Byggahus.se
Hej!

Vi är i färd med att bygga ett nytt hus på en långsmal tomt ca 700 kvadratmeter. Vi måste således hålla oss till vissa mått och dessa är 8 m brett och runt 14 meter långt. således mellan 160-170 kvadrat. Planer finns för ett garage med förråd som då max får vara 4 meter brett. Huset får dessutom bara vara 3,5 i byggnadshöjd och 7 meter i nock. Önskemål från våran sida är entre på gavel mot gatan och garage som sitter i anslutning till huset. Bifogar en planlösning som vi funderat på (ritat i roomsketch så vi är medvetna om att det inte är helt hundra). Planlösningen är lite av ett ihopplock av olika ritningar från olika hustillverkare. Tacksamma för tips och idéer.

Vi har aldrig byggt hus innan eller ägt ett hus så vi är helt novisa.

Översikt av en preliminär planlösning för ett hus, ritat i RoomSketcher, med markerade zoner för kök, vardagsrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett hus med markerade zoner för olika rum inklusive sovrum och badrum, ritat i RoomSketcher.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över en planlösning för ett långsmalt hus och garage på en 700 kvadratmeters tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Sofie och Jesper
 
Hej Sofie och Jesper.

Finns en till liknande tråd som handlar om ett hus på 307 kvm. Där finns många kloka tankar som ni kan kolla in. Kom upp igår kväll.

Personligen tycker jag ni får plats med mycket, men utan mått är det ju svårt att få en uppfattning om rummens storlek. Det ser proportionerligt ut iaf.

Vi var lika stora noviser som er för två-tre år sedan, vi hade en tomt, en idé om hur vårt hus skulle se ut och en dröm om vårt eget ritat hus. Jag gjorde en planlösning som jag trodde på och som vi trivdes med. Viktigast av allt var fyra sovrum på samma våning då vi nu har tre små barn. Den ritningen tog vi med oss till Götenehus och deras arkitekt använde underlaget till att rita vårt hus. Blev väldigt små skillnader. Det var bara några dörrar som flyttades, garderoberna blev faktiskt som ni gjort och lite annat pill. Ni kan se det i min tråd "från nyckelfärdigt Götenehus till ett hem". Det var en stor trygghet att ett proffs gått igenom vårt och gjort det både användarvänligt och dessutom byggbart. :)

Mina synpunkter är ganska få:
1. Är det absolut bestämt att ni ska ha entré på kortsida och groventre/tvättstuga på långsida? Känns som att det varit naturligare att byta plats på dessa? Nu blir tvättstugan väldigt central i huset. En entré som kommer in mellan matsal och vardagsrum känns bättre.
2. Planerar ni nån uteplats? Kanske fler dörrar ut? Om ni kikar på vårt ser ni att vi har tre från samma rum ut till samma altan. Det ger en enormt skön helhet.
3. Vad är utrymmet till vänster om trappan på plan 1? Ingen dörr?
4. Är barnrummen uppe ca 15 kvm? (Jag gissar på 5x3 givet att sängarna är 2x1m). Behöver de vara så stora? Kan det vara klokt att få in ett badrum till? Tonåringar duschar länge och ofta. Nu har ni bara en dusch. Dessutom ser badrummet uppe gigantiskt ut?
5. Sovrummet nere ska fungera som gästrum nu? Är tanken att ni flyttar ned när barnen blivit lite större? (Vår plan är att köra ned barnen om ca 5-8 år, då både de och vi vill ha mer distans, våra är 8, 6 och 2 nu). Om det är tanken kanske ni vill ha en dusch/toa närmare sovrummet på nedervåningen också samt möjlighet till mer förvaring.

Utmaningen är ju att både bygga för hur det ser ut nu, om ett par år och iaf i vårt fall om 10 resp 15-20 år. Allt kan man inte tänka på men man kan försöka. Ska bli kul att följa. Hör av er om ni undrar över mer.

Lycka till!!
 
Min första reflektion är gavel mot gatan. Tillåter detaljplanen det?

Ofta räknas fasad mot gata som "höjdbestämmande".
 
