1.683 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Yttervegger med 1,25x2 tommer stående stendere 10 cm c/c - vanlig?
Har flyttet inn i et hus fra -54. På byggetillatelsen står det hvordan ytterveggen (burde ha) blitt gjort, og jeg har en skisse på de forskjellige lagene. Det ser ganske merkelig ut - var dette en vanlig måte å bygge yttervegger på? Dette føles som en miks av panelhus og regelverksbygde hus, føles litt som en konstruktør "winget" det litt og tok litt fra begge? Er det noe spesielt å tenke på med en slik konstruksjon?
Lagene som står i byggetillatelsen er sett utenfra:
- Tegl
- Luftspalte
- Stående lekter 1,25x2 tommer 10cm c/c
- Papp
- Liggende lekter 2x2,25 tommer med "laxåplatta" (står ikke c/c så satte 60cm på skissen, har ikke klart å finne ut hvor bred en laxåplatta er)
- Diffusjonspapp
- Panel
- Porøs
- Trefiber
/V
Lagene som står i byggetillatelsen er sett utenfra:
- Tegl
- Luftspalte
- Stående lekter 1,25x2 tommer 10cm c/c
- Papp
- Liggende lekter 2x2,25 tommer med "laxåplatta" (står ikke c/c så satte 60cm på skissen, har ikke klart å finne ut hvor bred en laxåplatta er)
- Diffusjonspapp
- Panel
- Porøs
- Trefiber
/V
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det var nok ingen vanlig byggemåte i 1954. Laxåplattan var en mineralullsplate fra Laxå Bruk. Med en tykkelse i dette tilfellet på 21/4 tommer, dvs 56 mm, lå konstruksjonen klart under isolasjonsstandarden fra den tiden på ca 100 mm. Småhusbyggingen var ganske strengt regulert gjennom de statlige lånene som Boligstyret formidlet. Jeg tror ikke dette huset hadde noen statlige lån. Synet på isolasjon var en annen enn den vi har i dag, som er helt fokusert på energisparing. Isolering var et komfortspørsmål. Energiprisene var meget lave, enten man brukte ved, koks eller olje. Fasadeteglet bidro dessuten til å utjevne temperatursvingningene mellom dag og natt.
Interessant! Målet på bjelken var tydeligvis 2x2,5" dvs 6,3cm, men fortsatt et godt stykke mindre enn noen 10cm. Det blir interessant til vinteren å se om vi merker temperatursvingninger i huset på grunn av den tynne isolasjonen.J justusandersson skrev:Det var nok ingen vanlig byggemåte 1954. Laxåplattan var en mineralullplate fra Laxå Bruk. Med en tykkelse i dette tilfellet på 21/4 tommer, dvs 56 mm, lå konstruksjonen klart under isoleringsstandarden fra den tiden på ca 100 mm. Småhusbyggingen var ganske strengt regelstyrt gjennom de statlige lånene som Bostadsstyrelsen formidlet. Jeg tror ikke dette huset hadde noen statlige lån. Synet på isolering var en annen enn den vi har i dag, som er helt innrettet på energihusholdning. Isolasjon var et komfortspørsmål. Energiprisene var meget lave, enten man brukte ved, koks eller olje. Fasadeteglet bidro dessuten til å utjevne temperatursvingningene mellom dag og natt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Komfortmessig tror jeg ikke at dere kommer til å merke mye, derimot kan det synes på varmenoten. Den beste måten å varme opp et slikt hus tror jeg er med bergvarme. Da huset ble bygget var det lovpålagt å ha en ovn som kunne fyres med fast brensel.
Klikk her for å svare