Byggahus.se
Publicerade samma inlägg under övrigt, men med närmare eftertanke så passar det nog mer in under trädgård allmänt. :blushing:

Hej!
Vi köpte ett nybygge för c:a 2 år sen och rullade ut gräs över nästan hela tomten förra året. Som ni vet så behöver ju det nya gräset vattnas rikligt och man står ogärna och vattnar 600kvm för hand utan man använder ju en spridare som man flyttar runt.
Nu är historien den, att vår granne, som bor på längs vår långsida på andra sidan gatan (gatan är asfalterad och c:a 3-4 meter bred) klagar på att mitt vatten når ut c:a 50cm utanför min tomtgräns och blöter ner asfalten. Själv försöker jag vattna under tider där det är lite aktivitet i området samt jag brukar kontrollera att vattnet inte sprider sig för långt ut på asfalten heller. Eftersom jag själv tycker att jag har visat full hänsyn till min granne, och denne fortfarande klagar kokar det inom mig.

Tilläggas bör, att jag inte vet om vägen är kommunal eller privat (tillhörande en förening). Vi bor vid slutet av vägen och grannen brukar parkera sin bil på afsalten utanför sin tomt som har en stor parkeringsplats.

Min fråga är helt enkelt, har grannen rätt att klaga? Har jag i sin tur rätt att gnälla tillbaka att de parkerar bilen mitt på vägen som inte tillhör deras tomt? Bilen stör ju ingen när den står där i och med att vägen tar slut och det inte finns någon vändzon.

Mycket tacksam för all typ av svar och tips där jag kan finna mer info om ämnet!

mvh
NewEra
 
Om jag vore du så skulle jag se till att vattnet höll sig på er tomt. Håller själv på att vattna för fullt nu och handvattnar på framsidan för att det inte ska komma ut på gatan.
 
En nyfiken fråga:

Vad har grannen emot att det är vatten på asfalten? Är det så att det skvätter ner bilen kan jag till viss del förstå din grannes reaktion, men att bara blöta ner asfalten gör väl knappast någon skada?

Hur reagerar din granne när det regnar undrar man? Då blir ju hela gatan blöt.
 
Men herregud... Vem klagar han hos när det regnar kan man ju fråga sig då? Som jag fattar dig så kommer det inget vatten på hans tomt så då kan han inte säga nåt. Det måste ju kännas lite olustigt att ha en ny granne som gnäller om sånt här. Nä, jag kan inte se att han har nåt belägg för sitt gnäll men jag är ingen jurist å andra sidan. Jag tycker att sunt förnuft borde räcka i det här fallet.

Om det inte är parkeringsförbud på gatan så får han parkera där, även om det är helt ologiskt med tanke på att han har en egen parkeringsplats på sin tomt. Klart att du kan kontra med att klaga men grannsämjan kommer inte bli bättre av det, och jag antar att ni tänkt bo kvar länge. Tänk efter både en och två gånger innan du trissar upp stämningen ytterligare. Jag skulle nog försöka gå ifrån det med huvudet högt och visa att jag inte tänker sänka mig till hans nivå. Däremot skulle jag säga ifrån när det gäller vattningen och framför allt fråga varför det är ett så stort problem att det kommer vatten på asfalten...

För att vara lite fördomsfull så låter det som en äldre herre till granne och ibland funkar det bättre att "fråga om råd" än att hävda sin rätt. Fråga hur han tycker att du ska ställa spridaren så det kommer vatten överallt men inte på gatan. När han inser det omöjliga så kanske han lugnar sig.
 
Sicket spån !!
Nä, han har inte rätt att klaga.. eller jo han får ju klaga om han vill men det är inget han behöver bry sig om.. han äger inte gatan och vattnet är inte i närheten av varken hans tomt eller bil.
Så vattna du bara.. det vatten som kommer på gatan från din spridare skadar inte mer än av att det regnar..

Själv hade jag nog frågat honom i lugn o ro varför det inte får komma vatten på gatan.. tagit imot svaret.. och gått igen.. med spridaren igång :)
 
Varför är alla så konfliktbenägna? Tycker inte det här handlar om rätt eller fel. Lika lite som gatan är din grannes att klaga på vad du gör på den, lika lite är den din att göra sådant som din granne stör sig på. Tycker det är oväsentligt att vatten såklart inte skadar gatan. Om din granne nu stör sig så är det väl inte så himla jobbigt att flytta in vattenspridaren en halvmeter och handvattna de få kvadratmetrar som då inte nås av spridaren.
 
