I Tyskland har de ved nybygg av eneboliger eller flerfamiliehus helt annerledes yttervegger sammenlignet med Sverige, se vedlagt bilde. Altså yttervegg fra grunnplan opp til 4. etasje eller høyere. De klistrer Rockwool-plater (varmeisolering) direkte på de murte teglsteinsveggene. Det er harde Rockwool-plater. Deretter legger de puss direkte på Rockwool-platene. Så pusses innerveggene med mørtel.

Noen diffusjonssperre ser det ikke ut til at de har. I Sverige har man plastfilm innenfor gipsplater som fuktsperre slik at vanndamp ikke kan vandre ut gjennom veggen. I Tyskland har de ingen gipsplater i det hele tatt, men alle vegger pusses på innsiden. De har ingen tapet, veggene er som sandpapir og alltid hvite.

De bygger ved å mure opp vegger, ikke som i Sverige med trevirke.

Man tenker på fuktproblemer med en slik oppbygning uten diffusjonssperre. Hva er deres synspunkter? Beviselig fungerer de tyske ytterveggene, ellers ville de ikke fortsette.

Kanskje gjøres det liknende også i Sverige?

• Diagram over tysk husvegg med lag: innerpus, mursten, klisterpus, Rockwoolplate, og utomhuspus. Totalt 395 mm tykk. Viser isoleringsmetoden uten gips.
Sist redigert:
I betong eller murede hus trengs ikke sperren da disse allerede er tilstrekkelig tette. Vi bruker lignende sandwichelementer i Sverige men forskjellen da er at vi gipser innsiden.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib
Er det ikke snarere spørsmålet om at det ikke finnes noe organisk i veggen som kan mugne?

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Er det noen som tenker på enstegstätade putsfasader?

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Som Huggen skriver, så gipsar de i Tyskland veggens innside (ikke pusser den, som jeg skrev), det som blir veggen man henger bildene på. Den yrkesgruppen som gjør det arbeidet heter til og med gipsere. Men de har noen slags gipspulver de stryker ut og jevner til på veggene.

Det jeg synes er suspekt er at de legger utendørsponsen direkte på Rockwool-platene.

De angir at vann kan diffundere gjennom veggen. Da tenker man at hvis det da er for eksempel -10 grader ute og 20 grader inne, når vanndampen går gjennom veggen og til utendørs, må den treffe sin kondensasjonstemperatur. Spørsmålet er bare hvor langt inn i veggen, men det må være et sted i ytterste Rockwool-platen, og der samles da kondensvannet.

En annen ting: hvordan fester de detaljer på fasaden med en slik konstruksjon? F.eks. lamper. Skruer i tynne pussen og Rockwool-platen?

Jeg er ikke bygningsingeniør og kan ikke dette med hvordan en vegg hensiktsmessig skal være oppbygd, jeg har bare en anelse om hvordan man gjør det i Sverige.

Det virker som om de aldri bygger veggene i et enebolig med trevirke som i Sverige, men veggene mures alltid opp. Er det fordi murede vegger er overlegne trevegger, eller hvorfor gjør de det sånn?

Sist redigert:
useless useless skrev:
Noen som tenker på enstegstätade pussfasader?
er ikke dette nøyaktig en såkalt enstegstätad fasade (noe tyskerne i så fall burde google)?

Feilpost

Det fungerer sikkert i Tyskland der det er varmere klima. Teknikken var jo ikke uprøvd når den begynte å brukes i Sverige, bare uprøvd i vårt klima.

I veggen jeg viser bilde på, er det ingenting organisk. Det kanskje ikke mugner da, selv om det blir vann i rockwollen eller i mursteinene. Mugner teglstein? De sier at veggen puster.

Hva slags ventilasjonssystem de har vet jeg ikke.

Takk for alle synspunkter.

Denne prinsippen brukes i mange flerbolighus i Norge, men vi murer sjelden uten å bruke betong. Noen ganger lettbetong. Når vi renoverer gamle teglhus har vi ofte denne materialkombinasjonen. Det er en fuktsikker konstruksjon.

MathiasS MathiasS skrev:
er ikke dette akkurat en såkalt enstegstätad fasad (noe tyskerne i så fall burde google)?
Det er det, men det er bare et problem i fuktfølsomme konstruksjoner som trestendere.

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Noen som kommer til å tenke på enstegstätade putsfasader?
Ja, dette er de enstegstätade fasadenes opprinnelse som ble importert til Sverige. Den svenske industrien forstod imidlertid ikke at det er forskjell på tre og papir i vegg og murt/støpt vegg.

Sist redigert:
  • Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Arnodt skrev:
I
Hva slags ventilasjonssystem de har vet jeg ikke.
Jeg antar at de har ventilasjon ved nybygg, men i de eldre husene er ventilasjonen å åpne vinduet. Badet pleide å ha en styrt vifte som blåste rett ut. Vi var veldig tidlige med ventilasjon i Sverige.

Fukt kan vandre gjennom disse veggene, og selvfølgelig kondenserer den og danner mugg noen ganger. Særlig siden tyske hus (i alle fall i Bayern) bygges uten ventilasjon. Tyskerne er vant til å ventilere ved å åpne vinduer.

Kanskje ikke den mest moderne konstruksjonen, men slik bygges her av tradisjon. Et pusset hus i stein anses som robust, solid - et ordentlig hus rett og slett. Hus i tre har lavere status - billigere, ikke like bra som stein. Derfor vil færre bygge i tre.

Sist redigert:
Det største problemet med den svenske implementasjonen er nok at vi har mer isolering og en fuktspærre på innsiden. Den tyske veggen kan puste begge veier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.