Hej,
Enligt foto, kan jag ersätta den vänstra trappkopplaren med den högra korsomkopplaren?

Två gröna elektriska komponenter med schematiska symboler, monterade på metallfästen, sannolikt brytare eller reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam om någon kan berätta.
 
O Owe7 skrev:
Hej,
Enligt foto, kan jag ersätta den vänstra trappkopplaren med den högra korsomkopplaren?

[bild]

Tacksam om någon kan berätta.
Hejsan
Det går dessvärre inte,du måste ha en ny trapppomkastare.
Korsomkastare används om du vill tända/släcka från mer än två ställen.
 
tommib
Jodå, det går utmärkt. Man lämnar ena ingångsterminalen oansluten bara. Men jag avråder starkt ifrån det då det är en udda applikation och det kommer sätta myror i huvudet på nästa person som är där och pillar. Så dyra är inte trappbrytare, köp en ny. Är det måhända Renova där till höger?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det fungerar utmärkt. Bara att hoppa över en ingång. Om det ställer till huvudbry för någon så ska denne någon inte koppla alls.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för era snabba svar.
Det var ett felköp från min sida, så tänkte om det var möjligt att köra på den tills vidare, vilket då verkar gå.
Det är inte några andra trådar i dosan, så risken för felkoppling borde vara ganska låg.

Ska ordna rätt brytare längre fram, så kan jag använda korskopplaren i ett fall där den hör hemma.

Ja det stämmer @tommib att det är en renova :)
 
tommib
Jag ser framför mig en byggahustråd framöver med titeln "Hur har de tänkt här?"...
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.