Byggahus.se
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
 
  • Gilla
mangeurds
  • Laddar…
Elvärmefläkt eller gasolkamin är väl enklast och billigast om uppvärmnings behovet är tillfälligt och kortvarigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Firade senaste nyåret hos bekanta i skärgården. Deras inglasade veranda, med oisolerat golv och sån klassisk 'balkongmatta' värmdes med gasolkamin.
Fungerade finfint.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Skaffa en gasolkamin. Det kommer fungera över förväntan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Åh, vad bra! Har funderat på en gasolkamin förut.
 
Men tänk på att en gasolkamin kommer att producera mycket fukt. Du behöver ha bra ventilation eller ett fönster lite öppet för att det inte ska rinna kondensvatten på glasrutorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AXS
Och en co2-mätare!

Gasolvärmare är bra på värme, men koldioxidhalten och fukten ska inte glömmas bort.

Har du infravärmare eller värmefläkt skulle jag komplettera med dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Jag har ett ca 20 kvm uterum med ungefär samma förutsättningar som dig.

Jag har en 2 kW elvärmefläkt (köpt för annat användningsområde) och testade en kväll när det var ca 7 grader ute (och inne i uterummet när jag började). Den orkade inte värma upp uterummet mer än några grader.

Så tänk på att du nog måste upp mot en värmeeffekt på 5-10 kW för att det ska ge något.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog åkt till typ jem å fix eller liknande å köpt en gasol kamin om du nu har en gasoltub ståendes . Bästa värmen för tillfälligt uppvärmande av ett uterum utan isolering
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vad har du för elkontakter?
Ett vanligt enfas värmefläkt är ju kring 2kW. Går ju klämma ut 3800W ut ett 16A uttag med tur och glödande proppar.
Blir bättre om du kör infravärme och hänger ovanför där folk sitter(?).

Personligen skulle jag kört gasolvärmare och hängande infravärme, två tre stycken gånger 1500W och sen sänka effekten om det blir för varmt.
Men det är ju för att jag har det hemma.
 
  • Gilla
Faceb00k
  • Laddar…
F
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Vi har en luftluftvärmepump i vårt uterum. Men det är ju lite mer permanent lösning
🤓
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
@
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Första frågan är väl var du bor och hur kallt ni brukar ha på julafton.....-30c eller +/-0?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vi har en luftluftvärmepump i vårt uterum. Men det är ju lite mer permanent lösning
🤓
Önskar man en mer permanent lösning för tillfällig uppvärmning av klent isolerade uterum är väl vedkaminer ytterst lämpliga, men en kamin och skorsten kostar ju lätt mer än en luft/luft pump.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Biltema har 1000w infravärmare för 219:-

Jag hade köpt 2st sådana och satt upp för att ha igång när rummet används

Och lägg ut alla mattor ni har på golvet 😉

Sen gasolkamin som extra boost
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Svärföräldrarna har ett konvektorelement och värmer upp uterummet ibland.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.