Byggahus.se
Med mitt sätt att räkna går det inte att bo i detta hus utan att betala åtminståne 15 000/mån i total boendekostnad inkl drift/underhåll och normal ränta och låg ammorteringstakt.

Min mäklare angav 3995 kr/ mån i boendekostnad och jag beräknar medelkostnaden över tid till 12000/mån.
 
Suhagg skrev:
Bra skrivet!
Tack Suhagg!
 
Jag tycker absolut att dessa månadskostnadskalkyler som görs av både mäklare och husförsäljare är ett otyg. Nu när det pratas om att reglera marknaden till höger och vänster så tycker jag dom kan börja med att reglera hur man får ange den här typen av information innan de kommer med ytterligare påfund för att göra lånen dyrare. Jag tycker månadskostnad borde anges baserat på dels genomsnittlig ränta senaste 10 åren och dels högsta ränta som varit de senaste 10 åren.
 
byggankan skrev:
Jag tycker absolut att dessa månadskostnadskalkyler som görs av både mäklare och husförsäljare är ett otyg. Nu när det pratas om att reglera marknaden till höger och vänster så tycker jag dom kan börja med att reglera hur man får ange den här typen av information innan de kommer med ytterligare påfund för att göra lånen dyrare. Jag tycker månadskostnad borde anges baserat på dels genomsnittlig ränta senaste 10 åren och dels högsta ränta som varit de senaste 10 åren.
Jag tycker det aldrig ska stå något om månadskostnad.
Den får man fram genom att sitta ner på banken samt sedan gå hem och räkna själv samt höra sig för själv hur verkligheten ser ut.
Banken vet ju inte hur ofta du vill bjuda hem vänner och bekanta på middag eller hur ofta du vill åka på solsemester.
 
Blir huset dyrare om man åker på semester ofta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.