Byggahus.se
Vi ligger i startgroparna för att bygga en altan. Frågan är hur detaljerad ritning behöver vara?





Vi ska bygga ca 12 kvm i samma som ytterdörren (ca 1.6 m över markhöjd)

Om någon har en gammalritning att visa så vi vet hur noggrann den ska var vore de underbart.

Gärna basic svar då jag inte har koll på vad de olika ritningarna kallas;)

Tack på förhand,

K & L i Huddinge
 
Är ni helt säkra på att ni behöver ett bygglov?
Skall ni ha tak över?
Skall ni ha räcke?
Hur långt sticker den ut från huset?

Om det är så att ni behöver bygglov så är det nog svårt att svara på exakt vad just din kommun vill att du skickar in. Det skiljer en del från kommun till kommun så ett samtal till den kommer spara dej massa tid från en massa gissningar.

Lycka till.
 
Om altanen kommer 1,6 m över mark så behövs nog ett bygglov.

Det räcker med rita en måttsatt plan över huset med altanen inritad samt elevationer på fasaderna som berörs. Det är bra om tomtgränsen även framgår på planritningen så att kommunen kan se att det inte kommer för nära gräns och grannar.
 
roli skrev:
Nja. Det gäller inte allmänt.

Här i Stockholms kommun avkrävdes jag en situationsplan i 1:400 samt byggnadsritningar (fasadritningar) från alla väderstreck där altanen syntes. Om jag inte missminner mig önskade man också en detaljritning på räcket.

Hur det funkar i Huddinge där TS bor törs jag inte säga.

Här kan TS läsa om vad som häller på orten:

[länk]

Jag föreslår en signal till stadsbyggnadskontoret på kommunen så får du absolut klarhet i vad som ska skickas in. Vid denna tidpunkt på året är det ofta lång handläggningstid så det är extra viktigt att få in alla handlingar på första försöket.
 
Det jag lämnade in var inga måttsatta ritningar. Hade ritat ut hur det kom att se ut från alla vinklar.
 
coztello skrev:
Det jag lämnade in var inga måttsatta ritningar. Hade ritat ut hur det kom att se ut från alla vinklar.
Ännu ett bevis på att det bedöms olika från kommun till kommun och fall till fall.
 
Be att få ut ritningar i rätt skala från kommunen från alla vinklar + tomtkarta.

Sen ritar du bara ut altanen med rätt mått och skickar tillbaka, funkade för mig.
 
Hej, jag vet inte om placering och kvadrat påverkar men jag kontrollerade med min kommun och de ville ha en bygglovsritning.
Min altan är ganska stor o hög 2,5 m o 35m2 så det kanske är logiskt med bygglov i detta fall.

Då min altan ligger ganska nära en grannes tomtgräns vill jag inte riskera att det flyttar in någon ny i grannhuset som ifrågasätter mitt bygge.

Kostnad: Tror det kostade runt 2000 SEK. Varken bulligt eller dyrt.
Då jag bygger med lösvirke var det även bra för tvingades att planera och göra en ritning, något jag normalt aldrig brukar göra. Faktisk bara att ha :)


@tiggre (ang kommunritningar)
Var väldigt noggran att kontrollera ritningarna som skickas till dig. De ritningar jag fick var kopierade och nedskalade så när jag började rita in min altan i skala blev det helt fel och jag fick göra om. Ett tips är att gå upp till kommunen, de är faktisk hjälpsamma (bakom all byråkrati).
 
Redigerat:
Tack alla hjälpsamma. Vi vill ha altanen längs huset. Långt från grannars tomter. Hoppas att vi får arslet ur med dessa krångliga saker :) trevlig kväll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.