Byggahus.se
Någon som vet reglerna för att tejpskarva 5-ledarkabel som skall ligga under jord? Får man ha 2 skarvar på en 10-meterskabel? Måste skarven ligga i rör?

Kan ha råkat ut för en lat djä*el till elektriker :(
 
Vad menar du med tejpskarva?

Nu är jag ju inte elektriker, men för mig så låter tejpskarv som att man tvinnar ihop trådarna och sätter eltejp runt, och det duger inte oavset om det ovan mark eller under mark.


Det finns gjutskarvar som är godkända, och jag tror någon form av presskarv (alltså någon sorts skarvhylsor som monteras med speciella pressverktyg). Däremot så tror jag att man får ha hur många skarvar man vill bara de är korrekt utförda, och man säkerställer att det inte inverkar menligt på utlösningskriteriet.
 
Oavsett om man tejpskarvar eller hartsskarvar så skall man kontaktpressa skarvarna med skarvhylsor. Trodde inte det fanns nån som tejpskarvade längre. Hartskarvarna är betydligt bättre. Antalet skarvar har som sagt ingen betydelse i regelverket däremot ska man försöka undvika dom för att undvika problem.
 
Nu har jag ju inte sett hur själva skarvningen utav ledarna innuti kabeln är gjord utan endast "tejpen" som ligger utanpå kabeln.
Snälla el-killar här på forumet, iofs dom som inte är snälla oxå ;), vad är det som gäller vid skarning av 5-ledarkabel?
 
Hartsskarvar? Hur går det till? Som hartsfiol eller?  ;D
 
bebben skrev:
Hartsskarvar? Hur går det till? Som hartsfiol eller?  ;D
Det kallas även för "ubåtar", (det är hylsor som ser ut som 2 ubåtshalvor).

Går i stora drag till så här:
Man skalar upp kablarna och kontaktpressar ledarna, skiljer dessa åt med en distans sedan sätter man ihop "ubåtshalvorna" över kabeln och fyller med harts sedan är det klart.

Vi har (på vår industri) av någon anledning slutat med hartsskarv och kör allt med krympslangs-skarv istället.
Anledningen vet jag faktiskt inte, jag tyckte att ubåtarna fungerade bra (fast det tog lite längre tid än med krympslang).
 
bebben skrev:
Någon som vet reglerna för att tejpskarva 5-ledarkabel som skall ligga under jord? Får man ha 2 skarvar på en 10-meterskabel? Måste skarven ligga i rör?

Kan ha råkat ut för en lat djä*el till elektriker :(
Reglerna är att man ska följa fabrikantens anvisningar, i detta fallet troligtvis Scotch.

Är det fråga om en "ny" kabel som ska läggas ner ska man som kund inte nöja sig med skarvad kabel, är det reparation/utökning av befintlig kabel ska man ju diskutera alternativen.

En skarv är ju inte lika bra som hel kabel och det kan vara en källa till fel längre fram!
 
Vi valde mellan att bryta upp en innervägg (för att komma åt och dra ny hel kabel) kontra skarva befintlig.
 
  • Gilla
Patrik8608
  • Laddar…
Om man har en utanpåliggande kabel (EKK) till en strömbrytare för takbelysningen (trapp) och vill fälla in en strömbrytare i dosa i stället uppstår problem med kabellängden.

1. Dagens strömbrytare är en liten ful (gammaldags) strömbrytare. Vi tänkte dosmontera ELJO Trend Solid trapp istället och då måste strömbrytaren automatiskt flyttas ut från dörrposten för att få plats och då även upp för att kabeln skall räcka till.
2. Sen tillkommer ju att EKK kabeln måste gå in i väggen och in i dosan vilket gör att dosan måste flyttas upp ytterligare

Dessa två punkter innebär ju att man måste flytta upp uttagshålet för dosan för att kabeln skall räcka in i dosan och sedan skarva på en kabelstump i dosan så man kan montera ELJO strömbrytaren.

Min fråga är alltså får man lova att krympslangsskarva eller använda ubåtar I VP-röret som huggmejslas in i tegel-väggen och går in i dosan. Röret kommer inte vara mer än någon decimeter långt men får man skarva i rör?
Behöver jag föresten ha ett rör på en så liten sträcka? Det kan ju ändå inte börja förrän ett par cm ner i väggen om jag inte skall se rörstussen sticka upp ???

Vi vill helst inte riva upp kulon då den ligger snyggt insilikonad och målad ovanför stukaturen och går ett halvt varv runt köket.

Alternativet är ju som sagt att flytta upp strömbrytaren 1-2 dm men det är inte så snyggt då den andra strbr. redan är infälld och i så fall kommet hamna på en lägre nivå.

Vi har samma problem med ett jordat vägguttag och jag antar att det är samma regler här?

