Byggahus.se
Har nyligen tagit i bruk en Waveman fast mottagare utomhus. Den är drygt 10 år men Clas Ohlson säljer fortfarande samma apparat - min har inte använts på 5 år. Problemet är att den ibland "tjuvtänder" de ljuspunkter den är kopplad till. Det har den gjort hela tiden - jag har ställt om kanaler (= användaråtgärd, ej ingrepp i behörighetskrävande anslutningar mm!) utan resultat. I vårt förra boende hade vi både en riksväg och tåg nära så jag "skyllde på" störningar från den trafiken. Nu bor vi på landet utan sådana inslag - förekommer endast sporadisk trafik nära på natten.

Brytaren är placerad på yttervägg under takfot och manövreras med Wavemans fjärrkontroller.

Någon som har liknande erfarenheter eller kunskap att dela med sig? Potentiella störkällor - kan det vara lågenergilampor, fjärrkontroller inomhus för TV, Nexa-utrustning i vägguttag, trådlösa saker som router, väderstation, termometrar o.s.v.
 
det kan vara det mesta av det du rabblade upp förutom fjärrkontrollen för tv då den oftast fungerar med hjälp av ljussignaler


Ledsen att jag inte kan ge bättre råd... Hade samma problem med en radiobrytare inomhus... spelade ingen roll var i lägenheten den satt eller vilken kanal. tände och släckte som den ville. Jag misstänkte fjärrkontrol till bilar... Kanske även kan vara fukt som har läckt in...
 
De tidiga RF-fjärrkontrollerna såldes i mängder och hade samma "kodning"- antagligen byggda med ett ganska osofistiketat "chip" som bäst skulle passa med en IR kontroll... Även de som säljs nu har ofta ganska begränsade inställningar för "huskod"/"kanal"... Du har väl en granne som har samma prylar...
 
Tror samma som PST, att det är en grannes prylar som spökar. Hade samma problem med nexas manuella system när jag bodde i lägenhet, men då var det bara att byta kanal så var problemet löst.
 
Tack för Era svar, det bekräftar som Ni ser mina misstankar. Fukt och granne går bort då det dels uppträdde direkt efter installationen, apparaten är omsorgsfullt tätad, och till grannen är det mer än 100 meter. Har haft en "tjuvsläckning" sedan sist. Byter kanske till något med tidstyrning och rörelsedetektor på sikt och lägger inga fler pengar på Waveman-prylar. Synd att "riktiga grejer" är så svåra att hitta och extremt dyra att köpa som ren konsument.
 
Svårt att säga. Tror att din mottagare ligger på 433 MHz bandet och där finns det gott om små sändare som kan störa, dock lär ditt system vara digitalt och med en kodlängd som är tillräcklig för att sålla bort det mesta som kan komma in. Jag Din mottagare kan eventuellt överstyras av starka signaler och är den då felaktigt utförd kan den trigga på det, men är den CE-märkt så ska den faktiskt vara testad för det. Mer troligt är nog att den är känslig för transienter på nätet och att det aktiverar brytaren. (den ska visserligen vara testad för det med, men där är kraven inte lika höga). Ett nätfilter, kanske bara en ferritkärna på sladden eller släng den och köp en ny och hoppas att den är bättre. I och med att du har haft felet i två olika bostäder är säkert orsaken att den är felaktig eller bara en riktigt dålig konstruktion.
 
Är det en stickproppansluten grej, eller är den fast installerad?

Om den är stickproppinstallerad så kan du alltid chansa på att ett nätavstörningsfilter hjälper.
(Jag vet inte vilka idag tillgängliga sådana som är bra, de jag har använt med gott resultat i andra fall har varit från stenåldern eller kommit från skrotade (dyra++) 70/80-tals-datorer). Exempel på vad som finns att köpa i butik:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148855516
OBS att ett sånthär filter kan ha en gräns på hur mycket ström som får dras, som kan vara lägre än 10/16A (åtminstone på gamla filter)...
 
RoTe
Jag hade samma problem med nexas självkodande prylar, alltså dom man petar på en knapp i strömbrytaren och sedan trycker på fjärrkontrollen. Trodde det skulle vara failsafe men tydligen inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.