6.360 lest ·
20 svar
6k lest
20 svar
Yttervegger oppbygging i Tyskland
I bildet jeg viser på tyske veggkonstruksjonen i trådens begynnelse, der er det 200 mm rockwoolplate, men man kan velge opp til 300 mm.
Det står at vanndamp-diffusjonsmotstandstallet(my) for Rockwoolplaten er 1, tilsynelatende betyr det diffusjonsåpen. Jeg så nemlig et slikt hus bygges nå år 2020 i Tyskland og der på taket har de ventilasjonsrør, så en form for ventilasjon må de da ha.
Fordelene med denne tyske veggkonstruksjonen er åpenbart også at den er brannsikker og fasaden brenner utrolig dårlig. I tillegg er den angitt å være fri for formaldehyd, ammoniakk og fenol.
Som Nikoramus sier, så er det nok slik at en tysker vil ha et stabilt hus og da gjelder murede vegger, og han nøyer seg ikke med et treskur som vi svensker gjør. Men Nikoramus, ikke bygges vel nybygde eneboliger i Bayern uten ventilasjon. Eldre eneboliger mangler ventilasjon ja, men ikke nybygde vel si siden år 2000?
I Tyskland mangler mange hus helt ventilasjon, men er nok da ikke bygget de siste 20 årene.
Det står at vanndamp-diffusjonsmotstandstallet(my) for Rockwoolplaten er 1, tilsynelatende betyr det diffusjonsåpen. Jeg så nemlig et slikt hus bygges nå år 2020 i Tyskland og der på taket har de ventilasjonsrør, så en form for ventilasjon må de da ha.
Fordelene med denne tyske veggkonstruksjonen er åpenbart også at den er brannsikker og fasaden brenner utrolig dårlig. I tillegg er den angitt å være fri for formaldehyd, ammoniakk og fenol.
Som Nikoramus sier, så er det nok slik at en tysker vil ha et stabilt hus og da gjelder murede vegger, og han nøyer seg ikke med et treskur som vi svensker gjør. Men Nikoramus, ikke bygges vel nybygde eneboliger i Bayern uten ventilasjon. Eldre eneboliger mangler ventilasjon ja, men ikke nybygde vel si siden år 2000?
I Tyskland mangler mange hus helt ventilasjon, men er nok da ikke bygget de siste 20 årene.
Sist redigert:
Kjenner igjen tankegangen fra de gamle kollegene i Baden! De tunge husene var også en velsignelse under sommerens hete.N Nikorasu skrev:
Vi har ingen dampsperre når vi bygger sånn her i Sverige heller.useless skrev:
https://www.isover.se/solutions/yb21-lattbetongvagg-med-oventilerad-putsfasad-rei60-56-58-db
Det der med tre vs stein er nok både relatert til lokale tradisjoner og tilgang på råvare. Vi har her i Sverige en stor treindustri med meget god tilgang til skog. Jeg vet ikke hvordan det er med det i Tyskland, eller øvrige kontinentaleuropa. Derimot vet jeg at det finnes en gammel vits/ordspråk: På kontinenten navngir man skogene, her navngir vi glennene.
Steinhus har mange fordeler generelt, men er dyrere å bygge. Fra et karbondioksidsynspunkt er betong betydelig verre enn tre.
Steinhus har mange fordeler generelt, men er dyrere å bygge. Fra et karbondioksidsynspunkt er betong betydelig verre enn tre.
Hva jeg har lagt merke til i Tyskland når et enebolig bygges, er at det alltid står en kran der i måneder, og da skal du ha kranfører. Det kan ikke være billig. Som tommib sier er det sikkert slik at i Sverige finnes mye treverk og da bruker man det siden uminnelige tider. Murer man skal vel sementen tørke og det forsinker byggingen, noe som koster penger. Det virker også som om hvert enebolig i Tyskland er arkitekttegnet, i stedet for mer kostnadseffektive standardiserte eneboliger, som i Sverige.
Klikk her for å svare