Hei på dere!
Vi diskuterer litt her hjemme angående yttervegg på en garasje som er oppvarmet delvis når det er behov til ca. 15-18 grader.

Veggen innenfra: gips, sponplate, veggstendere 145x45, liggende 45x45, panel 22x145 med 22x45 lekter.

Til diskusjonen: den ene parten sier at det liggende 45x45 skal isoleres imellom, samt at det skal brukes til spikerkledning (plast etter isolering).

Den andre parten: Jeg hevder at man må ha en luftspalte mellom plasten og panelet, og at man vanligvis regner disse 45x45 innvendig og ikke utvendig.

Håper jeg gjør meg forstått?

..//N

Det går alldeles utmerket å ha disse 45X45 på utsiden, men da må man legge på en spikerlist.

Min vegg ble innenfra og ut: 2Xgips, fuktspärr, stående 145x45, liggende 45X45, vindduk, liggende 22X45 (egentlig 22X95 jeg kløv), panel.

Denne løsningen gir deg god isolasjonstykkelse, og da får du stående stendere på innsiden som gjør platesettingen enkel. Den eneste ulempen er at man får fuktspärren direkte innenfor platene, noe som gjør det litt vanskeligere med strømmen, men det er marginalt.

Takk Mats
Og spiklisten slår man på bare for å få luftespalte?

..//N

Jepp

Eneste "feilen" med dette må derfor være at du bør spikre fast panelet med 4" spiker i stedet for 3" når man slår på en "ekstra" spikerkarm...eller??? En spiker skal jo gå gjennom neste materiale 2 ganger dens første tykkelse...eller hva?

..//N

ingen plast på disse bygningene (muligens i tak) ellers diffpapp.

Kan du utvikle dette litt takk? Jeg skal jo tross alt varme opp det bitvis, det sier meg at jeg skal ha plast.

..//N

bitvis, men risikoen finnes kanskje for at det kommer til å stå uoppvarmet en eller annen gang.
Et kaldgarasje (bygning) rekker ikke å tilpasse seg temperaturendringer under vintertid. Det blir kaldt inne, og når solen titter frem og varmer utsiden, så forblir det kaldt inne. Den kalde luften inne, kondenserer da på plastens innside, og råteskader kan oppstå.
Sommerhytter pleier å oppleve dette problemet. Finnes det dessuten plastmatter på gulvene, ja da finnes problemene der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.