Tack för svar!
Ska gå in och läsa lite om ert bygge imorgon, blir lite sent nu.
Ja, var inne och läste där i just den tråden och fick lite tips, svårt att applicerat på "vårt hus" dock då det är såpass mycket större.
Ang rumsstorleken förstår jag att det är svårt. Vet inte hur man lägger in det i programmet.
Vån 1: Toalett nedre plan 4.8 m2, garderob 2,7 m2+ 2,3 m2, även förråd under trappan, kök/ vardagsrum/ matplats 63,5 m2, sovrum 11 m2, groventre 7 m2.
Vån 2: barnrummen ca 15 m2, allrum 21 m2, garderob 3,7 m2, badrum 12 m2, master bedroom 12 m2. Dock med biarea då det är snetak i alla rum på övervåningen. ev ska vi ha förhöjt väggliv om bygglovet för det går igenom.

Ang dina synpunkter:
1. Entre på kortsidan är inte bestämt men vi ser det som nödvändigt då ingången blir på andra sidan mot den sidan vi kommer ha garaget. Blir ju således långt att gå och vi vill att man ska hitta till ingången lätt. Vi har ju tittat på en del andra planlösningar och de utgår ju ifrån entre på långsidan och det blir ju såklart mer naturligt och bättre, håller helt med dig om det.
2. Vi kommer ha trall från matsalens dörr till vänster, vilket kommer ligga åt söder, sedan kommer det följa huset till groventren på andra sidan. Längst ner mot väster i vardagsrummet kommer det vara skjutdörrar så vi kan öppna upp helt mot trädgården, ca 3 meter.
3. Vad gäller utrymmet jämte trappan är det förråd med skjutdörrar.
4. badrummet där uppe är 12 m2, men sen är det ju snetak så försvinner lite yta. Vi har svårt att få till det där uppe då vi ska kunna möblera allrummet, men som det ser ut nu är det ju dörrar överallt. Och ev vill vi ha mindre badrum då det säkert blir dyrt att kakla en så stor yta. Ev beroende på budgeten kan vi ha takkupa som ger lite mer utrymme i allrummet.
5. Sovrummet där nere är tänkt som förlängning till vardagsrummet med bibliotek/kontor/ lekyta/gästrum med glasdörrar alt skjutdörrar. Tanken är att det ska kunna bli vårt sovrum framöver när våra förväntade barn blir stora och vill ha övervåningen för sig själva. Ja, det hade säkert varit bra att ha toalett närmare, har bara inpräntat att man kanske borde ha toaletten nära ingången så man inte behöver gå igenom huset för att komma dit. Det finns en dusch där nere som kanske inte syns på ritningen.

Som sagt vi uppskattar verkligen dina synpunkter, ska titta mer på det imorgon.
/Sofie
 
Hej!
Jag kan inte hitta något om det i planbestämmelsen. För ca 10 år sedan byggdes två hus ca 10 meter nedanför vår tomt och bägge husen har entre på gavel så det borde väl inte vara något problem? Men vi får såklart kolla upp det. Tack för svar!
 
  • Gilla
Martinnnnn
  • Laddar…
Det bäst planerade hus jag någonsin har varit i hade nästan exakt den planlösning som ni har ritat på bottenvåningen. Baserat på mina erfarenheter så ser bottenvåningen på ert hus väldigt bra ut.

Däremot så tycker jag att det är bättre att lägga förvaringen i sovrummen mot det lutande taket och istället få maximal yta med full takhöjd. Detta ger dig också möjligheten att lägga badrummet i mitten av ovanvåningen. Det är inte så bra att ha gångytor med hinder precis där trappen går upp, då är det bättre att ha den öppna ytan vid sidan av trappen i ett av hörnen och istället placera badrummet i mittsektionen.
 
pacman42 skrev:
Däremot så tycker jag att det är bättre att lägga förvaringen i sovrummen mot det lutande taket och istället få maximal yta med full takhöjd.
Jag håller inte med Pacman, vi har ju samma med snedtak på vår övervåning och planerade först att ha garderoberna där. Men det ger ganska små garderober och svårt att få till en vettig förvaring. Att "växelbygga" garderoberna vart toppen i vårt hus. Full takhöjd utan att det känns som att de tar golvyta.

Vi satte istället barnens sängar under snedtaket vilket skapar lite mysigare, samt att vi har takfönster, så äldste har faktiskt så att han kan ligga i sängen och kika på stjärnorna.
 
