Ja och tänkte ha möjlighet att sätta en tv i stora rummet där sofforna står. Kanske inget vi kommer göra, men om man skulle sälja så känns det som en grej folk kommer vilja ha.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jag skulle inte ha lagt 2 sovrum brevid varandra med tanke på vad som kan förekomma där inne. Lägg en stor garderob imellan.
Sen är det tankevurpa att ha tvättstuga brevid sovrum då det kommer tvättas när man sover, stomljudet kommer bli hemskt.
Allrumet var det mest värdelösa jag sett, dålig andvändning av yta.
Stora sovrummet har huvudänden mot duschrummet, där kommer det också hända grejjor.........
Stora plums i toan och folk som kräks hörs genom väggarna.
Tyvärr dissar jag eran planlösning rejält.
På pluskontot ska ni ha att ni frågar först, bra gjort.
Ta hjälp av en arkitekt som kan hjälpa er.
Sen är det tankevurpa att ha tvättstuga brevid sovrum då det kommer tvättas när man sover, stomljudet kommer bli hemskt.
Allrumet var det mest värdelösa jag sett, dålig andvändning av yta.
Stora sovrummet har huvudänden mot duschrummet, där kommer det också hända grejjor.........
Stora plums i toan och folk som kräks hörs genom väggarna.
Tyvärr dissar jag eran planlösning rejält.
På pluskontot ska ni ha att ni frågar först, bra gjort.
Ta hjälp av en arkitekt som kan hjälpa er.
Tack för kritiken @Workingclasshero!
Jag skall fundera på vad de du sa och speciellt att tänka på ljudet låter smart!
Återkommer med en variant snart.
Jag skall fundera på vad de du sa och speciellt att tänka på ljudet låter smart!
Återkommer med en variant snart.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer till stor del med Workingclasshero: Det där "allrummet" är ju bara en korridor.
Och sovrummen till höger känns som de fått andra prioritet, den bästa ytan tar tvättstugan.
Jag skulle vilja påstå att när det är så snålt tilltaget att man måste ha skjutdörr till dusch/toalett är det något galet.
Det är ju ett stort hus, 22 meter långt.
Varför inte försöka samla aktivitetsdelarna för sig och sovrummen för sig?
Enda utgångar till trädgård verkar vara från sovrum och bad.
Varför inte från kök/matplats?
Och sovrummen till höger känns som de fått andra prioritet, den bästa ytan tar tvättstugan.
Jag skulle vilja påstå att när det är så snålt tilltaget att man måste ha skjutdörr till dusch/toalett är det något galet.
Det är ju ett stort hus, 22 meter långt.
Varför inte försöka samla aktivitetsdelarna för sig och sovrummen för sig?
Enda utgångar till trädgård verkar vara från sovrum och bad.
Varför inte från kök/matplats?
Vart inte många rätt där. Håller med WCH samt varför ligger masterbedroom och badrummet på var sin sida i huset?
Hur ser familjen ut som ska bo där? Kommer det att bo tonåringar där kommer dom att få klaustrofobi i sina små rum om det inte handlar om en sommarstuga.
Hur ser familjen ut som ska bo där? Kommer det att bo tonåringar där kommer dom att få klaustrofobi i sina små rum om det inte handlar om en sommarstuga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, vet inte om jag håller med där.Nimajneb skrev:
I mitt hus har de tre sovrummen 9 - 10,5 kvm yta, och ingen har än så länge utvecklat klaustrofobi.
Det räcker för en rejäl säng och ett litet skriv- eller makeupbord.
Bara för att man är tonåring behöver man inte tillbringa hela dygnet i sovrummet.
Allt e ju efter egen stil och smak, kanske är det redan försent men jag hade övervägt en extra meter till barnrummen till vänster iaf. Beroende på barnens ålder kommer den öppna allytan bli lekfulla när man inte får plats flera eller att krypa omkring å bygga. Vi bygger små barnrum men med en lekyta/tvyta mellan rummen som kompensation. Ålder och familjestorlek bör ligga till grund för vilka rum som hamnar jämte varandra tycker jag med.
Angående kök/matrummet så funderade jag på hur stort fönstret är som är singelfönster. Skulle bordet kunna stå med kortänden mot det och ha soffdelen vid de enorma fönstren? Vore oavsett vettigt att vrida bordet då det är rätt trist med så stor utsikt men bara tre som ser den, eller bokar alltid ni de platserna själva så gästerna får utsikt?
