Byggahus.se
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste. Testat med högtrycken men inte mycket händer :O

Fler förslag på hur man får bort detta?
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha fel på högtrycksapparaten om du inte får bort mossan. Både jag och grannen har gjort samma sak och det har gått hur bra som helst. Problemet brukar vara att man skuter bort enstaka stenar ur plattorna i stället.
 
Målartvätt och en sprayflaska. Utspädd enligt samma recept som vid fasadrengöring.
 
Finns det inget medel man kan ha på som dödar mossans rötter så det lossnar utan våld? Precis köpt högtrycken (125bar) så den är felfri. Däremot finns ett munstycke till med som det kanske är bättre drag i men jag spolar ju 2-3 cm i från och det är bra skjuts i strålen men man ser hur det bara böjer sig och sitter kvar..
 
  • Gilla
Hushus123
  • Laddar…
grävaren skrev:
Målartvätt och en sprayflaska. Utspädd enligt samma recept som vid fasadrengöring.
Ok ska testa det. Har lite liggandes.
 
  • Gilla
toband75
  • Laddar…
Finns det inget medel man kan ha på som dödar mossans rötter så det lossnar utan våld? Precis köpt högtrycken (125bar) så den är felfri. Däremot finns ett munstycke till med som det kanske är bättre drag i men jag spolar ju 2-3 cm i från och det är bra skjuts i strålen men man ser hur det bara böjer sig och sitter kvar..
Jag använder minsta Kärcher och säkert 10 år gammal och det fungerar hur bra som helst. Antagligen bara 70-80 bar
 
Bricco skrev:
Finns det inget medel man kan ha på som dödar mossans rötter så det lossnar utan våld? Precis köpt högtrycken (125bar) så den är felfri. Däremot finns ett munstycke till med som det kanske är bättre drag i men jag spolar ju 2-3 cm i från och det är bra skjuts i strålen men man ser hur det bara böjer sig och sitter kvar..
Det kan ju va fel på den fast den är ny iofs :p för nåt fel är det på den lr på ditt sätt att använda den ;) för mossa försvinner med högtryckstvätt, som nån annan skrev lossnar stenar också så man får vara försiktig.
 
Jan-Å skrev:
Det kan ju va fel på den fast den är ny iofs :p för nåt fel är det på den lr på ditt sätt att använda den ;) för mossa försvinner med högtryckstvätt, som nån annan skrev lossnar stenar också så man får vara försiktig.
Märkligt.. Jag har ju en sådan med som jag försökte med men det lossnade inte ändå.. Har jag så elak mossa hehe.

ImageVaultHandler.aspx
 
  • Gilla
NicklasB85 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade oxo en seg mossa som vägrade ge med sig. Vi köpte Ättix Dubbel Effekt. Hällde på, borstade ut med en sån röd borste. Dagen efter drog vi på med högtrycken, då försvann allt...
 
  • Gilla
NicklasB85 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Kärcher med ett "turbomunstycke" plattorna blir som nya, våra plattor hade minst lika mycket mossa som era.
Kanske är Nilfisk inge vidare helt enkelt? lr så är den för klen? handhavandekommentaren var ett skämt ;) spruta vatten med en slang klarar ju dom flesta :):)
 
Jag testade andra munstycket som kom med som verkar ha en stråle som roterar och den grävde på rejält mycket bättre. Dålig info av Nilfisk vilket munstycke som är tänkt att vara till vad men man får testa sig fram. Hällt på lite fasadtvätt nu så ska skiten bort imorgon :)
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Bricco skrev:
Jag testade andra munstycket som kom med som verkar ha en stråle som roterar och den grävde på rejält mycket bättre. Dålig info av Nilfisk vilket munstycke som är tänkt att vara till vad men man får testa sig fram. Hällt på lite fasadtvätt nu så ska skiten bort imorgon :)
Så gör kärchern också, roterar strålen. Då ser jag fram emot morgondagens rapport ;)
 
Bricco skrev:
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste.
Sådär ser mina 29-åriga plattor ut också :)

Högtryck (har en Kärcher 5.85) hjälper med det munstycket som ger roterande stråle, och man får gå nära, typ en centimeter ifrån. Det skvätter och blir gyttjigt. Mossan är snart tillbaka.

Sommarens projekt är för övrigt att byta plattorna och sliprarna på framsidan av huset, gissa varför?
 
Bricco skrev:
Märkligt.. Jag har ju en sådan med som jag försökte med men det lossnade inte ändå.. Har jag så elak mossa hehe.

[bild]
Den ger inget starkt tryck. Skall väl snarare skona trä-altaner... Huvudfunktionen verkar vara att minska stänk i omgivningen, vilket fungerar.

Min erfarenhet är att kraftigaste munstycket är bäst till sten och plattor.

Att behandla med ättika innan man sprutar tycker jag verkar onödigt.

Men en fråga: Roundup skall ju inte fungera till mossa.
Kan man döda mossa med ättika?
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.