Svar till eviljava, Teres77, Benny_o_Lina:
Hej, tack för era inlägg. Efter att ha gått en sväng och fått i mig lite syre har jag lugnat ner mig en aning...
Jag antar att grannen resonerar som så att om mitt vatten når ut till asfalten, då kan hon inte parkera bilen på gatan som hon alltid har gjort, eftersom då riskerar ju bilen att bli blöt och hon också när hon stiger ur bilen. Men, hon har ju en egen parkering som hon inte utnyttjar och istället parkerar vid slutet av vägen. Så vitt jag vet ägs vägen av antingen kommunen eller en samfällighet. Och som sagt, 50cm blöt asfalt på grund av att vinden griper tag i strålen som jag inte kan styra...
För mig är grannsämja viktig och jag måste säga att jag visar väldigt mycket hänsyn till alla. Exempelvis så sa hon förra året att hennes dotter skulle ta studenten och då erbjöd jag att be killarna hålla upp med vårt trädgårdarbete just den dagen för att just inte störa deras fest med buller å bång.
Jag köpte ju inte huset för att starta ett krig, men om någon beter sig som ett barn med "jag kom först" mentaliteten, då bjuder jag gärna upp till dans.
 
newera skrev:
Min fråga är helt enkelt, har grannen rätt att klaga?
Klaga får man alltid göra, men han har ju ingen bra anledning att klaga...

Har jag i sin tur rätt att gnälla tillbaka att de parkerar bilen mitt på vägen som inte tillhör deras tomt? Bilen stör ju ingen när den står där i och med att vägen tar slut och det inte finns någon vändzon.
Det är en usel idé att gnälla över det och speciellt uselt att göra det som hämnd för att han klagat. Det är så små granndispyter kan växa. Den ena hämnas lite på den andre, som hämnas tillbaka, etc.
 
byggankan skrev:
Varför är alla så konfliktbenägna?
Jag tror det beror på att denna diskussion är på den anonyma och trygga webben. Många är konflikträdda i verkliga livet, och då kan man få utlopp för sina aggressioner genom att driva på varenda potentiell konflikt här istället.

I tråd efter tråd på byggahus som handlar om råd gällande att hantera en grannkonflikt kan man ju läsa tips om att hämnas på det ena eller andra finurliga sättet, på sätt som endast skulle förverkligas av sociopater.
 
  • Gilla
Springhunter
  • Laddar…
Till Bygg ankan:
Sidan är c:a 30 meter lång och gräsmattan c:a 9 meter bred, vilket betyder att det är c:a 270kvm som skall vattnas. Att vattna 270kvm ny utrullad gräsmatta är nog inte så jättekul för hand. En vanlig Gardena sprinkler har en bredd på 13 meter vid vindstilla... Genom att ställa den så den bara når ut 50cm på en 4 meter bred väg (om vinden tar strålen glömde jag säga), och blöta ner 4 fönster på mitt hus anser jag vara hänsyn nog, eller?
Konfliktbenägen, nej men jag föredrar en vänlig dialog än en ohyfsad tillsägelse utan grund.
 
NewEra.

Synd det med grannen. Be henne om råd hur ni ska göra. Ni kanske kan komma överens om vilken tid "asfalten" får vattnas?

Det går att fixa. Allt går att fixa. Även om det kostar en flaska vin och tårta, eller en sipprande slang närmast asfalten. Man behöver inte sprida vattnet exakt. Låg tryck på spridaren. Det är många möjligheter.

Inget är viktigare än din hälsa. Bråka inte.

Lycka till med grannen :)
 
Du kanske kan ställa in spridaren så att den istället för att vattna 50 cm ut på vägen vattnar 50 cm in på tomten istället. Det gör du lätt om du har ett reglerbart stopp på slangen. Eller så kan du ju ställa spridaren åt andra hållet. Hur långt den sprutar är ju lätt att styra med de små orangea knopparna. Om gräsmattan är 30 m lång så innebär det att du i så fall får vattna ca 15 kvm för hand och det borde ju vara överkomligt. Jag tycker absolut inte att man ska sätta hårt mot hårt utan göra sitt bästa för att bjuda till. Och om det är så att det alltid blir du som får bjuda till och inte grannen, vad gör det egentligen? En del ger och andra tar och i den här relationen så kanske det är så att det är du som får ge. Finns säkert andra relationer i ditt liv där det är tvärtom (men de relationerna brukar man inte reagera på om man ens noterar att det är så).
 
efter att ha sovit på saken har jag kommit fram till att det är nog lika bra att jag släpper. Inte för att jag tycker att grannen har rätt utan för att jag vill slippa problem och jaga upp mig.
Men hur som helst kan jag inte acceptera ett sådan "jag kom först, därför bestämmer jag" beteende så om det händer någon ytterliggare incident så får jag försöka snacka lite logik med personen i fråga. Går inte det får jag då bjuda upp till dans på ett eller annat vis.
 
NewEra

Rätt beslut. Sen om du bjuder till dans, inte TANGO ;)
 
Bra insikt. Att jag tycker du ska göra grannen nöjd har ingenting att göra med att denne har rätt utan om att det är fruktansvärt onödigt att bråka om småsaker med personer som man inte valt att ha nära sig men inte kan välja bort som t.ex. grannar och ingifta släktingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.