Jeg tenkte jeg skulle bestille trevirke til en liten tilbygging, men så slo det meg at jeg ikke vet nøyaktig hvordan en yttervegg er oppbygget. Stendere, isolasjon selvfølgelig, men hva skal finnes på utsiden, noe mellom vindsperre og stendere antar jeg, er det utegips som gjelder der da eller?? Ja, dere forstår, jeg har ikke helt oversikten. Vil noen som vet gjøre en liten gjennomgang? Fra innsiden til utsiden i en yttervegg... Takk så lenge. De vet vel på byggevarehuset, men jeg vil vite nå... Så takk så lenge...

Ta en titt hos materialprodusentene f.eks. Träregelstomme (Y:03)

Under byggkonstruksjoner > yttervegger i deres meny i overkant finner du flere

Det finnes jo flere måter å bygge en yttervegg. En måte er

- Panel
- luftspalte og lekter å spikre panel i
- en eller annen type vindsperre (duk eller plate)
- stående lekter (som er konstruksjonsbærende) og isolasjon (kanskje 175 eller 195 mm)
- liggende lekter (som ikke er konstruksjonsbærende) og isolasjon (kanskje 45 eller 95 mm)
- dampsperre
- maks 45 mm isolasjon og stående lekter (i dette sjiktet legger du også alle VP-rør)
- gipsplate

Du bør altså bestemme hvor mye isolasjon du vil ha i veggen og deretter bygge opp veggen.

Du kan også komplettere med en eller annen type treplate før gipsplaten for å kunne henge opp hyller og flatskjerm-TV mer stabilt.

lastkaj skrev:
Det finnes jo flere måter å bygge en yttervegg på. En måte er

- Panel
- Luftepause og lekter for å spikre panel på
- Noen type vindsperre (duk eller plate)
- Stående lekter (som er konstruksjonsbærende) og isolasjon (kanskje 175 eller 195 mm)
- Liggende lekter (som ikke er konstruksjonsbærende) og isolasjon (kanskje 45 eller 95 mm)
- Dampsperre
- Maks 45 mm isolasjon og stående lekter (i dette sjiktet drar du også alle VP-rør)
- Gipsplate

Du bør altså bestemme hvor mye isolasjon du vil ha i veggen og deretter bygge opp veggen.

Du kan også komplettere med noen type treplate før gipsplaten for å kunne henge hyller og flatskjerm-TV mer stabilt.
Takk!!! det var akkurat dette jeg var ute etter. kikket også på lenken ovenfor, den sa det samme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.