Hei,

Jeg sitter og prøver å evaluere noen forskjellige tilbud til vårt kommende hus og lurer nå på om dette er en bra/normal ytterveggskonstruksjon eller finnes det ting jeg skal stille spørsmål ved?

Yttervegger
Panel 22x120 på spikerregel 28mm.
Parock vindtett for utvendig vindbeskyttelse.
Massiv regelstamme krysslagt (for å unngå kuldebroer). Utenfra regnet 45x45 (liggende), 45x170
(ferdigkappet & utfreste spor for bjelkelag), aldringsbestandig diffusjonssperre samt skjøtetape, innvendig 45x70 (liggende) kanalisasjonsrom (fullisoleres med 70mm etter utført kanalisasjon)
Mineralullsisolasjon 45+170+70, tresjiktsisolasjon
Innvendig veggkledning 12mm sponplate & 13mm gipsplate i ergonomisk utgave (B=900mm)

Jeg er veldig takknemlig for alle forslag og synspunkter.

Snarlik min konstruksjon i min utvidelse, dvs bedre kan det ikke bli! ;)

Høres bra ut synes jeg! Med unntak for at min stamme har byttet plass på 45x45 og 45x70 liggende (dvs jeg har liggende 70 på utsiden av 170 reglene, og 45 mm installasjonsrom på innsiden) så er det veldig likt.

b8q skrev:
Høres bra ut synes jeg! Med unntak av at min stamme har byttet plass på 45x45 og 45x70 liggende (altså jeg har liggende 70 på utsiden av 170 stenderne, og 45 mm installasjonsrom på innsiden) så er det veldig likt.
Gjør den forskjellen noe i egenskaper??

Det tror jeg ikke, at jeg har 70 ytterst beror på at jeg vil få ut panelet tilstrekkelig over sokkelisoleringen, samtidig som de bærende bjelkene hviler på grunnmuren (eller ja, på svillen på grunnmuren) og ikke trenger å henge halvveis utenfor, om du forstår hva jeg mener. Det sies vel at dampsperren skal ligge maks 1/3 inn i isoleringen (innenfra regnet) for at man skal unngå kondens i isoleringen. I ditt tilfelle havner den 25% inn, i mitt tilfelle 16% inn. Begge bør altså fungere uten problem, men mine mål gir litt mer margin. På den andre siden får jo du mer rom for el. installasjon og sånn.

Sist redigert:
Mikael_L
Kiro skrev:
Hei,

Jeg sitter og prøver å evaluere noen ulike tilbud for vårt kommende hus og lurer på om dette er en bra/normal ytterveggskonstruksjon eller om det finnes ting jeg bør stille spørsmål ved?

Yttervegger
Panel 22x120 på spikregel 28mm.
Parock vindtett for utvendig vindsikring.
Massiv regelstamme krysslagt (for å unngå kuldebroer). Utenfra regnet 45x45 (liggende), 45x170
(ferdigkuttet & utskjært for bærdragere), aldringsbestandig diffusjonssperre samt skjøtetape, innvendig 45x70 (liggende) kanalisasjonsrom (fullisoleres med 70mm etter utført kanaldisponering)
Mineralullisolering 45+170+70, tresjiktsisolering
Innvendig veggkledning 12mm sponplate & 13mm gipsplate i ergonomiutførelse (B=900mm)

Jeg er meget takknemlig for alle forslag og synspunkter.
Det ser bra ut, jeg skulle ikke ønske meg noe mer direkte.

Selv har jeg omtrent det samme, men med 45+195+45 i stammen, i stedet for 45+170+70. Omtrent samme resultat, men det er litt lettere å feste 45'ere på stående stendere enn 70mm. Og så har jeg OSB istedenfor sponplate, men det spiller nok veldig liten rolle.

Gå inn på www.energiberakning.se så finnes det en fane der du selv kan legge inn opplysninger for ulike konstruksjoner og få fram U-verdier. Din vegg er mer enn OK som andre allerede har skrevet. Generelt er det store glassflater som bruker energi.

/Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.