Mvh
Boogieman
 
T
bebben skrev:
Någon som vet reglerna för att tejpskarva 5-ledarkabel som skall ligga under jord? Får man ha 2 skarvar på en 10-meterskabel? Måste skarven ligga i rör?

Kan ha råkat ut för en lat djä*el till elektriker :(
Som andra skrev - ett utmärkt ställe för framtida fel.

Jag skulle personligen göra följande: öppna upp skarvarna, sätt på lös krympslang-löd ihop skarvarna ordentligt och sen dra på krympslangen och isolera, sen på med "ubåtshylsa" då skarven är under mark.
Anledningen till denna omständighet är om ni har stor belastning på er 3fas kabel, moderna skarvar kan alstra värme vid höga effektuttag-skarven mattas med åren och sen blir det problem så löda anser jag är bäst då man löder hela kabelns area, vid olika pressverktyg är det piggar/mm som pressas in i kabeln och oftast motsvarar de inte hela kabelarean vid skarvning (en del går snett in m.m= div strul).
 
TN-Funkis skrev:
Som andra skrev - ett utmärkt ställe för framtida fel.

Jag skulle personligen göra följande: öppna upp skarvarna, sätt på lös krympslang-löd ihop skarvarna ordentligt och sen dra på krympslangen och isolera, sen på med "ubåtshylsa" då skarven är under mark.
Anledningen till denna omständighet är om ni har stor belastning på er 3fas kabel, moderna skarvar kan alstra värme vid höga effektuttag-skarven mattas med åren och sen blir det problem så löda anser jag är bäst då man löder hela kabelns area, vid olika pressverktyg är det piggar/mm som pressas in i kabeln och oftast motsvarar de inte hela kabelarean vid skarvning (en del går snett in m.m= div strul).
Att lödskarva en kabel är inte tillåtet enligt gällande föreskrifter!!

Anledning är att det är lätt att göra kall-lödning + att om det blir varmgång i skarven smälter tennet och skarven släpper!

I värsta fall är det PEN_ledaren som släpper och då är det mycket stor sannolikhet att du spänningssätter alla jordade föremål + att det är stor brandrisk.

Använd godkännda beprövade metoder med därför avsedda verktyg och skarvhylsor så blir det bra!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Anlednigen till att många slutat med harts skarvarna eller u båtarna som de också kallas är att hartsen är canserframkallande.
Det funkar lika bra med en tejpskarvsats eller krympslang skarv.

Man skarvar inte i ett vp rör.

Dra om kabeln eller montera en skarvdosa, det är en klar döds synd att göra en dold skarv i ett vp rör oavsett hur bra man gör den. Du eller någon annan får ett helsike att hitta det den dan det blir fel.
 
bebben skrev:
Någon som vet reglerna för att tejpskarva 5-ledarkabel som skall ligga under jord? Får man ha 2 skarvar på en 10-meterskabel? Måste skarven ligga i rör?

Kan ha råkat ut för en lat djä*el till elektriker :(
du får ha hur många skarvar du vill/har råd med............nej dom behöver inte ligga i rör.........
 
T
sverre skrev:
Att lödskarva en kabel är inte tillåtet enligt gällande föreskrifter!!

Anledning är att det är lätt att göra kall-lödning + att om det blir varmgång i skarven smälter tennet och skarven släpper!

I värsta fall är det PEN_ledaren som släpper och då är det mycket stor sannolikhet att du spänningssätter alla jordade föremål + att det är stor brandrisk.

Använd godkännda beprövade metoder med därför avsedda verktyg och skarvhylsor så blir det bra!
Slarvigt av mig att inte vara utförligare:
Menade alltså skarv på "gammaldags vis", man skalar av, tvinnar ihop och löder, då släpper aldrig skarven, även om tennet skulle smälta.

Men om nu detta är förbjudet så ska man alltså inte löda, däremot undrar jag hur moderna pressystem som inte motsvarar kabelarean kan vara bättre ?
Har aldrig sett en "gammaldags lödning" som smält, trots överbelastning typ golvslipning, div uppsäkringar för motorvärmare m.m, medans jag sett en del nedsmälta moderna "twistskarvar-presskarvar" som folk köper på postorder, och då är vi tillbaka på ruta 1.
 
TN-Funkis skrev:
Men om nu detta är förbjudet så ska man alltså inte löda, däremot undrar jag hur moderna pressystem som inte motsvarar kabelarean kan vara bättre ?
Vad menar du med det ???

Om du gör en pressskarv med rätt grejor så är ju allt avsett för olika kabelareor.

Ska du t.ex. pressa 10kvadrat så ska du ju ha tång och hylsor till 10 och inget annat!

Självklart blir det ju fel om du inte använder rätt grejor!

Man ska ju även hålla sig till ett system, t.ex. Elpress då deras backar och matriser är anpassade till varandra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.