Villahalmstad skrev:
Tack för svar!
Ska gå in och läsa lite om ert bygge imorgon, blir lite sent nu.
Ja, var inne och läste där i just den tråden och fick lite tips, svårt att applicerat på "vårt hus" dock då det är såpass mycket större.
Ang rumsstorleken förstår jag att det är svårt. Vet inte hur man lägger in det i programmet.
Vån 1: Toalett nedre plan 4.8 m2, garderob 2,7 m2+ 2,3 m2, även förråd under trappan, kök/ vardagsrum/ matplats 63,5 m2, sovrum 11 m2, groventre 7 m2.
Vån 2: barnrummen ca 15 m2, allrum 21 m2, garderob 3,7 m2, badrum 12 m2, master bedroom 12 m2. Dock med biarea då det är snetak i alla rum på övervåningen. ev ska vi ha förhöjt väggliv om bygglovet för det går igenom.

Ang dina synpunkter:
1. Entre på kortsidan är inte bestämt men vi ser det som nödvändigt då ingången blir på andra sidan mot den sidan vi kommer ha garaget. Blir ju således långt att gå och vi vill att man ska hitta till ingången lätt. Vi har ju tittat på en del andra planlösningar och de utgår ju ifrån entre på långsidan och det blir ju såklart mer naturligt och bättre, håller helt med dig om det.
2. Vi kommer ha trall från matsalens dörr till vänster, vilket kommer ligga åt söder, sedan kommer det följa huset till groventren på andra sidan. Längst ner mot väster i vardagsrummet kommer det vara skjutdörrar så vi kan öppna upp helt mot trädgården, ca 3 meter.
3. Vad gäller utrymmet jämte trappan är det förråd med skjutdörrar.
4. badrummet där uppe är 12 m2, men sen är det ju snetak så försvinner lite yta. Vi har svårt att få till det där uppe då vi ska kunna möblera allrummet, men som det ser ut nu är det ju dörrar överallt. Och ev vill vi ha mindre badrum då det säkert blir dyrt att kakla en så stor yta. Ev beroende på budgeten kan vi ha takkupa som ger lite mer utrymme i allrummet.
5. Sovrummet där nere är tänkt som förlängning till vardagsrummet med bibliotek/kontor/ lekyta/gästrum med glasdörrar alt skjutdörrar. Tanken är att det ska kunna bli vårt sovrum framöver när våra förväntade barn blir stora och vill ha övervåningen för sig själva. Ja, det hade säkert varit bra att ha toalett närmare, har bara inpräntat att man kanske borde ha toaletten nära ingången så man inte behöver gå igenom huset för att komma dit. Det finns en dusch där nere som kanske inte syns på ritningen.

Som sagt vi uppskattar verkligen dina synpunkter, ska titta mer på det imorgon.
/Sofie
Ta den tid det tar. Ni kommer att få tusen och åter tusen idéer, kommentarer och "måsten" både här och på andra ställen och självklart ska ni lyssna, värdera och anta eller förkasta. I slutändan är det bara ni och er framtida familj som ska bo där och därmed ni som ska trivas.

Har ni funderat på att bygga själva, anlita byggfirma eller ett husföretag?
 
Tycker det är en bra plan!
* Små KLK i väggen mellan barnrummen är jättebra ljuddämpning mellan rummen, min bror har så.
* Entré och groventré ska inte byta plats, det är dörren mot gatan som används, och gäster kommer om man byter dem att gå in genom groventren, "findörren" blir oanvänd.
Angående badrum/sovrum på bottenvåningen så skulle det ju eventuellt gå att byta plats på tvättstuga och badrum.

En annan tanke:
Om du byter plats på tvättstuga och trappa, och gör badrummet uppe aningen mindre och föräldrasovrummet aningen större blir dörrplaceringen lite bättre, det är lite trångt för sovrummet närmast trappan. Det blir ingen KLK i det sovrummet då, men då ryms en garderobsvägg mot badrummet istället, vilket gör att man slipper badrumsljuden.
Hos min bror har de en liten hall på drygt 1* 1 meter ovanför trappan mot föräldrasovrum och badrum, så att de två dörrarna hamnar i den. Det spar en rejäl bit vägg i allrummet.
 
ByggStålis skrev:
Jag håller inte med Pacman, vi har ju samma med snedtak på vår övervåning och planerade först att ha garderoberna där. Men det ger ganska små garderober och svårt att få till en vettig förvaring. Att "växelbygga" garderoberna vart toppen i vårt hus. Full takhöjd utan att det känns som att de tar golvyta.

