Byggahus.se
Hej
Ska hjälpa min son att tilläggsisolera och byta panel. Huset är byggt 1974. Nuvarande liggande panel är spikad direkt mot vindpappen. Vi ska regla ut 45 mm för isolering, lägga 12 mm asfaboard och sedan lockpanel. Enligt vad jag läst på nätet ska det vara minst 32 mm tjocka spikreglar utanpå asfaboarden. Behövs det så bred luftspalt? Mitt eget hus, byggt 1976, har lockpanelen spikad direkt på asfaboarde,
 
B
luft spalt ska du ha. dels för isolering och panelen.
 
Fader Jan skrev:
Hej
...Huset är byggt 1974. Nuvarande liggande panel är spikad direkt mot vindpappen....Behövs det så bred luftspalt? Mitt eget hus, byggt 1976, har lockpanelen spikad direkt på asfaboarde,
Du har själv svarat på din fråga... Klarade det sig i 35 år utan problem kan du om du vill fortsätta på samma sätt...
 
Nja... Visst, om ett hus har klarat sig i 35år utan problem
så funkar det om du inte ändrar några förutsättningar...

Men, när du tilläggsisolerar gör du precis detta!
Du ändrar förutsättningarna ur ett fukttekniskt perspektiv,
iom att du tilläggsisolerar så får du en lägre temperatur
ytterst i den nya väggen, alltså känsligare för fukt...

Äldre, sämre isolerade konstruktioner var inte lika känsliga
för fukt, men ju mer väisolerad en konstruktion blir, ju känsligare blir den!

=> Gör en luftspalt enligt rekommendationerna du har fått.
 
J
Tvivlar på att luftspalten måste vara 32 mm egentligen men att strunta i luftspalt anser jag vara dumt.

Dessutom så värmer den faktiskt lite..
 
Att man anger spikreglarnas tjocklek till just 32 mm är nog för att det är ungefär vad som behövs för att man ska kunna spika fast panelen bara i spikreglarna. Om man lägger spikreglarna rakt utanför bakomliggande reglar kan spikreglarna göras tunnare.
 
hus som byggdes under millionprogrammets glada dagar, bör inte få vara representativa för goda hus. När det gäller luftspalten får man även kolla den väggyta man vill genomventilera. Är det t ex långsidorna på ett enplans hus, räcker det säket med 25 mm luftspalt, om det nu även är ventilerat/öppning upptill. Om man ser tillbaka på husen från 70-talet, med sina stora dubbelkopplade/skrangliga fönster, och en hel del hus med 87mm reglar i ytterväggarna, ( dom där Skanska/Wihlborgs med platta tak) och mycket dålig isolering. Isoleringen i dessa hus har sjunkit, så det finns ingen isolering upptill under fönster t ex. På sådana husbyggen kan man nog skippa luftspalten, utan att det händer något.
 
J
Hans_Nordstrand skrev:
Att man anger spikreglarnas tjocklek till just 32 mm är nog för att det är ungefär vad som behövs för att man ska kunna spika fast panelen bara i spikreglarna. Om man lägger spikreglarna rakt utanför bakomliggande reglar kan spikreglarna göras tunnare.
Sant.

Är van att bygga i hus med massiva timmer väggar

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.