Byggahus.se
Hej!

Vi har en kamin i vardagsrummet och den ger bra med värme. Men värmen stannar såklart kvar i rummet, sprider sig dock till köket ganska bra oxå.
Nu har vi en "hög" dörrpost eller vad man ska kalla det ut till hallen och övriga nedervåningen.
I den dörrposten skulle vi vilja sätta en fläkt av något slag för att få värmen från v-rum o kök att förflytta sig vidare.

Jag har läst och hittat fler värmeförflyttare inkl termostat både på nätet och i butik. Är det någon som har en sådan och fungerar dom bra? Är dom tystgående?

Alternativt har jag funderat på om man kan sätta in en vanlig frånluftsfläkt eller liknande, typ en sån man har i badrummet, för att transportera bort fukten. Men det låter ganska mycket tycker jag.

Och ännu en fundering är bara en vanlig ventil, men frågan är hur bra värmen sprider sig själv genom den.
De billigaste värmeförflyttarna kostar liksom 600kr, tycker det e ganska saftigt för en fläkt...

Tacksam för tips och råd.
 
Har en bekant som har en (vet ej märke) och den fungerar bra och tyst. Däremot bör man tänka på att den varma luften som bekant finns uppe vid taket, och ska ju helst förflyttas in i nästa rum men ner till golvnivå! Uppe vid taket gör varmluften inte på långa vägar lika mycket nytta...
 
Hmm, någon som vet hur långt genom ett rör man kan 'trycka' luften med en såndär fläkt? säg 4m rör med 3 st 90 graders böjar innan utloppet... är det görbart? Ex en pax250...

edit : Själv är bästa dräng :). Enligt http://www.pax.se/html_eng/flaktar/fakta_250.html så kan man förvänta sig runt 80kbm/h...
 
Redigerat:
Tips på hur man får ner luften mot golvet då? Förfläkten lär man ju ha högt upp...
 
du får drar rör, 100mm + böjar. Jag har tur och kan gömma det hela i en garderob tror jag... Annars är det nog svårt att få snyggt
 
Hm, det finns flera bra lösningar, men en Pax orkar ju inte flytta luft i rör nån längre bit,
varför inte suga vid golvet så du får ner värmen?
 
Svärfar har ett ventilationsgaller vid utblåset som tvingar ner luften med sneställda "ribbor". Funkar kalas. Han kör en PAX-fläkt och den låter knappt något alls.
 
mm, men det blir ju inte så mycket luft/värme som flyttas,
 
Jag har båda alternativen.
1. luftspalt i nedre delen av dörren
samt en kyl/frys galler vid taket , ingen fläkt.
2. en vanl Harald Nyborg fläkt vid taket samt på andra sidan öppning galler vid golvet mot arbetsrummet. Fläkten blåser ner luften mellan reglarna o spånskivorna.

Båda alt fungerar. Har även en ventil intil kakelugnen upp till öv. Fungerar med.
 
  • Gilla
carlphilip och 1 till
  • Laddar…
Jag har provat lite olika lösningar och PAX lösningen tycker jag inte funkade något bra.
Gjorde då en lösning med 100mm kanalfläkt och det blev bättre men fortfarande problem att få ner värmen till golvet.

I det här huset blir det 160mm kanalfläkt med 2st ljuddämpare, varvtals styrning, termostat och utblås vid golvet...
 
  • Gilla
TobbeC44
  • Laddar…
Tjaa, men varför inte suga vid golvet,det är väl där det är kallt ?
 
Jag kan inte rita i mobilen. Läs.
Jag ha en vägg på :100mm reglar, 2 spånskivor .
Reglarna c/c 600. Uppe vid taket 100mm hål. En fläft som blåser ner. Hur? En 45gr spån riktar det ner! På andra sidan av väggen längst nere en öppning på ca 70*500mm. Luften strömmar ut där. Och den känns inte varm. Den ser till att det blir rölerse i luften. Tyst är det med. Liggunderlag under fläkten. Lite isolering vid öppningen. Men den funkar!


Och tänk att ett rör isolerar samt ALTID bromsar flödet.
Mitt rör är min
vägg.
 
  • Gilla
Ksyt
  • Laddar…
tjaa, men jag skulle kanske vända fläkten så att den suger vid golvet
och blåser upp "kylan,då flyttar du ner värmen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.