Hei alle sammen

Sitter og designer en villa for en privatkunde.

Noen som har tips om en bra ytterveggskonstruksjon, billig og rask å montere. Det som er bestemt er følgende:
-Utvendig puss type Sto-system på 50 celleplast
-GNU-skive
-Bærende konstruksjon samt isolasjon (det er her problemet sitter)
-Folie
-28x70 spredt panel (installasjonsplass for elektrisitet)
-12 mm kryssfiner
-13 mm gips

Har vurderinger om å bruke Swelite masonittregel. Ulempen er at man må isolere 3 ganger da isolasjonsbredden ikke stemmer ved liv og flens.

Også Gyprocs Thermonomic system med bærende ytterveggskonstruksjon med metallregel har vært vurdert. Men her tror jeg at det kan bli problemer med kuldebro og kondens hvis man spikrer hull på folien.

Noen som har testet Besta-bjelken (celleplastblokk som monteres som tømmer)???

Takk for svar
 
Takk for innlegget. Har du noen bra fabrikant å tipse om?

Hadde også tenkt på følgende konstruksjon.

Puss
50 mm cellplast
Gnu
45x220 regel med isolasjon
folie
28x70 spikerslag
12 mm kryssfiner
13 mm gips

Kuldebro tenker du sikkert. Det er her 50 mm cellplast på gnu'n kommer inn i bildet.
 
M
Hvorfor ikke bruke ferdige vegger fra Finja betong.
Det skal vi gjøre, de er jo pusset fint og jevnt på utsiden, og innsiden er enten glatt betong eller lekter som man selv fester gipsen på. De reiser huset for deg på en dag og ingen mugg trives.
Carina
 
Takk for innlegget

Sjekket med Finja betong angående en omtrentlig pris / m2.
De ga meg en prisindikasjon på mellom 1400-1500:- / m2 ekskl. mva. Har dere fått lignende prisopplysninger?

Sammenlignet med en kalkyle i kalkyleprogrammet Wikells, der havner jeg på 1200:- /m2 ekskl. mva. (Treregelstamme med pusset overflate).
 
M
Også innsiden er jo klar (om du tar betong også på innsiden) pluss at du ikke trenger noen vinduskarmer for veggen er jo så tykk at det blir plass til blomster uten ekstra karm.
Kvm prisen vet jeg ikke, men for vårt hus koster veggene rundt 400000 kr. Da har vi 4 gavler og ca 240 bruttareal på platen.
 
har samme oppfatning som Byggaren.
Lurer på hvordan kostnader er fordelt i en vegg av träochputs sammenlignet med en av steinmateriale. Er det ikke sånn at trevegg krever mer i arbeidskostnad enn i materialkostnad? Ville heller betalt mer for materialet enn for arbeidet. Materialet blir værende i huset som varig verdi ;).
Pass deg for løsninger adoptert fra Europa der man anvender dem for å etterisolere gamle teglstein- og betonghus. Det kan slå feil på en trekonstruksjon på grunn av forskjeller i bevegelser forårsaket av varierende fuktighetsnivå. Det stiller store krav til at alt holder tett og perfekt uten synlige skader i 10 garantiår ;).
gaia
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.