gjort av någon annan, vilket inte utesluter att det gjorts på rätt sätt..
 
Jag är lite nyfiken på vad ni grundar er "svartmålning" av Malmbergs normmatr. på? Har ni nått som visar att dom är sämre och skulle ni kunna delge oss det. Eller är det bara "snack" eftersom "Malmbergs bara har skit".
Jag har aldrig upplevt att just Malmbergs normsäkringar skulle vara sämre än nått annat fabrikat, och jag tror att jag genom åren jobbat med alla förekommande fabrikat. Däremot har jag bytt lite JFB av samma fabrikat.
Och jag gillar Legrand och Hager för att dom är lättare att jobba med men att dom skulle vara så mycket bättre så att det motiverar dubbla priset har jag svårt att se.
Men naturligtvis lägger jag på 10% på en Hager tjänar jag dubbelt så mycket som om jag lägger på 10% på en Malmbergs.
 
Det jag är mest förundrad över är att Hager höjs så till skyarna, deras kapslingar är rena smäcket och apparater verkar inte vara bättre än något annat. Garo är betydligt rejälare.
 
ABB, Legrand och MGE är väl de som brukar anses bäst i tillförlitlighetshänseende. Legrand har verkligen allt man kan tänka sig behöva. Jag behövde en 30mA, 20A PSA med hjälpkontakt. Bara Legrand som hade det t.ex.

Hager är väl populär för att det är smidigt att montera och finns hemma hos grossister samtidigt som kvaliteten är bra nog.
 
Jo-han skrev:
Tyckte jag var tydlig när jag skrev:
Menade inte ditt inlägg utan kommande. Lät som att det skulle bli en tråd där alla skriver vad deras centralbyten kostade.
 
elmont skrev:
Jag är lite nyfiken på vad ni grundar er "svartmålning" av Malmbergs normmatr.
Malmbergs luktar "hemmapul" lång väg och känns inte som något en seriös elektriker skulle använda.

Jag har aldrig testat att montera Malmbergs normmaterial, bara bytt ut några jordfelsbrytare.

Har däremot testat att montera vissa andra Malmbergsprylar som vissa kunder, mot bättre vetande, köpt själva. Vilket alltid resulterar i att man får slänga skiten och åka och köpa nytt ändå.

Finns ju ingen anledning att en elektriker skulle välja ett material bara för att det är billigare (om det inte är en stor hårt pressad entreprenad).
 
Jag tycker inte det är riktigt seriöst att racka ner på saker som man inte provat ( och i många fall inte har kompetensen att bedöma). Har man ingen egen erfarenhet kanske man ska vara lite försiktig att döma ut matr.
När det gäller Malmbergs har jag inga negativa erfarenheter av deras normsäkringar däremot har jag sämmre erfarenhet av deras JFB. Deras "apparater" har jag provat nån gång och skulle aldrig köpa dom själva, mycket svårarbetade och högst tveksam kvalitet. Deras centralkapslingar och övrigt centralmatr. håller väl en medelnivå.
Jag hävdar att deras sortiment har både bra matr. och rent dåligt, men att rent generellt säga att allt från Malmbergs är skit är inte seriöst eller sanningsenligt. Problemet är som alltid när man handlar i en lågprisbutik att det ställer stora krav på att köparen själv har/skaffar sig kunskapen att skilja vetet från angarna.
 
Det kan ju inte rimligen vara så att Malmbergs bara används av hempulare, så många hempulare kan det inte finnas att dte skulle löna sig att tillverka en speciell serie med elprylar bara för hempulare.
 
Tror summan av det hela var ungefär vad vi fick betala för flytt av en strömbrytare på grund av en nedriven vägg plus jordfelsbrytare på hela huset.
Tror det var två man inblandade.
Tyckte det var dyrt men tröstar mig med att det är bra med jordfelsbryatare.
Om inte annat blir man glad när tant väcker en mitt i natten för att datorn slutat fungera och man konstaterar att det är kondens i utomhusbelysningen :p

Nåja, den respekt man hade för sladdarna har lyckligtvis försvunnit efterhand så man inte fegar så förbannat längre :D
 
Största skillnanden mellan Hager och Malmbergs är nog matrl val och tillverkningsland....
 
Jag kan bara instämma i att det hackas för mycket på Malmbergs och hyllas för mycket Hager på detta forum. Jag har monterat ganska många olika fabrikat genom åren, inklusive Malmbergs, och kan konstatera att de olika fabrikaten har löst designen på olika sätt. Om jag själv får välja tar jag gärna Hager eller ABB eftersom det är enklast att jobba med samma grejer varje gång. Däremot skulle jag aldrig yttra mig som Rrrrr - det tycker jag är oseriöst.

En fördel med Hager är att de har teknisk support på svenska och att man faktiskt får prata med produktansvarig då man har knepigare frågor. Jag inbillar mig att mina åsikter lättare förändrar deras produkter än andras! Dessutom har jag vant mig vid deras Quick-Connect och gillar den.

Dock är även Malmbergs lätta att få kontakt med på svenska och de tar supportfrågorna på allvar. Inom normkomponeter har jag fått mycket bra support och när det gäller LED-armaturer har de en kille som verkligen vet vad han snackar om. Dessutom är de utan tvekan prisvärda!

Vid några tillfällen har jag upplevt att en testad JFB haft hög utlösningsström då det stod Malmbergs på den men det var flera år sedan.

Ska vi konstatera att det är som att välja bil. De som väljer BMW är mest nöjda, troligen för att de måste rättfärdiga sitt val då de valt en av de dyraste bilarna...
 
  • Gilla
Putteberg
  • Laddar…
När min elektriker och jag behövde hitta en central som passade på ett speciellt ställe svarade Malmbergs på frågor direkt. Inget att klaga på där.

Vad gäller apparaterna kan man titta på http://www.byggahus.se/forum/el/157640-innehall-i-dvargbrytare-2.html. Det skulle vara intressant om GK100 kunde kommentera fler märken.

Är Malmbergs dvärgbrytare egen produktion eller inköpt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.