Vi satte istället barnens sängar under snedtaket vilket skapar lite mysigare, samt att vi har takfönster, så äldste har faktiskt så att han kan ligga i sängen och kika på stjärnorna.
Jaq har själv inte garderober under snedtaket, men min syster har så i sitt hus. Detta ökade den användbara golvytan i deras hus. I deras hus går nämligen övervåningen så långt ut under taket att barnen inte ens kunde sätta sig upp när de hade sängarna där, därför så byggde de garderober i det utrymmet istället. De har alltså inga kattvindar på ovanvåningen vilket de flesta har om man skall kunna få in en säng under taket. Det beror ju naturligtvis också på vilken höjd som tillåts till takfoten. 3,5 m till takfoten är enligt min mening för lite för att man skall kunna få in en säng utan att få en kattvind. Hade det varit 4,2m som det är i mitt område så är det dock inga problem som helst.

Men smaken är ju som baken...
 
  • Gilla
Martinnnnn
  • Laddar…
Microkatten
Villahalmstad skrev:
Hej!
Jag kan inte hitta något om det i planbestämmelsen. För ca 10 år sedan byggdes två hus ca 10 meter nedanför vår tomt och bägge husen har entre på gavel så det borde väl inte vara något problem? Men vi får såklart kolla upp det. Tack för svar!
Som hempularen skriver brukar den dimensionsgrundande fasaden vara mot gatan, eller snarare mot den sida som allmänheten mest rör sig. Står det inte i detaljplanen annat så är det denna generella regel som gäller (dokument om detta kan hittas på boverkets hemsida). Även om något annat hus i ert område tycks bryta mot denna bestämmelse så betyder inte det att det blir godkänt för just ert hus, så en stark rekommendation är att kolla upp detta.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Som hempularen skriver brukar den dimensionsgrundande fasaden vara mot gatan, eller snarare mot den sida som allmänheten mest rör sig. Står det inte i detaljplanen annat så är det denna generella regel som gäller (dokument om detta kan hittas på boverkets hemsida). Även om något annat hus i ert område tycks bryta mot denna bestämmelse så betyder inte det att det blir godkänt för just ert hus, så en stark rekommendation är att kolla upp detta.
Men om det finns andra hus i området som fått godkänt på detta under gällande planbestämmelse så skall bygglovet ändå godkännas enligt den bygglovshandläggare som jag var i kontakt med när jag överklaganden uteblivet bygglov (tyvärr gällde inte den regeln mitt lov).
 
Det som brukar begränsas i en detaljplan är byggnadshöjden. Och det är (lite förenklat skrivet) höjden från marken till punkten där ytterväggens förlängning upp genom taket skär översidan av taket. och det mäts på oftast på den vägg som ligger mot gatan.

Så har du en långsida mot gatan så är byggnadshöjden alltså strax ovan takfoten, har du en gavel mot gatan så är byggnadshöjden till nock.


Men det finns många olika formuleringar i detaljplaner, så det är långt ifrån alltid så här.

Alla reglr runt avvikelser från dtaljplan har skärpts i senaste utgåvan av plan o bygglagen. Så att någon för 10 år sedan kunde få igenom en avvikelse, betyder inte att samma avvikelse går igenom idag.

Men som sagt, det behöver inte vara ngt. problem med din detaljplan, kolla med kommunen.
 
Microkatten
pacman42 skrev:
Men om det finns andra hus i området som fått godkänt på detta under gällande planbestämmelse så skall bygglovet ändå godkännas enligt den bygglovshandläggare som jag var i kontakt med när jag överklaganden uteblivet bygglov (tyvärr gällde inte den regeln mitt lov).
Jag skrev "tycks bryta". Situationen för andra hus kan vara annorlunda än för ditt hus. Men även om ett hus har fått igenom ett undantag betyder inte det per automatik att ditt hus får igenom samma undantag. Det är min erfarenhet av liknande frågeställningar, därav min starka rekommendation.
 
Microkatten skrev:
Jag skrev "tycks bryta". Situationen för andra hus kan vara annorlunda än för ditt hus. Men även om ett hus har fått igenom ett undantag betyder inte det per automatik att ditt hus får igenom samma undantag. Det är min erfarenhet av liknande frågeställningar, därav min starka rekommendation.
Som jag förstått det så kommer ett överklagande att godkännas om det finns andra som fått igenom det under samma plan. Sedan kan man få jobba en del med att få det godkänt. En bekant var tvungen att klaga till byggnadsnämnden varefter de ändrade sitt beslut. En annan bekant fick överklaga och vann (i en annan kommun).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.