Vem lagar mat? Tycker personen om att synas i varje stressad sekund när gästerna kommer för tidigt å såsen kokar över, vill man städa upp i köket medan maten står på bordet så ingen slipper stå med utsikten av allt som inte gått ner/hunnits få ner i diskmaskinen? Det är ngt jag kommit att ändra på på mina skisser då det e så skönt att kunna ha en fristad där ingen ser allt av matlagningen. Jag tänker mig en liten Upphöjning so skymmer spisen och disken lite.
Lycka till.
Angående kök/matrummet så funderade jag på hur stort fönstret är som är singelfönster. Skulle bordet kunna stå med kortänden mot det och ha soffdelen vid de enorma fönstren? Vore oavsett vettigt att vrida bordet då det är rätt trist med så stor utsikt men bara tre som ser den, eller bokar alltid ni de platserna själva så gästerna får utsikt?
Vem lagar mat? Tycker personen om att synas i varje stressad sekund när gästerna kommer för tidigt å såsen kokar över, vill man städa upp i köket medan maten står på bordet så ingen slipper stå med utsikten av allt som inte gått ner/hunnits få ner i diskmaskinen? Det är ngt jag kommit att ändra på på mina skisser då det e så skönt att kunna ha en fristad där ingen ser allt av matlagningen. Jag tänker mig en liten Upphöjning so skymmer spisen och disken lite.
Lycka till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lissandra skrev:...Vem lagar mat? Tycker personen om att synas i varje stressad sekund när gästerna kommer för tidigt å såsen kokar över, vill man städa upp i köket medan maten står på bordet så ingen slipper stå med utsikten av allt som inte gått ner/hunnits få ner i diskmaskinen? Det är ngt jag kommit att ändra på på mina skisser då det e så skönt att kunna ha en fristad där ingen ser allt av matlagningen. Jag tänker mig en liten Upphöjning so skymmer spisen och disken lite.
Lycka till.
Rätt tänkt så tillvida att det kan bli lite för mycket av "öppen planlösning".
Gästerna, eller för den delen familjen, som vill tillta på ett TV-drama, kanske inte är lika intresserade av att höra diskmaskinen arbeta.
Lyckas man med planlösningen kan man lösa det med att vinkla kök och vardagsrum lite, så de inte ligger "i fil".
Annars kan det vara svårt att undvika diskljudet.
Då har dom inte haft möjligheten, våra ungars sovrum ligger mellan 10 o 24m2 och så fort någon flyttar ut blir det så går flyttlasset igång för att få ett större rum.KnockOnWood skrev:
120säng, skrivbord, TV, musikanläggning, sittmöbler etc tar sin yta speciellt då kompisarna hänger där.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ladda hem sweethome 3D och rita in planlösningen. Där kan du sedan ställa in möbler och kolla. Gör detta själv i mitt stora sov rums projekt.
Det är ju friskt vågat men tyvärr är det en riktigt dålig planlösning. Många korridorer och märklig placering av dörrar kontra garderober. Och entren direkt till köket? Gästerna kommer rakt in i matlagningspaniken! Märkliga sovrum och toaletter. Gör om från grunden!
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hur många är ni i familjen
Har ni husdjur
Vad har ni för intressen
Hur många bilar har ni
Hur är söderläget
Ska ni bygga lösvirke
Har ni grannar
Var ska ni bygga
Mer info behövs för att hjälpa er på bästa sätt.
För att svara på ursprungsfrågan: Ja! ni är ute och cyklar.
Har ni husdjur
Vad har ni för intressen
Hur många bilar har ni
Hur är söderläget
Ska ni bygga lösvirke
Har ni grannar
Var ska ni bygga
Mer info behövs för att hjälpa er på bästa sätt.
För att svara på ursprungsfrågan: Ja! ni är ute och cyklar.
Gå igenom alla de en-planshus som finns hos hustillverkarna som är i ungefär den storlek och de antal rum ni behöver, där kan ni få många tips.
Att rita ett eget hus behöver inte bli bättre än de som hustillverkarna säljer! Däremot kan man vilja göra små förändringar men i botten så är de flesta hustillverkares planlösningar rätt bra! Att sno en planlösning och förändra lite blir ofta bättre.
Att rita ett eget hus behöver inte bli bättre än de som hustillverkarna säljer! Däremot kan man vilja göra små förändringar men i botten så är de flesta hustillverkares planlösningar rätt bra! Att sno en planlösning och förändra lite blir ofta bättre.

